Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vem sköter luskamning hos er?

Luskammat har vi aldrig gjort vad jag kommer ihåg. Tror vi köpte en luskam men den kom aldrig till användning. Pappan var den som klippte naglar, borstade tänderna och badade dem ofta som små.

Det jag gjorde helt själv utan pappans inblandning var att ha koll på barnens garderober, rensa ut trasigt och urvuxet, sälja eller slänga eller skänka. Samt planera och genomföra alla klädinköp. Jag köpte tex dyra overaller varje år på rea i januari för att användas nästa år så det låg lite planering bakom dettta. Pappan till barnet var helt oengagerad i dessa klädinköp, i gengäld skötte han bilarna och såg till att de fungerade och servades mm. Jag blir alltid väldigt imponerad av pappor som handlar kläder till sina småbarn och åker med dem och provar vinterskor och liknande.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (What?) skrev 2023-02-26 22:27:56 följande:

Jag har aldrig i mitt liv blivit luska mad, och aldrig I deras liv luskammat mina barn. Låter totalt onödigt om det inte är så att de har löss eller det varit ett utbrott i barnens bistelsemiljöer, vilket hittills inte hänt vad jag vet. 

Precis som jag, jag har aldrig blivit luskammas, har aldrig haft löss. Hörde aldrig ens talas om löss när jag var barn på sjuttio och åttiotalet, det var sånt som fanns på artonhundratalet tänkte jag.

Mina tvillingar började på förskola vid två års ålder och fick aldrig någonsin löss de heller. Jag köpte lusmedel och kam för att ha hemma vid behov , men det kom aldrig till användning. 

Verkar vara väldigt ojämnt fördelat detta med löss. 

• TvillingmammaVästgöte
    alexias mamma skrev 2023-02-26 21:49:42 följande:

Oj, jag blev helt orimligt provocerad Av denna tråd!

här var det jag som fick luskamma. Barnen har dessutom oerhört långt och tjockt hår. Vi hade löss som gick runt runt i skolan i flera år. Jag blev så trött på denna luskammning att jag tillslut klippte av håret på ena dottern. Av svaren att döma här förstår jag varför det kan bli såhär. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så nonchalant att man struntar i att luskamma när det går i skolan. 

Man kan väl inte behöva luskamma ett lusfritt barn? Mina barn har aldrig någonsin haft löss. Vi har självklart skött deras hygien och tvättat håret och borstar och  kammat på vanligt sätt varje dag så att håret ser prydligt ut, men aldrig med luskam. 
    Jag förstår inte varför löss är så vanligt idag, när jag gick skolan förekom det inte alls. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-27 08:15:43 följande:

När jag var liten, och även när min äldsta var liten, var löss något som enbart var på tapeten till terminsstart. Någon enstaka gång dök det upp nåt fall under terminen varpå man ombads titta. De senaste två åren har varit hela galna. I varenda veckobrev sen läsåret startade, berättar man att det finns nya fall av löss på skolan och vi ombeds kamma igenom håret varje vecka för att få stopp på det. Och eftersom i princip alla småsyskon går på någon förskola i området, sprider det sig snabbt dit också. 

Jag kammar inte igenom barnens hår för att det är ett märkligt specialintresse jag har, utan för att vi är
    ombedda, för att få stopp på spridningen nån gång. 

Ja, det är ju skillnad , då förstår jag. Mina barn gick i förskola på 2000-talet och då hörde jag på jobbet att det fanns problem med löss på en del förskolor och skolor, så jag köpte lusmedel för att förbereda mig. Men behövde aldrig använda något.

Om alla sköter sig i ett område så sprider sig ju inte lössen där. 

Kan tänka mig att många har mindre tid att sköta barnens hygien nu , när i princip alla föräldrar jobbar heltid. På 2000 talet var det fortfarande många i vårt område som jobbade deltid när barnen var små. Och de extrema karriäristerna hade ju barnflickor mm.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-27 09:54:24 följande:
    Nej, men det beror sannolikt på att folk helt enkelt skiter i att kolla sin barns hår och förlitar sig på att de märker det när det börjar klia. Då har barnen redan haft löss i flera veckor och således hunnit smitta andra och så går det runt och runt. 

