• Aviga

Vad är fattigdom?

Jag tänkte gå tillbaka till ämnet  FATTIGDOM och fundera lite över VAD ÄR DET ATT VARA FATTIG ?

När jag var barn talades det aldrig om att någon skulle vara fattig. Vissa hade det bättre ställt än andra och några sämre ställt än flertalet. Jag tillhörde den andra kategorin men det gick ingen nöd på mig, vad jag kan minnas.

Däremot fick man ofta höra talas om hur de tidigare generationerna vuxit upp i fattigdom, dvs inte fått äta sig mätta, saknat skor få fötterna osv.. 

I dag talar man om BARNFATTIGDOM men vad menar man med det? 
    Är det ett relativt begrepp eller finns det en definition?

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag aldrig känt mig mindre värd för att jag växte upp under knappa förhållanden fastän mina bästa vänner kom från  läkar- och företagare familjer.  

• Aviga
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 17:08:48 följande:
    Jag har väntat lite på att TS skulle återgå till ämnet, men är glad över att du gjorde det istället. 

"Barnfattigdom i Sverige handlar sällan om att barn får gå hungriga och frysa för att deras föräldrar inte har råd att köpa mat och kläder. Ofta handlar det i stället om att barn i familjer som lever i ekonomisk utsatthet är mindre delaktiga i samhället, tenderar att ha sämre betyg i skolan, oftare lever under osäkra boendeförhållanden och saknar en känsla av att kunna förverkliga sina drömmar".

www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/arbetar-med-barn/barnfattigdom/
    Det är alltså ett relativt begrepp.
    Då inställer sig frågan, Vad relaterar man då till? Är det ett medelvärde av familjers inkomster i ett område? Eller i samhället i stort ?

Jag misstänker att det är segregationen som är det stora problemet

Vad tror du?
Svar på tråden Vad är fattigdom?