Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-27 08:15:43 följande:
När jag var liten, och även när min äldsta var liten, var löss något som enbart var på tapeten till terminsstart. Någon enstaka gång dök det upp nåt fall under terminen varpå man ombads titta. De senaste två åren har varit hela galna. I varenda veckobrev sen läsåret startade, berättar man att det finns nya fall av löss på skolan och vi ombeds kamma igenom håret varje vecka för att få stopp på det. Och eftersom i princip alla småsyskon går på någon förskola i området, sprider det sig snabbt dit också.
Jag kammar inte igenom barnens hår för att det är ett märkligt specialintresse jag har, utan för att vi är
ombedda, för att få stopp på spridningen nån gång.
Ja, det är ju skillnad , då förstår jag. Mina barn gick i förskola på 2000-talet och då hörde jag på jobbet att det fanns problem med löss på en del förskolor och skolor, så jag köpte lusmedel för att förbereda mig. Men behövde aldrig använda något.
Om alla sköter sig i ett område så sprider sig ju inte lössen där.
Kan tänka mig att många har mindre tid att sköta barnens hygien nu , när i princip alla föräldrar jobbar heltid. På 2000 talet var det fortfarande många i vårt område som jobbade deltid när barnen var små. Och de extrema karriäristerna hade ju barnflickor mm.