• Anonym (Nyfiken)

Vem sköter luskamning hos er?

Efter ännu en söndag där jag luskammat barnen, väcktes tanken. Min man, barnens pappa, har aldrig luskammat dem. Badar han dem och tvättar håret, struntar han helt enkelt i att luskamma, eller så lämnar han det till mig. 

När jag tittar i kretsen runt mig ser det likadant ut. Det är i övrigt engagerade fäder som delar både föräldraledighet och arbetsinsats, men de här ?tråkuppgifterna? hamnar på mamman. 

Detsamma gäller min egen uppväxt. Min pappa har aldrig luskammat, eller klippt naglarna på oss barn. 

Hur ser det ur hos er andra? Är jag och min krets unika?

• Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?
  • Anonym (Y)

Hos oss har det varit bägge, jag tittar och pappan också men har aldrig faktiskt hittat några löss. Däremot OM vi skulle få skiten så skulle nog pappan få göra det för jag avskyr småkryp. 
    Dessutom har vårt barn autism så jag ber till gud att vi slipper göra en lusbehandling.

Det är ju liksom inte så svårt att förstå varför det sprids så mycket i sverige idag. Samma som kakacekrlackor, inte heller ett vanligt förekommande kryp förr men nu vimlar vissa bostadsområden av dem.

• Anonym (Y)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-28 17:07:09 följande:
    Direkt #kränkt svaret. Läs texten. Pojken har varit bota under en lång tid och inga luslarm.
    Pojken har en psykiskt sjuk mamma som kommer dit stinkandes rök och han har fortfarande pyjamaströjan på sig för att hon är oförmögen att klä honom ordentligt. Han har också tjockt hår vilket jag kan garantera att det skulle krävas en del genomkamningar bara för att nå hårbotten. Han kommer till skolan ovårdad överlag, dunderförkyld etc. han har helt enkelt inte föräldrarna som han behöver... 

Vart i texten står det att han inte är rik? Vem är det som har fördomar nu? På vilket sätt innebär ovårdad = fattig. Kliv ned från pållen din och fundera på vilken bild du har av omgivande medmänniskor.
    ägd +1
  • Anonym (MR klister)
    alexias mamma skrev 2023-02-26 21:49:42 följande:

Oj, jag blev helt orimligt provocerad Av denna tråd!

här var det jag som fick luskamma. Barnen har dessutom oerhört långt och tjockt hår. Vi hade löss som gick runt runt i skolan i flera år. Jag blev så trött på denna luskammning att jag tillslut klippte av håret på ena dottern. Av svaren att döma här förstår jag varför det kan bli såhär. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så nonchalant att man struntar i att luskamma när det går i skolan. 

Vem har skrivit att de inte luskammar när det väl går på skolan?
  • Tow2Mater
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-28 17:07:09 följande:
    Direkt #kränkt svaret. Läs texten. Pojken har varit bota under en lång tid och inga luslarm.
    Pojken har en psykiskt sjuk mamma som kommer dit stinkandes rök och han har fortfarande pyjamaströjan på sig för att hon är oförmögen att klä honom ordentligt. Han har också tjockt hår vilket jag kan garantera att det skulle krävas en del genomkamningar bara för att nå hårbotten. Han kommer till skolan ovårdad överlag, dunderförkyld etc. han har helt enkelt inte föräldrarna som han behöver... 

Vart i texten står det att han inte är rik? Vem är det som har fördomar nu? På vilket sätt innebär ovårdad = fattig. Kliv ned från pållen din och fundera på vilken bild du har av omgivande medmänniskor.
    Måste mamman tända eldar på dagarna for att kunna laga mat eller hålla värmen hemma måste de ju ha ett ganska enkelt hem, lätt att likställa det med fattigt.
  • Anonym (Hjälptes åt)

Flera i tråden har påpekat att det minsann inte fanns löss på tex 80-talet och beskyller moderna föräldrar för slarvighet. Här kommer dagens historialektion!

På 1900-talet uppfanns en massa härliga gifter, som ddt till exempel. Med hjälp av dem utrotades huvudlössen i princip. Sen upptäckte man en massa nackdelar med att strö gift omkring sig och preparaten förbjöds på 70-talet. Lössen blev också resistenta mot en del av dem.

Vad tror ni händer efter ett tag om det inte finns effentiva lusmedel och kunskapen om huvudlöss försvunnit i befolkningen eftersom man haft några generationer utan dem? Jo, tadaa!! Lössen kommer tillbaka! 

• Anonym (Hjälptes åt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-28 16:20:19 följande:

Det här med att hygien inte påverkar, som hela tiden nämns, tom att lössen skulle föredra rent hår, beror ju på att man är livrädd för att stigmatisera.
    Löss förekom inte när jag växte upp, är född på sextiotalet. Vi hade ingen luskam hemma, ingen talade någonsin om löss. Om man pratade om det var det om något som fanns förr , i fattigSverige. Det är ingen naturlag att det måste finnas löss.  

