• Anonym (Nyfiken)

Vem sköter luskamning hos er?

Efter ännu en söndag där jag luskammat barnen, väcktes tanken. Min man, barnens pappa, har aldrig luskammat dem. Badar han dem och tvättar håret, struntar han helt enkelt i att luskamma, eller så lämnar han det till mig. 

När jag tittar i kretsen runt mig ser det likadant ut. Det är i övrigt engagerade fäder som delar både föräldraledighet och arbetsinsats, men de här ?tråkuppgifterna? hamnar på mamman. 

Detsamma gäller min egen uppväxt. Min pappa har aldrig luskammat, eller klippt naglarna på oss barn. 

Hur ser det ur hos er andra? Är jag och min krets unika?

• Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?
  • Anonym (Suck)

Inte läst hela tråden men ... jag som pappa fick ta ALL lusbehandling när dottern var liten. Badade, kammade och fan allt. 
    Dottern hade aldrig löss när hon var hos mamma. bara när hon var hos mig - jo tjena..
    Skötte allt, inget problem med det utom att mitt ex aldrig trodde mig. Tejpade fast en lus på badrumsspegeln för att kunna visa henne, hahaha
    Hon var rätt sjuk.och trodde på ....... ingenting

• Anonym
    Studentpappa skrev 2023-02-28 21:40:24 följande:

Jag har aldrig haft löss, aldrig blivit luskammad vad jag kan minnas. Barnen har aldrig haft löss även om vi kammat dom några ggr när det gått på fsk, men det är inte många ggr vi gjort det. Jag har gjort det några ggr, sambon säkert fler. 

Dottern har återkommande fotvårtor som jag sköter till 95%, är det också ett jämställdighetsproblem?

Varför kammar ni barnen när det går löss på Försäkringskassan?
  • Anonym (Suck)
    Anonym skrev 2023-02-28 21:50:24 följande:
    På Försäkringskassan?
    Går det löss där?
  • Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2023-02-28 22:00:39 följande:
    På Försäkringskassan?
    Går det löss där?
    Det stod ju uttryckligen fsk så man får ju förmoda det? Jag undrade då vad det hade med skribentens barn att göra.
  • Anonym (Exfru)

Vågade inte ens berätta till min dåvarande man att barnet hade fått löss .Behandlade detta själv med barnet och mig själv .

• Anonym (Suck)
    Det står Försäkringskassan....
  • Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2023-02-28 22:03:52 följande:
    I inlägget som citeras där? Det står fsk.
    Då fsk är den officiella förkortningen för Försäkringskassa, undrade jag varför han kammar barnen när det går löss på nämnda ?fsk?
  • Anonym
    Anonym (Suck) skrev 2023-02-28 22:03:52 följande:
    Jag tom fetade fsk.
  • Anonym (Hjälptes åt)

Till TvillingmammaVästgöte
    ...och ett tillägg angående att löss är vanligt bland fattiga och trångbodda. Det är framför allt kroppslöss som sprids snabbt i de miljöerna. De bor i kläderna och frodas med andra ord om man inte har möjlighet att tvätta och byta kläder. 

• Studentpappa
    Anonym skrev 2023-02-28 22:02:01 följande:
    Det stod ju uttryckligen fsk så man får ju förmoda det? Jag undrade då vad det hade med skribentens barn att göra.
    Eller så kan man tänka lite längre än näsan räcker och förstå själv att det saknades en bokstav. Men då har du väl inget att komma med antar jag?

Men det är klart, hakar man upp sig på petitesser på diverse forum går väl dagarna fortare på gruppboendet. 
    Ride it like you stole it
  • Jemp
    Anonym skrev 2023-02-28 22:06:36 följande:
    I inlägget som citeras där? Det står fsk.
    Då fsk är den officiella förkortningen för Försäkringskassa, undrade jag varför han kammar barnen när det går löss på nämnda ?fsk?
    Det är också vanlig förkortning för förskola så det är nog dina språkkunskaper som brister. 

Försäkringskassan brukar väl snarare förkortas fk. 
  • Anonym (MR klister)

Ingenstans har personen skrivit försäkringskassan. 
    Du blandar ihop förkortningarna och faller på eget grepp. 

Se i alla fall till att ha rätt när du spelar Allan. 

Varför kammar ni barnen när det går löss på Försäkringskassan?I
  • Anonym
    Anonym (MR klister) skrev 2023-03-01 18:33:12 följande:

Ingenstans har personen skrivit försäkringskassan. 
    Du blandar ihop förkortningarna och faller på eget grepp. 

Se i alla fall till att ha rätt när du spelar Allan. 

Det är Försäkringskassan som blandar ihop förkortningarna när de förkortar sig själva till fsk, örtbönetryne. Googla som sagt.
  • Anonym (MR klister)
    Du fetar fsk och börjar yra om försäkringskassan. 
    Jag skiter i försäkringskassan i denna tråden, fsk är allmänt vedertaget en förkortning av förskola. 

Gör om gör rätt 
  • Anonym (qwerty)
    Tow2Mater skrev 2023-02-28 17:24:43 följande:
    Måste mamman tända eldar på dagarna for att kunna laga mat eller hålla värmen hemma måste de ju ha ett ganska enkelt hem, lätt att likställa det med fattigt.
    Åh ja, först upp i gryningen för att skörda potatis och sedan gå hela vägen till Stalingrad för att sälja dem så hon kan gå tillbaka och göra löksoppa till frukost över öppen eld.
  • Anonym (Lolo)

Luskamning gör vi nog båda när det behövs, naglarna sköter alltid jag då jag tycker han slarvar. Å andra sidan sköter han all fönstertvätt då han tycker att han gör det bättre, så det är helt ok för mig :D

• Anonym (Exfru)

Exmannen skickar svaret till mig ,Troglitvis av okunskap som man.

Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?