• Anonym (Nyfiken)

Vem sköter luskamning hos er?

Efter ännu en söndag där jag luskammat barnen, väcktes tanken. Min man, barnens pappa, har aldrig luskammat dem. Badar han dem och tvättar håret, struntar han helt enkelt i att luskamma, eller så lämnar han det till mig. 

När jag tittar i kretsen runt mig ser det likadant ut. Det är i övrigt engagerade fäder som delar både föräldraledighet och arbetsinsats, men de här ?tråkuppgifterna? hamnar på mamman. 

Detsamma gäller min egen uppväxt. Min pappa har aldrig luskammat, eller klippt naglarna på oss barn. 

Hur ser det ur hos er andra? Är jag och min krets unika?

• Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?
  • Jemp

Vi gör det båda, men det är knappast en stor uppgift vi gör varje gång. 
    Vissa saker är det jag som gör/har bättre koll på dock.

• Anonym (Tråkiga saker)

menar du tråkiga uppgifter rent allmänt? Eller just kamning? Vi har bara haft löss en gång, då gjorde pappan det, han fick ta mig med 

• Anonym (Missy)

Oj, jag minns inte om det bara var jag som gjorde det eller om även deras pappa gjorde det. Det är typ 17 år sen vi sist hade löss och behövde luskamma så jag har glömt. Inget jag lägger nån energi på, det var inte direkt ansträngande att hålla på och kamma och fixa ett par veckor eller vad det nu var. 

• TvillingmammaVästgöte

Luskammat har vi aldrig gjort vad jag kommer ihåg. Tror vi köpte en luskam men den kom aldrig till användning. Pappan var den som klippte naglar, borstade tänderna och badade dem ofta som små.

Det jag gjorde helt själv utan pappans inblandning var att ha koll på barnens garderober, rensa ut trasigt och urvuxet, sälja eller slänga eller skänka. Samt planera och genomföra alla klädinköp. Jag köpte tex dyra overaller varje år på rea i januari för att användas nästa år så det låg lite planering bakom dettta. Pappan till barnet var helt oengagerad i dessa klädinköp, i gengäld skötte han bilarna och såg till att de fungerade och servades mm. Jag blir alltid väldigt imponerad av pappor som handlar kläder till sina småbarn och åker med dem och provar vinterskor och liknande.

• Anonym (Nyfiken)

Ojoj, här måste barnen luskammas varje vecka eftersom det ständigt går löss i skolan och förskolan. Vi har heller aldrig haft löss, men behöver som sagt kamma konstant. Barnen har dessutom kopiöst tjockt hår båda två, så det är en mödosam process om det ska göras ordentligt. 

• lövet2

Det har alltid varit jag som luskammat. Besvärligt den gången vi faktiskt hittat löss och hade 6 barn boende hemma. 5 av dem med långt hår - och så jag själv ...

• mammatill6
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 21:03:42 följande:

Ojoj, här måste barnen luskammas varje vecka eftersom det ständigt går löss i skolan och förskolan. Vi har heller aldrig haft löss, men behöver som sagt kamma konstant. Barnen har dessutom kopiöst tjockt hår båda två, så det är en mödosam process om det ska göras ordentligt. 

men varför luskamma så ofta om ni inte ens har lösa? Haft 6 barn på dagis, massa omgångar löss där o i skolan. Men endast luskammat när de har löss.
  • Anonym (Nyfiken)
    mammatill6 skrev 2023-02-26 21:28:13 följande:
    men varför luskamma så ofta om ni inte ens har lösa? Haft 6 barn på dagis, massa omgångar löss där o i skolan. Men endast luskammat när de har löss.
    För att hinna upptäcka dem innan de hinner spridas så klart. Det är på grund av att folk inte hittat löss som de hinner spridas. Skola och förskola ber oss kamma varje vecka. Jag förstår efter den här tråden, varför spridningen aldrig tar slut?
  • fjanten

Hos oss gör båda tråkiga uppgifter, men luskamma har vi aldrig behövt göra. Peppar peppar. Men t.ex. en omgång med springmask - vi tog hälften var - medan han dammsög hela huset varje morgon i en+ månad så bytte jag sängkläder på alla sängarna. Vi hjälptes åt att se till att alla barnens naglar var kortklippta o.s.v. Inget konstigt. Överlag styr han upp ca hälften av barnens "lekträffar" med barnens kompisars föräldrar. Han har huvudansvar för två av deras fritidsaktiviteter - jag de andra två aktiviteterna. Alla tider som kommer hem läggs in i en gemesamt synkad kalender - den som öppnar brevet/läser på schoolsoft/liknande lägger in tiden direkt (BVC, tandläkare, utv.samtal och liknande). Jag kan säga att jag sköter mer av klädrensningen i barnens garderober sisådär en-två gånger per år, men han tar i princip all nagelklippning på våra fem ungar i vardagen så dessa saker kanske kan ställas mot varann.

Jag känner nog ändå att vi båda ansvarar och tar tag i och planerar saker som rör barnen, även de lite tråkigare/mindre intressanta delarna.

Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?