• Anonym (Nyfiken)

Vem sköter luskamning hos er?

Efter ännu en söndag där jag luskammat barnen, väcktes tanken. Min man, barnens pappa, har aldrig luskammat dem. Badar han dem och tvättar håret, struntar han helt enkelt i att luskamma, eller så lämnar han det till mig. 

När jag tittar i kretsen runt mig ser det likadant ut. Det är i övrigt engagerade fäder som delar både föräldraledighet och arbetsinsats, men de här ?tråkuppgifterna? hamnar på mamman. 

Detsamma gäller min egen uppväxt. Min pappa har aldrig luskammat, eller klippt naglarna på oss barn. 

Hur ser det ur hos er andra? Är jag och min krets unika?

• Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?
  • Anonym (Wilma)

Jag kammade barnen, men min man kammade mitt långa hår så han hade nog mest hår att kamma. Vi har bara haft löss en gång för sju år sedan och har sedan dess bara inspekterat någon gång i månaden samt när det kommer varningar från skolan.

Det jag gnäller på mest är att min man inte fixar någonting på morgnarna - han är helt enkelt extremt morgontrött - men han kompenserar mer än väl under dygnets andra timmar. Och nu när barnen inte längre är små så är det inte egentligen något att gnälla över längre. Ger man honom bara en kopp kaffe och ser till att han inte står i vägen så är han i alla fall söt att titta på.

• Anonym (What?)

Jag har aldrig i mitt liv blivit luska mad, och aldrig I deras liv luskammat mina barn. Låter totalt onödigt om det inte är så att de har löss eller det varit ett utbrott i barnens bistelsemiljöer, vilket hittills inte hänt vad jag vet. 

• Anonym (Nyfiken)
    alexias mamma skrev 2023-02-26 21:49:42 följande:

Oj, jag blev helt orimligt provocerad Av denna tråd!

här var det jag som fick luskamma. Barnen har dessutom oerhört långt och tjockt hår. Vi hade löss som gick runt runt i skolan i flera år. Jag blev så trött på denna luskammning att jag tillslut klippte av håret på ena dottern. Av svaren att döma här förstår jag varför det kan bli såhär. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så nonchalant att man struntar i att luskamma när det går i skolan. 

Nej, det övergår faktiskt mitt förstånd. Vad mer nonchalerar man? Röda ögon när ögoninflammation härjar på förskolan? Varande prickar när det går svinkoppor? Diarré när barn och pedagoger trillar dit i magsjuka? Om löss hittas och skola/förskola dessutom BER alla föräldrar att kamma igenom håret varje vecka, är det väl självklart att man gör det.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (What?) skrev 2023-02-26 22:27:56 följande:

Jag har aldrig i mitt liv blivit luska mad, och aldrig I deras liv luskammat mina barn. Låter totalt onödigt om det inte är så att de har löss eller det varit ett utbrott i barnens bistelsemiljöer, vilket hittills inte hänt vad jag vet. 

Här informerar skolan varje vecka om att man hittat nya fall av löss. Förskolan nöjer sig med varannan vecka ungefär.
  • Anonym (Gå till läkaren)

Det finns starkare lusmedel på recept. Barnen ska inte behöva gå med löss i veckor (tänker eftersom du kammar så ofta) 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Gå till läkaren) skrev 2023-02-26 22:53:11 följande:

Det finns starkare lusmedel på recept. Barnen ska inte behöva gå med löss i veckor (tänker eftersom du kammar så ofta) 

Barnen har inte löss. Barnen kammas varje vecka i jakt på löss, eftersom de vistas i miljöer där det ständigt finns löss.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 22:37:48 följande:
    Nej, det övergår faktiskt mitt förstånd. Vad mer nonchalerar man? Röda ögon när ögoninflammation härjar på förskolan? Varande prickar när det går svinkoppor? Diarré när barn och pedagoger trillar dit i magsjuka? Om löss hittas och skola/förskola dessutom BER alla föräldrar att kamma igenom håret varje vecka, är det väl självklart att man gör det.
    Om det hittas ögoninflammation i fsk kollar jag inte mitt barn varje dag specifikt för röda ögon. Om det hittas svinkoppor i fsk eller skola kollar jag ju inte mitt barn varje dag för eventuella utslag över hela kroppen. Om barn och pedagoger på fsk eller skola har diare kollar jag ju inte mitt barn, eller frågar ut min nu tonåring, om avföringsutseende varje morgon. Det är ju symptom man behandlar om och när de dyker upp hos egna barnet.

Vi fick under en lång tid notering när barn eller lärare/pedagoger testats positivt för covid i fsk och skola; inte covidtestade jag mitt barn varje dag för det.
  • Anonym (Gå till läkaren)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 22:56:16 följande:
    Barnen har inte löss. Barnen kammas varje vecka i jakt på löss, eftersom de vistas i miljöer där det ständigt finns löss.
    Det låter helt hysteriskt. I så fall är det du som gjort ett val det ska inte gå ut över någon annan så jag förstår att pappan inte kammar. 
  • Anonym (Ui)

Jag hade aldrig accepterat att alltid få göra det tråkiga, då blir jag ju "dumma mamman". Tråkiga saker, konflikter och "obekväma" samtal och annat som föräldrar ofta inte älskar att ta tag i är en del av föräldraskapet. 

Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?