• Anonym (Nyfiken)

Vem sköter luskamning hos er?

Efter ännu en söndag där jag luskammat barnen, väcktes tanken. Min man, barnens pappa, har aldrig luskammat dem. Badar han dem och tvättar håret, struntar han helt enkelt i att luskamma, eller så lämnar han det till mig. 

När jag tittar i kretsen runt mig ser det likadant ut. Det är i övrigt engagerade fäder som delar både föräldraledighet och arbetsinsats, men de här ?tråkuppgifterna? hamnar på mamman. 

Detsamma gäller min egen uppväxt. Min pappa har aldrig luskammat, eller klippt naglarna på oss barn. 

Hur ser det ur hos er andra? Är jag och min krets unika?

• Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?
  • Anonym (Öh)

Har aldrig hållit på o luskammat mina barn så. Tittade ordentligt i håret med jämna mellanrum och mer när det var lappar om löss på dagis. Barnen eller vi aldrig haft löss och barnen är nu tonåringar.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Öh) skrev 2023-02-27 11:15:28 följande:

Har aldrig hållit på o luskammat mina barn så. Tittade ordentligt i håret med jämna mellanrum och mer när det var lappar om löss på dagis. Barnen eller vi aldrig haft löss och barnen är nu tonåringar.

När dina barn var tonåringar var det säkert som när jag, eller för den delen mitt stora barn var litet - ett ganska sällsynt problem. Hos oss är det nu ett ständigt problem som måste kollas konstant. Därav frågan. 
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-27 13:11:34 följande:
    När dina barn var tonåringar var det säkert som när jag, eller för den delen mitt stora barn var litet - ett ganska sällsynt problem. Hos oss är det nu ett ständigt problem som måste kollas konstant. Därav frågan. 
    Tror inte det är någon större skillnad faktiskt.  lappar och mail var och varannan vecka på dagis även då.
    Man behöver faktiskt inte luskamma, det räcker med att faktiskt titta efter ägg eller löss, speciellt just bakom öronen där skallen är som varmast och där det är vanligast att de bosätter sig.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Öh) skrev 2023-02-27 13:38:09 följande:
    Tror inte det är någon större skillnad faktiskt.  lappar och mail var och varannan vecka på dagis även då.
    Man behöver faktiskt inte luskamma, det räcker med att faktiskt titta efter ägg eller löss, speciellt just bakom öronen där skallen är som varmast och där det är vanligast att de bosätter sig.
    Ja så gör vi med. Inspekterar och tittar efter löss någon gång i veckan. På ett av de första föräldramötena vi hade på skolan så var det någon lusexpert som demonstrerade hur man gjorde och gav oss lite tips om vad man kunde göra för att minska risken. De har också luskollar i skolan ett par gånger per termin.
  • Anonym (Tråkiga saker)
    alexias mamma skrev 2023-02-26 21:49:42 följande:

Oj, jag blev helt orimligt provocerad Av denna tråd!

här var det jag som fick luskamma. Barnen har dessutom oerhört långt och tjockt hår. Vi hade löss som gick runt runt i skolan i flera år. Jag blev så trött på denna luskammning att jag tillslut klippte av håret på ena dottern. Av svaren att döma här förstår jag varför det kan bli såhär. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så nonchalant att man struntar i att luskamma när det går i skolan. 

Jag hade faktiskt ingen aning om att man skulle kamma när det inte finns löss, trodde det var när man hade det för att få bort dem. Och då kör man väl två omgångar medel, kammar o sen är det oftast borta? Så gjorde vi iaf när de stora barnen hade det  
  • elmadumle
    Att hårlössen inte försvinner beror på korkade föräldrar som antingen inte behandlar alls utan låter sina barn gå med lusangrepp hela tiden, eller att man behandlar en gång och helt enkelt skiter i att upprepa behandlingen enligt ordination.
    Så var det när sonen gick på förskolan för evigheter sen, han fick löss, vi behandlade som man ska, lössen försvann och kom tillbaka ett antal gånger.
    Till slut sa jag till personalen att de får se till att de barn med lusangrepp helt enkelt får hållas hemma tills de är lusfria, vi som sköter behandlingen ska inte behöva behandla våra barn upprepade gånger. Jag sa att jag går till tidningen med detta, sedan blev det fart, ett antal barn var hemma och blev lusbehandlade, problemet försvann.
  • Tow2Mater
    elmadumle skrev 2023-02-27 21:49:03 följande:
    Att hårlössen inte försvinner beror på korkade föräldrar som antingen inte behandlar alls utan låter sina barn gå med lusangrepp hela tiden, eller att man behandlar en gång och helt enkelt skiter i att upprepa behandlingen enligt ordination.
    Så var det när sonen gick på förskolan för evigheter sen, han fick löss, vi behandlade som man ska, lössen försvann och kom tillbaka ett antal gånger.
    Till slut sa jag till personalen att de får se till att de barn med lusangrepp helt enkelt får hållas hemma tills de är lusfria, vi som sköter behandlingen ska inte behöva behandla våra barn upprepade gånger. Jag sa att jag går till tidningen med detta, sedan blev det fart, ett antal barn var hemma och blev lusbehandlade, problemet försvann.
    Det finns ju säkert de som inte använder nagon sort av onatuliga medel, inklusive milt shampo på sina barn, for de har blivit itutatde att i princip allt ger cancer.
  • Anonym (Hjälptes åt)

Vi har bara fått löss en gång och då hjälptes vi åt. Satte på någon bra film, parkerade barnen på vardagsrumsgolvet och tog oss an varsin liten kalufs. 

• Anonym (qwerty)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-27 09:59:22 följande:
    Jag tror att det beror på att det är några som inte behandlar, annars skulle det inte fortsätta så här. Istället för att alla skall luskamma varje vecka i åratal borde lärarna fokusera på de barn som verkligen sprider lössen. Misstänker att man inte vill detta då det kan vara stigmatiserande, men det borde väl gå att sköta diskret, så att inte alla behöver veta. 
    Det är ju vanligen så. Vi har fått i veckobrev sedan terminstart om att det går löss, nu är det en pojke (som är tämliga ovårdad överlag och skiljsmässoföräldrar) som varit borta en månad och inte ett enda meddelande om löss.... så det är ju liksom inte svårt att lista ut vem som sprider dem.
    Helt ärligt borde lusvård ingå i skolan, upptäcker man löss på ett barn så skickar man med medel och kam hem. 
  • Tow2Mater
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-27 22:43:20 följande:
    Det är ju vanligen så. Vi har fått i veckobrev sedan terminstart om att det går löss, nu är det en pojke (som är tämliga ovårdad överlag och skiljsmässoföräldrar) som varit borta en månad och inte ett enda meddelande om löss.... så det är ju liksom inte svårt att lista ut vem som sprider dem.
    Helt ärligt borde lusvård ingå i skolan, upptäcker man löss på ett barn så skickar man med medel och kam hem. 
    Kanske forna dagars flourtant borde komma tillbaka med ett nytt lusuppdrag. Varje fredag går hon igenom klassernas huvuden.
Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?