• Anonym (Nyfiken)

Vem sköter luskamning hos er?

Efter ännu en söndag där jag luskammat barnen, väcktes tanken. Min man, barnens pappa, har aldrig luskammat dem. Badar han dem och tvättar håret, struntar han helt enkelt i att luskamma, eller så lämnar han det till mig. 

När jag tittar i kretsen runt mig ser det likadant ut. Det är i övrigt engagerade fäder som delar både föräldraledighet och arbetsinsats, men de här ?tråkuppgifterna? hamnar på mamman. 

Detsamma gäller min egen uppväxt. Min pappa har aldrig luskammat, eller klippt naglarna på oss barn. 

Hur ser det ur hos er andra? Är jag och min krets unika?

• Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?
  • Anonym (Öh)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-27 22:43:20 följande:
    Det är ju vanligen så. Vi har fått i veckobrev sedan terminstart om att det går löss, nu är det en pojke (som är tämliga ovårdad överlag och skiljsmässoföräldrar) som varit borta en månad och inte ett enda meddelande om löss.... så det är ju liksom inte svårt att lista ut vem som sprider dem.
    Helt ärligt borde lusvård ingå i skolan, upptäcker man löss på ett barn så skickar man med medel och kam hem. 

skojar du, så du ger en stackars pojke får skulden utan bevis bara för han ser lite ovårdad ut och har skilda föräldrar?
    du, även de fina och rika barnen får löss(även utan att smittas via andra barn), sandlådor, lövhögar, mössbyten mm. Löss är nämligen inte lika vanligt på vintern iom kyla, men fint att du sprider lite fördomar om vem du tror är spridaren.

• Tow2Mater
    Anonym (Öh) skrev 2023-02-27 23:04:13 följande:

skojar du, så du ger en stackars pojke får skulden utan bevis bara för han ser lite ovårdad ut och har skilda föräldrar?
    du, även de fina och rika barnen får löss(även utan att smittas via andra barn), sandlådor, lövhögar, mössbyten mm. Löss är nämligen inte lika vanligt på vintern iom kyla, men fint att du sprider lite fördomar om vem du tror är spridaren.

Fast enligt både 1177 och internetmedicin.se smittar de bara direkt från hår till hår.

Lusen förflyttar sig genom att klättra längs hårstråt men kan inte hoppa eller flyga. Utanför hårbotten är lusen oförmögen att förflytta sig och torkar dessutom snabbt ut och kan därför inte etablera sig i nya hår. Smitta via kammar och mössor är ytterst ovanligt. Sanering av kläder och sängkläder rekommenderas inte.

• Anonym (Hjälptes åt)

Det är helt riktigt att löss inte skiljer på folk. De bryr sig inte heller om huruvida håret är tvättat eller inte. Men det är väl ändå inte svårt att förstå att de föräldrar som inte ens lyckas sköta det basala i omsorgen av barnet inte heller klarar av att genomföra en korrekt avlusning? 

Man lägger ingen skuld på barnet bara för att man konstaterar att han har inkompetenta föräldrar. 

• Anonym (XY)

De gånger luslarm  kommer från förskola / skola så är det jag som mamma som kollar oftast …om inte alltid.. deras pappa skulle säkert kunna göra det..men barnen litar inte på att pappa kan göra det lika försiktigt som mamma..
    Men så har han aldrig direkt borstat / kammat håret på dem ovanliga fall heller..jag har alltid börjat senare än honom på morgonen så det har 9 av 10 gånger varit jag som lämnat på förskola/ skola = fixat barnens hår ,då de sovit när han åkt .Och så här tror jag det är i många familjer…den förälder som oftast är den som borstar håret o fixar frisyrer etc är den som också sköter luskamningen 

• Anonym (Wilma)
    Anonym (Hjälptes åt) skrev 2023-02-28 06:08:26 följande:

Det är helt riktigt att löss inte skiljer på folk. De bryr sig inte heller om huruvida håret är tvättat eller inte. Men det är väl ändå inte svårt att förstå att de föräldrar som inte ens lyckas sköta det basala i omsorgen av barnet inte heller klarar av att genomföra en korrekt avlusning? 

Man lägger ingen skuld på barnet bara för att man konstaterar att han har inkompetenta föräldrar. 

Löss verkar faktiskt föredra rent hår.  Med det sagt så är det lättare att luskamma och behandla snaggade och kortklippta barn i jämförelse med dem som har yviga, långa hårsvall. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Wilma) skrev 2023-02-28 12:51:58 följande:
    Löss verkar faktiskt föredra rent hår.  Med det sagt så är det lättare att luskamma och behandla snaggade och kortklippta barn i jämförelse med dem som har yviga, långa hårsvall. 

Det här med att hygien inte påverkar, som hela tiden nämns, tom att lössen skulle föredra rent hår, beror ju på att man är livrädd för att stigmatisera.
    Löss förekom inte när jag växte upp, är född på sextiotalet. Vi hade ingen luskam hemma, ingen talade någonsin om löss. Om man pratade om det var det om något som fanns förr , i fattigSverige. Det är ingen naturlag att det måste finnas löss. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag reser mycket i jobbet och jag tycker att jämfört med många andra länder så ser svenska barn ser lite ovårdade ut, generellt. Smutsiga och skrynkliga kläder, ovårdade och okammade hår. Till och med på uppvisningar av olika slag, tex på kulturskolan. 

• Anonym (qwerty)
    Tow2Mater skrev 2023-02-27 23:02:20 följande:
    Kanske forna dagars flourtant borde komma tillbaka med ett nytt lusuppdrag. Varje fredag går hon igenom klassernas huvuden.
    Ja faktiskt. Borde inte kosta mycket i skattekronor, ha kanske en pensionerad vårdpersonal som kommer några gånger i månaden och drygar ut sin lön.
  • Anonym (qwerty)

Direkt #kränkt svaret. Läs texten. Pojken har varit bota under en lång tid och inga luslarm.
    Pojken har en psykiskt sjuk mamma som kommer dit stinkandes rök och han har fortfarande pyjamaströjan på sig för att hon är oförmögen att klä honom ordentligt. Han har också tjockt hår vilket jag kan garantera att det skulle krävas en del genomkamningar bara för att nå hårbotten. Han kommer till skolan ovårdad överlag, dunderförkyld etc. han har helt enkelt inte föräldrarna som han behöver... 

Vart i texten står det att han inte är rik? Vem är det som har fördomar nu? På vilket sätt innebär ovårdad = fattig. Kliv ned från pållen din och fundera på vilken bild du har av omgivande medmänniskor.
  • Anonym (Typiskt Pappajobb)

Allt som är äckligt utsåg jag till pappajobb. Vi har en traditionell könsuppdelning där jag gör det mesta av hushållsarbetet men han gör de äckliga sakerna. Slänga sopor, rensa vasken, sköter allt vid magsjuka (även mig, men inte vice versa pga att jag har fobi), potträning och om jag inte var ensam hemma och tvungen alla bajsblöjor. Vårt barn sa tom själv "pappablöja" om bajsblöja. 

Luskamning är därför ett solklart pappajobb/manssyssla eftersom det är äckligt.

Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?