• Aniiee

Vad är fattigdom?

Även relativ fattigdom har ju en definition. Mindre än 60% av medianinkomsten i landet där man bor, efter skatt. Det är väl FNs definition, om jag minns rätt. Det gör att här i Sverige är man fattig, eller "i ekonomiskt utsatt läge", om man har en inkomst under ca 15500, efter skatt. 

Jag gjorde lite snabbt som jag gjort i en annan tråd och kollade in konsumentverkets budgetsiffror, de som man kan auto.fylla, dvs mat, kläder, hygienartiklar osv, och man skulle hålla sig till det (som ju är det som får stryka på foten om man har ont om pengar), så skulle man ha 6850 kr över till hyra, el, osv. Och eftersom det är hyran och elen som behöver betalas först och det sällan är så billigt som 6850 kr så, ja, då får det andra helt enkelt vänta/struntas i.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Fröken Allvar skrev 2023-05-21 21:45:52 följande:
    Fler som fick upp helgkaffet i den trygga ägda tillvaron, tack. 

Samtidigt vet jag att det finns en del barnfamiljer som gör märkliga val i kyldisken på Ica. jag har jobbat med en del av dem genom en matlagningskurs jag höll i i fem år. Men det är ofta folk som inte riktigt är på fattigdomssidan utan med "bekväma medelinkomsttagare som inte tänker hela vägen", vilket är lite skillnad från att vända på slantarna och hoppas att det finns något bra i 50%-lådan.
  • Aniiee
    Aurora Borrealis skrev 2023-05-21 22:25:01 följande:

Relativ fattigdom är om man i Sverige är en individ utan barn som har en månads heltidsinkomst på max 12 500 kr före skatt. Att arbeta 40 timmar i veckan och få ut max 12 500 kr för det.

För en barnfamilj är relativ fattigdom att familjen lever på mindre än 60 procent av medianlönen i landet, t ex familjen har ingen inkomst alls utan lever på familjestöd.

Behöver inte vara arbetsinkomst.
  • Aniiee
    Fröken Allvar skrev 2023-05-21 23:26:51 följande:
    Förstår inte vad det har med länkarna att göra? Men du skulle nog tycka om Lena Anderssons text. 
    Inte? Ok. Här är det i klartext: Andersson har JÄVLIGT FEL. Men hon har också lite rätt...
  • Aniiee
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 12:35:37 följande:
    Så vi är överens om att Lena Andersson är fel ute. Tycker inte att du uttrycker dig i klartext utan tvärtom är mycket luddig, men såg din lista på mat under trettio kronor med fokus på fläskkött och anar mig till vad som ligger bakom dina luddigheter. 

Jag startade en tråd om fattigdom i höstas när det var mycket gnäll om elstöd. Men nu vet alla vi som fått elstöd vad vi behöver göra oavsett hur fattiga vi känner oss enligt Lena Andersson : låta gröten tysta mun. 

Vet inte varför Lena inte skriver i klartext till elstödsgnällarna vad de behöver göra med sitt förnuft. Ann Heberleins text var ganska klargörande däremot. 
    Ja hon är fel ute, för hon saknar totalt nyanserna i det hon skriver.

Du behöver inte ana någonting. Listan med mat under 30 kronor (vilken av dem....?) är mat för under 30 kronor per portion, om det är mycket fläskkött på den så är det faktiskt en "slump". Inget jag tänkte på alls, så det enda som ligger bakom den är att fläskkött är billigare än annat kött. Om det inte var något vegetariskt på den så var det förmodligen för att de enda vegetariska recepten jag har i just den databasen är dyrare, de också, och att databasen byggs upp av efterfrågningar.

Fråga dig om det är jag som är luddig eller om det är du som ar lite svårt att tolka ibland. Jag har märkt att du ibland tolkar lite som du vill eller missar poänger. Vilket är ok, men då kan du be om klargöranden istället för att insinuera att folk har dolda agendor.

Vad  har elstödet med detta att göra?
  • Aniiee
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 12:57:02 följande:
    Nå, det är inte bara jag som tolkar lite som jag vill. Det jag tycker vore intressant att höra från dig är att du i konkreta ordalag redogör för vilka nyanser du anser att hon saknar hur jag tolkar lite som jag vill/har svårt att tolka. Det brukar gå bättre då. Mitt ombedda intryck av dig är att du är dryg och detaljfokuserad, dvs att vi är ganska lika varandra. 🙂
    Det var inte hennes text som du hade svårt att tolka, utan min, som du inte lyckades tolka fast den var i klartext och inte behövde tolkas alls. Du lyckades alltså inte ens tolka VAD som skulle tolkas.

Och visst, jag är dryg när jag blir frustrerad över att folk inte fattar självklarheter och väljer att vara dryga istället för att be om förtydliganden.
  • Aniiee
    Aurora Borrealis skrev 2023-05-23 00:32:32 följande:
    Jag skulle inte valt bidrag på 12 500 kr eftersom man, som sagt, är fattig och det inte går att leva på den summan enligt mig. Det är otroligt lite pengar. Bidraget gör personen redan fattig, så bidraget kan inte sänkas mer. Det svider ju redan för de flesta att endast ha den fattiga inkomsten.

De flesta arbeten ger mer pengar, vilket arbete som helst typ. Inget heltidsjobb borde ge 12 500 kr däremot, det är den skandallönen som borde höjas, och förbjudas att tjäna så lite på en heltidstjäns. inte det lilla bidraget som ska sänkas. Arbete bör ge folk som arbetar ett drägligt liv - höj lönen! Börja där i stället!
    Det finns garanterat inget vitt heltidsjobb i Sverige som ger så lite i lön. Sen finn det så klart folk som går på timmar som inte får ihop fler timmar än så, men då är det ju inte heller heltid. 
Svar på tråden Vad är fattigdom?