• flemens

Vad är fattigdom?

Eller snarare den svenska varianten som kallas "relativ fattigdom".

Jag frågar för att min historiska erfarenhet är just den "relativa" fattigdomen. Vi invandrade hit i början av 1970-talet. Trots att båda föräldrarna hade arbeten (vilket var anlendingen till att jag tvingades att flytta hit) så var vi enligt den svenska definitionen av "fattigdom" fattiga.

Jag fick Stioxyl i julklapp under mina tonår t.ex. eftersom jag inte kände mig bekväm med min acne. Naturligtvis hade vi inte råd att resa utomlands och jag ärvde kläderna från mina äldre bröder. Att köpa kläder till mig, eller mina yngre syskon, i tonåren var inte att tänka på, ens med studiebidraget. Då fanns förvisso inte krav på att ha en iPhone, eller någon annan "smart phone" Men vi hade mat på bordet och blev inte vräkta pga. obetalda hyror.

Jag kan inte minnas att vi var fientligt avundsjuka på några av våra svenska klasskamrater som råkade bo i villa eller hade moderiktiga kläder. Men å andra sidan blev vi inte dömda för att inte ha det lika bra som dem heller. Eller snarare kanske man kan säga att vi inte uppfattade att vi blev "dömda" av svenskarna som hade det "bättre".

Min minnesbild av min barndom var att jag fick det mycket bättre när vi flyttade hit

• Svar på tråden Vad är fattigdom?
  • Fröken Allvar

Jag vet inte varför du gör om mina bekantas risiga värderingar om de som arbetar i vård och skola till deras inkompetens. Inkompetensen i detta fallet är att se att vi alla behöver stödja personal i vård och skola när de kräver bättre arbetsvillkor.

• TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 09:54:36 följande:

Jag vet inte varför du gör om mina bekantas risiga värderingar om de som arbetar i vård och skola till deras inkompetens. Inkompetensen i detta fallet är att se att vi alla behöver stödja personal i vård och skola när de kräver bättre arbetsvillkor.

Ja, det borde vi. Men jag var mer intresserad av dina bekantas värderingar, för mig kändes de väldigt främmande. Intressant spaning angående värderingar. Att många ser ner på lärare visste jag. Men att se ner på sjuksköterskor. Och läkare. Det var för mig något nytt. Läkare har en universitetsutbildning på sex år som är oerhört krävande och svår att komma in på, sen har de ett mycket viktigt och ansvarsfullt och väl betalt yrke, men det ser dina vänner ner på? Vad har de för yrken som de anser är bättre? Jag är enbart nyfiken. 
  • PH76
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 10:03:00 följande:
    Ja, det borde vi. Men jag var mer intresserad av dina bekantas värderingar, för mig kändes de väldigt främmande. Intressant spaning angående värderingar. Att många ser ner på lärare visste jag. Men att se ner på sjuksköterskor. Och läkare. Det var för mig något nytt. Läkare har en universitetsutbildning på sex år som är oerhört krävande och svår att komma in på, sen har de ett mycket viktigt och ansvarsfullt och väl betalt yrke, men det ser dina vänner ner på? Vad har de för yrken som de anser är bättre? Jag är enbart nyfiken. 
    Jag bor i ett av Sveriges dyrast områden och känner flera läkare här, och jag kan lova att det inte är någon som ser ner på deras yrkesval. 
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 10:03:00 följande:
    De har välbetalda yrken som ger hög status. Min bekant ville bli läkare. Det är inte yrket i sig hon eller andra ser ner på. Med ledsen blick kan de ömka "människorna som sliter". De menar på att "de aldrig skulle klara det". Många skulle aldrig klara sig på 1000 kronor efter att räkningar och hyra är betald.  Det gäller fram tills man blir tvungen. Det är därför Stadsmissionen tar emot fler och fler som vill äta sig mätta. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 10:13:57 följande:
    De har välbetalda yrken som ger hög status. Min bekant ville bli läkare. Det är inte yrket i sig hon eller andra ser ner på. Med ledsen blick kan de ömka "människorna som sliter". De menar på att "de aldrig skulle klara det". Många skulle aldrig klara sig på 1000 kronor efter att räkningar och hyra är betald.  Det gäller fram tills man blir tvungen. Det är därför Stadsmissionen tar emot fler och fler som vill äta sig mätta. 
    Ok mina vänner som är läkare har en grundlön på 70 till 80 tusen i månaden, jobbar de över får de extra ersättning. Känns konstigt att dra in läkare i en tråd om fattigdom. 
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 10:23:34 följande:
    Ok mina vänner som är läkare har en grundlön på 70 till 80 tusen i månaden, jobbar de över får de extra ersättning. Känns konstigt att dra in läkare i en tråd om fattigdom. 
    Det finns andra saker i mitt/mina inlägg som du kan fokusera på när vi nu övergår till att diskutera fattigdom och olika aspekter av hur relativ fattigdom, där nymiljardärernas värderingar är en viktig aspekt som driver andras värderingar.
    Någon kallade exempelvis startups en "arbetsmarknadsåtgärd" för folk med pengar. Det ligger något i det. Investerare och mecenater behöver något att göra. De befinner sig inte i gränslandet mellan liv och död, mellan möjligheter och misslyckanden, så som människor som arbetar i vård och skola gör.
  • PH76
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 10:29:58 följande:
    Det finns andra saker i mitt/mina inlägg som du kan fokusera på när vi nu övergår till att diskutera fattigdom och olika aspekter av hur relativ fattigdom, där nymiljardärernas värderingar är en viktig aspekt som driver andras värderingar.
    Någon kallade exempelvis startups en "arbetsmarknadsåtgärd" för folk med pengar. Det ligger något i det. Investerare och mecenater behöver något att göra. De befinner sig inte i gränslandet mellan liv och död, mellan möjligheter och misslyckanden, så som människor som arbetar i vård och skola gör.
    Men de personer du beskriver här har ingen bäring på statistiken, de är så får och extrema att de inte spelar någon roll.

