• flemens

    Vad är fattigdom?

    Eller snarare den svenska varianten som kallas "relativ fattigdom".


    Jag frågar för att min historiska erfarenhet är just den "relativa" fattigdomen. Vi invandrade hit i början av 1970-talet. Trots att båda föräldrarna hade arbeten (vilket var anlendingen till att jag tvingades att flytta hit) så var vi enligt den svenska definitionen av "fattigdom" fattiga.


    Jag fick Stioxyl i julklapp under mina tonår t.ex. eftersom jag inte kände mig bekväm med min acne. Naturligtvis hade vi inte råd att resa utomlands och jag ärvde kläderna från mina äldre bröder. Att köpa kläder till mig, eller mina yngre syskon, i tonåren var inte att tänka på, ens med studiebidraget. Då fanns förvisso inte krav på att ha en iPhone, eller någon annan "smart phone" Men vi hade mat på bordet och blev inte vräkta pga. obetalda hyror.


    Jag kan inte minnas att vi var fientligt avundsjuka på några av våra svenska klasskamrater som råkade bo i villa eller hade moderiktiga kläder. Men å andra sidan blev vi inte dömda för att inte ha det lika bra som dem heller. Eller snarare kanske man kan säga att vi inte uppfattade att vi blev "dömda" av svenskarna som hade det "bättre".


    Min minnesbild av min barndom var att jag fick det mycket bättre när vi flyttade hit

  • Svar på tråden Vad är fattigdom?
  • flemens

    Oj, det blev nåt konstigt. Jag var inte färdig innan det publicerades.


    Nåja, det jag ville problematisera och dekonstruera var den sentida svenska konstiga föreställningen om "relativ fattigdom" som utgår ifrån att om inte grannen, oavsett anledning, har det exakt lika bra som du så är denne "fattig".


    Vad anser du att "fattigdom" i Sverige är?

    Handlar det om vilka kläder och accessoarer och möjligheter till "julklappar" eller resor som "barnen" har? Eller handlar faktiskt fattigdom om att kunna få mat och husrum för familjen för dagen?


    Borde man inte tala om faktisk fattigdom egentligen?


    Jag frågar för att i mitt hemland, som förvisso inte var någon diktatur, varken religiös eller politisk, utan bara "fattig" och sågs vid tiden som "utan möjligheter" för majoriteten och därför valde en del föräldrar att utvandra för att bereda barnen för bättre möjligheter (om de ansträngde sig, trots sk "fördomar" mot invandrare)


    Som barn till såna föräldrar så anser jag nämligen att trots några svenskars "invandrarfientlighet" så kan man "lyckas" om man inte väljer att känna sig "kränkt" och som ett offer. Det som är problemet enligt mig är att det är legio nuförtiden att identifiera sig som ett offer för omständigheter istället för att se vad man kan göra för att förbättra ens eget liv.


    Förklara för mig var jag tänker fel.

  • flemens
    Fröken Allvar skrev 2023-04-06 18:58:17 följande:
    Hej!

    Du tänker inte "fel" , men jag tror att det är värre att vara fattig idag rent socialt än på sjuttiotalet. Färre som minns riktig fattigdom är kvar i livet. 

    Du blir i alla samhällen utstött om du saknar pengar, och här i Sverige syns det skillnad på ditt ansikte och dina tänder och ditt hår och dina naglar om du har råd att betala för nytt ansikte, nya tänder, nytt hår och nya naglar eller inte. 

    Det område du bor i stigmatiserar. Jag tror att det är välbekant. Även om det inte var välansett med förorter som Rågsved innan smörsångaren från radhuset (Thåström) gjorde punken en uppvärderande tjänst så att den slog brett i Sverige under just sjuttio-och åttiotal var betongen  fylld av även elitens mormödrar. Läs Daniel Sjölin. Idag ömkas de föräldrar som bor kvar av de som lämnat: mamma och pappa flydde för min skull, men man ska lämna förorten om man är smart. 

    Det arbete du har stigmatiserar. Inte såg man ner på lärare, socialarbetare, läkare, sjuksköterskor och undersköterskor på samma sätt på sjuttiotalet. Psykologer har fått högre status sedan dess eftersom även rika köper deras bekräftelse. 

