Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Vad är fattigdom?

Fröken Allvar skrev 2023-04-07 09:34:33 följande:
    Jag ser inte ner på någon av de grupperna, men jag ser att andra gör det. Vården och skolan är arbetsplatser som man inte bör välja enligt många som anser det vara illa betalt och usla arbetsvillkor, varför man ser de som arbetar med det sämre relativt sig själv. 

Jag ser inte upp till den som fixar sitt utseende, men jag är medveten om att det exempelvis är radikalt att bära grått hår som inte är salongsfärgat grått, och förväntat att fylla ut rynkor, bleka tänder och göra naglarna på en salong.

Det är ovanligt att se oblekta tänder och ofärgat hår. Jag är ännu inte så gammal att det syns så mycket vilka som använt botox, men jag brukar notera vilka som blivit yngre sedan vi träffades senast. Det kostar pengar att bli yngre efter 40.
    Intressant. Jag ser helt andra saker. För mig är läkare ett högstatusyrke och just dessa människor ur övre medelklassen har ofta ofärgat grått hår, är "naturliga" utan smink och fillers mm. Däremot är de ofta smala och vältränade, har sunda intressen som orientering och gå i skogen. Ser inte dem som radikala på något sätt, utan bara helt vanliga människor med en annan stil. 

De som lägger mkt pengar på botox och fillers är ofta underklass med lägre löner och större lån. 

OBS! Allt detta är mina egna fördomar, alltså. Jag anser mig inte tillhöra någon av de grupperna, utan är mittemellan. Men de flesta anser sig nog vara medelklass. 
  • Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-15 07:54:21 följande:

Där jag bor har läkarna hög status, inte bara för att de är kunniga och gör nytta utan också för att de tjänar bra. Men i Stockholm kan jag tänka mig att det är så många som tjönar mer än en läkare utan att göra speciellt mycket nytta. En kollega berättade om en nyutexaminerad dotter som direkt fått jobb på ett managementkonsultbolag i Stockholm , efte två år tjänade hon nu. 75 000 kr i månaden. Och vad gjorde hon? Körde något Excelprogram, matade in värden och redovisade Resultatet på en PowerPoint. 

I ett annat forum läste jag igår ett inlägg där en Software developer, som påstod att hon tjänade 105 000 kr i månaden, ville byta jobb, för arbetsuppgifterna var rutinmässiga och icke utmanande, 

Plötsligt känns då en överläkarlöm på 85 000 kr i månaden som ganska låg. Men mina vänner som är läkare älskar sitt yrke. De får göra nytta, de lär sig viktiga saker och  de utvecklas hela livet och de trivs. Med tanke på hur svårt det fortfarande är att komma in på läkarlinjen så tror jag inte att yrket har låg status. Det finns till och med 400 svenskar just nu som  läser utomlands på universitet för att de inte kommit in in i Sverige. Många läser i Riga, Där får de betala terminsavgift på 12500 Euro om året. 

Tror inte det är så många i Stockholm som tjänar över 100000. Så många fördomar. Och hur vet du att en som utvecklar mjukvaror inte gör någon nytta för både vården och andra viktiga ställen? Tror du att läkare inte använder sig av datorer, robotar mm?

Svar på tråden Vad är fattigdom?