Men visst många människor gör ett kognitivt misstag och snöa in sig på dessa, genom instagram och annan social media, och genom dessa tror de att det är det nya normala, eller vanligt överhuvudtaget.
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 10:29:58 följande:
    Dessa extrema värderingar kommer nog att minska rejält nu när vi går in i en lågkonjunktur och de billiga gratispengarna är ett minne blott, räntorna kommer att ligga högt under många, många år framöver. 
  • Fröken Allvar
    PH76 skrev 2023-04-07 10:37:55 följande:
    Men de personer du beskriver här har ingen bäring på statistiken, de är så får och extrema att de inte spelar någon roll.

Men visst många människor gör ett kognitivt misstag och snöa in sig på dessa, genom instagram och annan social media, och genom dessa tror de att det är det nya normala, eller vanligt överhuvudtaget.
    Jag tror att du har en poäng i att jag är biased av dels vilka jag känner, utan att gå närmare in på detaljer, dels hur kvinnor ser ut där jag rör mig - I Stockholms kollektivtrafik sitter inte den breda massan, eftersom de oftare tar bilen, taxin, går eller cyklar när de ska någonstans, särskilt efter pandemin. Min nyckel till det normala är internet, och efter ett halvår här frågar jag mig om det jag läser verkligen är representativt för de vanligaste. Som någon skrev någonstans så går de som har ett välfungerande socialt liv någon annanstans med sina funderingar om samhället. Jag har ett mycket stort intresse för andras tankar och därför läste jag Flashback tills jag tröttnade på högern där. Jag upplever Familjeliv mer liberalt rent politiskt. Men visst kan en del av mina slutsatser vara kognitiva misstag. Valresultat är mer tillförlitliga som indikatorer på hur människor prioriterar de som lever i relativ fattigdom. 
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-07 10:52:08 följande:
    Dessa extrema värderingar kommer nog att minska rejält nu när vi går in i en lågkonjunktur och de billiga gratispengarna är ett minne blott, räntorna kommer att ligga högt under många, många år framöver. 
    Jag hoppas lite på det faktiskt! Inget ont som inte för något gott med sig. Men det är lätt för mig att säga då jag inte förstått det där med gratispengar. Jag har studielån och bostadslån. Det är allt. 
Svar på tråden Vad är fattigdom?