    Jag tror därför att boendeområde, inkomst och utseende stigmatiserar minst lika mycket som hudfärg snart. Om du hade vit hy när du kom så kanske du gick under radarn för rasismen? Visserligen var det snack om "spaggar", "finska viken" "tattare" och  polacker" även på sjuttiotalet så det kan vara en missuppfattning från min sida att det var enklare som vit invandrare på sjuttiotalet. 

    Det här var några snabba tankar från mig. För andra tankar i ämnet hänvisar jag till tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns. 

    Sammanfattningsvis, den sociala kontexten är annorlunda nu. Det har alltid varit bespottat med utsatthet men den relativa fattigdomen är jätterelativ det växande miljardär-Sverige. 

    Hoppas att du i övrigt får de svar du behöver. 

    Ja, jag är sk "vit" eftersom jag kommer från Finland utan egen förskyllan. Jag har hört från andra finländare att det fanns sk "rasism" men inget som vi upplevt i de bruksorter jag bott i. Visst fanns det fördomar om "knivar" och "koskenkorva" men man väljer ju själv hur man vill uppfatta det som. Även som barn faktiskt. Det kändes bara naturligt för en annan och inget som man reflekterade nämnvärt över. Man hade svenska kompisar i alla fall utan att man kände sig sk "utanför".


    Men jag tror du har rätt i att den sociala kontexten har förändrats, och det radikalt. Jag undrar vad det beror på? Varför har dagens form av invandrare plötsligt börjat tycka att de är mer ovälkomna än förut, såpass att "fördomar" skulle vara något värt att basera deras självkänsla på?


    Beror det kanske på hur pass kulturellt avlägsna invandrarna är nuförtiden? Och hur de betraktas av den sk "eliten"?


    Beror det på förändring i det svenska samhället där man plötsligt anser att invandrare per automatik är offer pga. mer eller mindre naturliga fördomar som folk har om varandra innan de interagerat? Förutom oss finländare så var det ju många från Turkiet och Jugoslavien som invandrade samtidigt, men de var aldrig så många att de gav någon större inverkan på det invanda. Därför var aldrig "rasism" någon större grej förr i tiden. Säkert fanns det några få, ja även finländare har jag hört sedermera, som tyckte att de blivit "rasistiskt" behandlade. Men det är inget som jag uppfattat från den invandrarkrets jag tillhört största delen av mitt liv.


    Själv tror jag det handlar om just de stora kulturella skillnaderna med dagens form av invandring att göra. Och framförallt mängden. Politiken har sen typ 90-talet aldrig tagit hänsyn till vad sk "massinvandring" och då särskilt från kulturellt avlägsna delar av världen innebär. De har betraktat människor, särskilt etniska svenskar, som robotar som styrs av program utvecklade i tankesmedjor där människan automatiskt ska tycka att deras teoretiskt konstruerade form av "mångfald" är någonting naturligt. Trots att historien har visat att integration är någonting som sker mellan människor på deras villkor, inte utefter teoretiska antaganden.


    Jag menar, om du flyttar en miljon västerlänningar till mellanöstern under så extremt kort tid som det handlar om här, tror du att de i mellanöstern skulle vara mindre "rasistiska" än svenskar?


    Jag har de första 30 åren bott i det som idag skulle kallas "utanförskapsområden" och även om de "fattigaste" levde i dessa områden, och ja, det fanns fler öppet kriminella där än på Djursholm även på min tid, så hade polisen aldrig särskilt mycket att göra där jämfört med idag. Och det var relativt tryggt för alla boende trots att de flesta var relativt fattiga.


    Till saken hör att trots att mina föräldrar båda hade arbeten så var vi enligt den svenska föreställningen om fattigdom "fattiga" även då. Likt andra som bodde i såna områden. Så jag tycker att föreställningen om "socioekonomisk status" är en lite väl billig förenkling om situationen idag.

