Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Vem sköter luskamning hos er?

Efter ännu en söndag där jag luskammat barnen, väcktes tanken. Min man, barnens pappa, har aldrig luskammat dem. Badar han dem och tvättar håret, struntar han helt enkelt i att luskamma, eller så lämnar han det till mig. 

När jag tittar i kretsen runt mig ser det likadant ut. Det är i övrigt engagerade fäder som delar både föräldraledighet och arbetsinsats, men de här ?tråkuppgifterna? hamnar på mamman. 

Detsamma gäller min egen uppväxt. Min pappa har aldrig luskammat, eller klippt naglarna på oss barn. 

Hur ser det ur hos er andra? Är jag och min krets unika?

• Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?
  • Anonym (Nyfiken)

Ojoj, här måste barnen luskammas varje vecka eftersom det ständigt går löss i skolan och förskolan. Vi har heller aldrig haft löss, men behöver som sagt kamma konstant. Barnen har dessutom kopiöst tjockt hår båda två, så det är en mödosam process om det ska göras ordentligt. 

• Anonym (Nyfiken)
    mammatill6 skrev 2023-02-26 21:28:13 följande:
    men varför luskamma så ofta om ni inte ens har lösa? Haft 6 barn på dagis, massa omgångar löss där o i skolan. Men endast luskammat när de har löss.
    För att hinna upptäcka dem innan de hinner spridas så klart. Det är på grund av att folk inte hittat löss som de hinner spridas. Skola och förskola ber oss kamma varje vecka. Jag förstår efter den här tråden, varför spridningen aldrig tar slut?
  • Anonym (Nyfiken)
    mammatill6 skrev 2023-02-26 21:35:46 följande:
    spridningen av lösa kommer aldrig upphöra, kommer alltid finnas. Hålla på p luskamma varje vecka år ut o år in känns inte vettigt. Lösa kliar, har märkt direkt när barnen haft löss o då luskammmat tills de varit borta.
    Klåda kommer inte förrän 4-6 veckor efter smitta. Då har man hunnit sprida löss vidare en hel massa. Jag förstår som sagt varför det numera aldrig tar slut! 
  • Anonym (Nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2023-02-26 21:41:09 följande:
    Så nu kan du sluta kamma. Bra va.
    Så att barnen hinner smitta varandra och andra? Verkligen inte. Självklart tar jag mitt ansvar och kammar håret så länge det går löss i skolan och förskolan. Jag är ju ingen egoist! 
  • Anonym (Nyfiken)
    mammatill6 skrev 2023-02-26 21:43:41 följande:
    Man ser de även krypa. Luskammat du sig själv också?
    Nej, eftersom jag inte sitter huvud mot huvud med andra än mina barn som, som sagt, kammas varje vecka. Om barnen får löss, kommer maken och jag självfallet gå igenom varandras hår. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2023-02-26 21:54:21 följande:
    10 av 10 i duktighetsindex. Grattis till dig.
    Krävs det inte mer än att visa lite normal hänsyn, är det fan tragiskt!
  • Anonym (Nyfiken)
    alexias mamma skrev 2023-02-26 21:49:42 följande:

Oj, jag blev helt orimligt provocerad Av denna tråd!

här var det jag som fick luskamma. Barnen har dessutom oerhört långt och tjockt hår. Vi hade löss som gick runt runt i skolan i flera år. Jag blev så trött på denna luskammning att jag tillslut klippte av håret på ena dottern. Av svaren att döma här förstår jag varför det kan bli såhär. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så nonchalant att man struntar i att luskamma när det går i skolan. 

Nej, det övergår faktiskt mitt förstånd. Vad mer nonchalerar man? Röda ögon när ögoninflammation härjar på förskolan? Varande prickar när det går svinkoppor? Diarré när barn och pedagoger trillar dit i magsjuka? Om löss hittas och skola/förskola dessutom BER alla föräldrar att kamma igenom håret varje vecka, är det väl självklart att man gör det.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (What?) skrev 2023-02-26 22:27:56 följande:

Jag har aldrig i mitt liv blivit luska mad, och aldrig I deras liv luskammat mina barn. Låter totalt onödigt om det inte är så att de har löss eller det varit ett utbrott i barnens bistelsemiljöer, vilket hittills inte hänt vad jag vet. 

Här informerar skolan varje vecka om att man hittat nya fall av löss. Förskolan nöjer sig med varannan vecka ungefär.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Gå till läkaren) skrev 2023-02-26 22:53:11 följande:

Det finns starkare lusmedel på recept. Barnen ska inte behöva gå med löss i veckor (tänker eftersom du kammar så ofta) 

Barnen har inte löss. Barnen kammas varje vecka i jakt på löss, eftersom de vistas i miljöer där det ständigt finns löss.
  • Anonym (Nyfiken)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-27 08:08:12 följande:

Precis som jag, jag har aldrig blivit luskammas, har aldrig haft löss. Hörde aldrig ens talas om löss när jag var barn på sjuttio och åttiotalet, det var sånt som fanns på artonhundratalet tänkte jag.

Mina tvillingar började på förskola vid två års ålder och fick aldrig någonsin löss de heller. Jag köpte lusmedel och kam för att ha hemma vid behov , men det kom aldrig till användning. 

Verkar vara väldigt ojämnt fördelat detta med löss. 

När jag var liten, och även när min äldsta var liten, var löss något som enbart var på tapeten till terminsstart. Någon enstaka gång dök det upp nåt fall under terminen varpå man ombads titta. De senaste två åren har varit hela galna. I varenda veckobrev sen läsåret startade, berättar man att det finns nya fall av löss på skolan och vi ombeds kamma igenom håret varje vecka för att få stopp på det. Och eftersom i princip alla småsyskon går på någon förskola i området, sprider det sig snabbt dit också. 

Jag kammar inte igenom barnens hår för att det är ett märkligt specialintresse jag har, utan för att vi är
    ombedda, för att få stopp på spridningen nån gång. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Lin) skrev 2023-02-27 09:33:08 följande:

Tycker inte det låter normalt att det ständigt går löss och alla barn ska luskammas varenda vecka. Vi har haft löss två ggr på vår förskola under 5 år. Förskolan skickade ut tydliga instruktioner, kollade igenom vilka barn som hade löss och skickade hem dem med uppmaning att behandla och de fick inte komma tillbaka förrän detta var gjort. De satt inte med huvudena ihop i samlingar osv under den tiden. Och ja så länge det fanns löss kammade vi och en gång fick min dotter löss. Det behandlade vi på en gång och sen var det över. 

Nej, men det beror sannolikt på att folk helt enkelt skiter i att kolla sin barns hår och förlitar sig på att de märker det när det börjar klia. Då har barnen redan haft löss i flera veckor och således hunnit smitta andra och så går det runt och runt. 

Det här med att det ständigt går löss är tämligen nytt. När vår äldsta var liten gick det löss kring terminsstart. Vi kammade ett par gånger när förskolan upplyste om att de hittat löss. Nu tar det aldrig slut. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Öh) skrev 2023-02-27 11:15:28 följande:

Har aldrig hållit på o luskammat mina barn så. Tittade ordentligt i håret med jämna mellanrum och mer när det var lappar om löss på dagis. Barnen eller vi aldrig haft löss och barnen är nu tonåringar.

När dina barn var tonåringar var det säkert som när jag, eller för den delen mitt stora barn var litet - ett ganska sällsynt problem. Hos oss är det nu ett ständigt problem som måste kollas konstant. Därav frågan. 
Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?