Det här med att det ständigt går löss är tämligen nytt. När vår äldsta var liten gick det löss kring terminsstart. Vi kammade ett par gånger när förskolan upplyste om att de hittat löss. Nu tar det aldrig slut. 
    Jag tror att det beror på att det är några som inte behandlar, annars skulle det inte fortsätta så här. Istället för att alla skall luskamma varje vecka i åratal borde lärarna fokusera på de barn som verkligen sprider lössen. Misstänker att man inte vill detta då det kan vara stigmatiserande, men det borde väl gå att sköta diskret, så att inte alla behöver veta. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Wilma) skrev 2023-02-28 12:51:58 följande:
    Löss verkar faktiskt föredra rent hår.  Med det sagt så är det lättare att luskamma och behandla snaggade och kortklippta barn i jämförelse med dem som har yviga, långa hårsvall. 

Det här med att hygien inte påverkar, som hela tiden nämns, tom att lössen skulle föredra rent hår, beror ju på att man är livrädd för att stigmatisera.
    Löss förekom inte när jag växte upp, är född på sextiotalet. Vi hade ingen luskam hemma, ingen talade någonsin om löss. Om man pratade om det var det om något som fanns förr , i fattigSverige. Det är ingen naturlag att det måste finnas löss. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag reser mycket i jobbet och jag tycker att jämfört med många andra länder så ser svenska barn ser lite ovårdade ut, generellt. Smutsiga och skrynkliga kläder, ovårdade och okammade hår. Till och med på uppvisningar av olika slag, tex på kulturskolan. 

• TvillingmammaVästgöte

Så här skrev Aftonbladet 2005:

Lusen är med rätta förknippad med det gamla Lort-Sverige.

Lusen var fattigdomens och trångboddhetens följeslagare. De fattiga familjerna levde tätt ihop och sov tätt ihop, och lössen som vill ha värme kunde krypa från person till person.

De som främst led av löss, säger Görel Bråkenhielm, skolöverläkare i Stockholm, var fattiga familjer, utsatta för umbäranden, som inte hade tid för sina barn.

När det nya Sverige skulle byggas var lössen en samhällsfråga. 1919 infördes systemet med skolsköterskor. De kallades lusfröknar. De undersökte och kammade barnen och var det nya samhällets stöttrupper mot fattigdomens plåga.

1938 publicerade Ludvig Nordström sin klassiska skildring Lort-Sverige. Det var ett reportage om den kvardröjande fattigdomen men det fanns glimtar av ljus. I kapitlet "Det nyaste Sverige" berättar en läkare i Kalix om "folkets enastående renlighet".

Lort-Sverige har försvunnit, men Lus-Sverige är tillbaka.

Varför?

Den som är medelålders och läser detta kan knappast erinra sig att det förekom löss i skolan på 50- och 60-talen. Jag gör det inte. Löss var något otäckt i ett mörkt förflutet.

Folkhemmet var under några decennier avlusat. Lössen började så sakta komma tillbaka i mitten av 60-talet. En skolflicka hade en lus i håret 1965. Det blev tidningsrubriker. Då hade personalen på Södersjukhuset i Stockholm inte sett en huvudlus på 30 år, enligt internetsajten Shenet.

Att landet nu plågas av återkommande lusepidemier har, precis som i gamla Lort-Sverige, med vår livsstil att göra.

"Barn tar tid"

Detta är minerad mark. De skolsköterskor jag talar med är försiktiga. En del av dem talar i halva meningar och försöker säga något utan att säga det, ty att ha synpunkter på hur andra sköter sina barn är det känsligaste som finns.

Skolöverläkaren i Stockholm, Görel Bråkenhielm, talar rakt på sak, men under viss vånda. Hon är 60 år och har inga minnen av löss från sin skoltid.

- Man hade mer tid för barnen förr, säger Bråkenhielm. I dag går det inte ihop för många familjer. Barn tar tid. Men vi har byggt samhället för vuxna.

När bägge föräldrarna arbetar - och dagarna blir lätt långa, särskilt i storstäderna - vem har då tid att noga kamma håret på barnen? Vem har tid att fläta flickornas hår, som är ett effektivt sätt att minska spridningen av löss?

Lus-Sverige har tagit över (aftonbladet.se)

Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?