  • flemens

    Problemet idag är, angående det du skriver om "stigmatiserande" arbeten, att folk som har dessa arbeten antingen själva, eller blivit det pådyvlade av såna som "vet bättre" intalar sig själva att deras arbeten är mindre värda än andra. Man väljer alltså att tro på de extremt få som tycker att de är mindre värda pga. sina arbeten eller var de bor eller hur mycket de tjänar.


    Jag tillhör de, tydligen få idag, som anser att individen själv har ett ansvar för sitt mående (om de nu mår dåligt pga. den lott de fått i livet) och därmed styr sin uppfattning om sig själv)


    Jag skulle vilja påstå att den värdelöshet som några kanske känner pga. hur lite de tjänar, vad de arbetar med eller var de bor kommer från vad de hör uppifrån makten som finns i Sverige. De matas dagligen med hur de är offer för omständigheter utanför dem själva, att de inte har någonting att säga till om i sina liv. Att det är de i makten som ska fixa livet åt dem och de behöver bara luta sig tillbaka och rösta på dem.

  • flemens
    Fröken Allvar skrev 2023-04-06 20:02:05 följande:

    Jag kan ju bara tala för mig själv och jag är ju etniskt svensk lägre medelklass, som på grund av högre studier fått kontakt med övre medelklass och på grund av arbete fått kontakt med arbetarklass. Jag blev chockad över hur materialistisk arbetarklassen var när vi möttes i vuxen ålder. Min bild var innan att de bodde och trivdes i hyresrätt som jag själv, men de var såklart mer ekonomiskt smarta och bodde i radhus eller sparade till hus. Utlandssemester varje år var vanligt. Den övre medelklassen ägde sommarhus. Det här var ganska många år sedan nu. Jag har varit fullt upptagen med att hålla näsan ovanför vattenytan så allt jag vet kommer ifrån det jag läser, ser omkring mig, mina vänner och bekanta. Ungefär som för dig alltså. Jag förstår vart du kommer ifrån och vart du vill komma, men min uppfattning är att det finns ett växande antal fattiga som lider av sin situation idag. Själv "lider" jag av "stigmat" att inte kunna köpa ett annat utseende hur som helst, men jag gör vissa saker och jag har råd med hudkräm utöver tandkräm sedan många år nu. Det är inte svårt att hitta artiklar om fattiga i Sverige. Jag har samlat många i tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns. Rasism, ursprung och hudfärg har en koppling till fattigdomen, men fattigdomen existerar även bland vita etniska svenskar runtom i landet. 


    Ja, den svenska relativa fattigdomen existerar naturligtvis i Sverige eftersom den betraktas som ett axiom som vi blivit itutade sen Brantings tid (när folk faktiskt var fattiga i verkligheten) och kommer alltid att existera tills vi lever i fantasin om kommunismen (som aldrig kan bli verklighet så länge individerna inte är robotar)


    Kanske skulle de som idag är relativt fattiga i Sverige få bättre syn på sin tillvaro om samhället slutade låtsas, och ituta de svenskt relativt fattiga, som att alla per automatik kommer att vara ekonomiskt jämlika bara man gör si eller så? Det är en illusion som är till skada för samhället anser jag.


    Jag tänker så här, utefter att faktiskt jag levt i den svenska relativa fattigdomen, att det är bättre att ge folk realistiskt hopp istället för ouppnåeliga mål baserade på teorier, eller snarare hypoteser, som visat sig inte fungera. Även om vi var svenskt relativt fattiga även då så hade vi möjligheten att få det bättre. Och de flesta fick det bättre med tiden. Men idag har man format samhället så att det blivit svårare för de ni svenskar kallar "fattiga".


    Jag säger inte att det är fel att ha visioner, men man måste ha någon slags realism och pragmatik med i tankarna. Realism om hur människor är och fungerar t.ex. De fungerar inte som i teorierna/hypoteserna. Vilket vi inte minst sett i och med socialismens kollaps. Nåja, kollaps kanske är att ta i, men socialismen har av verkligheten tvingats att närma sig "högern". Helt enkelt för att "folket" människorna, hellre vill ha den riktningen.

Svar på tråden Vad är fattigdom?