Och det berodde på den tidigare användningen av bla DDT, se mitt inlägg ovan.  
  • TvillingmammaVästgöte

Så här skrev Aftonbladet 2005:

Lusen är med rätta förknippad med det gamla Lort-Sverige.

Lusen var fattigdomens och trångboddhetens följeslagare. De fattiga familjerna levde tätt ihop och sov tätt ihop, och lössen som vill ha värme kunde krypa från person till person.

De som främst led av löss, säger Görel Bråkenhielm, skolöverläkare i Stockholm, var fattiga familjer, utsatta för umbäranden, som inte hade tid för sina barn.

När det nya Sverige skulle byggas var lössen en samhällsfråga. 1919 infördes systemet med skolsköterskor. De kallades lusfröknar. De undersökte och kammade barnen och var det nya samhällets stöttrupper mot fattigdomens plåga.

1938 publicerade Ludvig Nordström sin klassiska skildring Lort-Sverige. Det var ett reportage om den kvardröjande fattigdomen men det fanns glimtar av ljus. I kapitlet "Det nyaste Sverige" berättar en läkare i Kalix om "folkets enastående renlighet".

Lort-Sverige har försvunnit, men Lus-Sverige är tillbaka.

Varför?

Den som är medelålders och läser detta kan knappast erinra sig att det förekom löss i skolan på 50- och 60-talen. Jag gör det inte. Löss var något otäckt i ett mörkt förflutet.

Folkhemmet var under några decennier avlusat. Lössen började så sakta komma tillbaka i mitten av 60-talet. En skolflicka hade en lus i håret 1965. Det blev tidningsrubriker. Då hade personalen på Södersjukhuset i Stockholm inte sett en huvudlus på 30 år, enligt internetsajten Shenet.

Att landet nu plågas av återkommande lusepidemier har, precis som i gamla Lort-Sverige, med vår livsstil att göra.

"Barn tar tid"

Detta är minerad mark. De skolsköterskor jag talar med är försiktiga. En del av dem talar i halva meningar och försöker säga något utan att säga det, ty att ha synpunkter på hur andra sköter sina barn är det känsligaste som finns.

Skolöverläkaren i Stockholm, Görel Bråkenhielm, talar rakt på sak, men under viss vånda. Hon är 60 år och har inga minnen av löss från sin skoltid.

- Man hade mer tid för barnen förr, säger Bråkenhielm. I dag går det inte ihop för många familjer. Barn tar tid. Men vi har byggt samhället för vuxna.

När bägge föräldrarna arbetar - och dagarna blir lätt långa, särskilt i storstäderna - vem har då tid att noga kamma håret på barnen? Vem har tid att fläta flickornas hår, som är ett effektivt sätt att minska spridningen av löss?

Lus-Sverige har tagit över (aftonbladet.se)

• Anonym (Hjälptes åt)

@TvillingmammaVästgöte
    Det har alltid funnits försummade barn. Den där skolläkaren föddes 1945 och har med andra ord varit både barn och förälder under den korta parentes i vår historia när vi har haft hemmafruar. Att hon pratar om den perioden som någon sorts norm är okunnigt och historielöst.

Visst, en yrkesarbetande förälder har så klart mindre tid för barnen än en utan jobb. Men att flickorna har oflätat hår för att ingen har tid att fläta det är ju bara trams. Flickor nuförtiden tycker att flätor är omoderna och fula. Den där skolläkaren verkar ha missat helt hur majoriteten av barnens hår är tvättade, balsambehandlade, plattångade, i slingor mm mm.

Jag läser i ditt citat en tant som har privata teorier om huvudlöss, som baseras på hennes typiska husmodersera ideal och erfarenheter av arbete med barn - men inte med kemiska bekämpningsmedel. 

Att hon nämner att det inte förekom löss på 50- och 60-talen utan att inse att det är exakt denna period man använde DDT är talande för att hon inte var helt insatt i det hon pratade om. (Eller felciteras av aftonblaskan.)

• Anonym

Hos oss har frun skött all amning överhuvudtaget, då mannen här saknar kvinnobröst.

Vi försöker väl inte direkt luska i något alls, så jag tror inte att luskamning alls har förekommit. Har öht svårt att se vad som ens skulle gå att luska i vid amning? Alltså vad syftet med denna luskamning skulle vara?

• Studentpappa

Jag har aldrig haft löss, aldrig blivit luskammad vad jag kan minnas. Barnen har aldrig haft löss även om vi kammat dom några ggr när det gått på fsk, men det är inte många ggr vi gjort det. Jag har gjort det några ggr, sambon säkert fler. 

Dottern har återkommande fotvårtor som jag sköter till 95%, är det också ett jämställdighetsproblem?

Ride it like you stole it
Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?