• Anonym (Nyfiken)

Vem sköter luskamning hos er?

Efter ännu en söndag där jag luskammat barnen, väcktes tanken. Min man, barnens pappa, har aldrig luskammat dem. Badar han dem och tvättar håret, struntar han helt enkelt i att luskamma, eller så lämnar han det till mig. 

När jag tittar i kretsen runt mig ser det likadant ut. Det är i övrigt engagerade fäder som delar både föräldraledighet och arbetsinsats, men de här ?tråkuppgifterna? hamnar på mamman. 

Detsamma gäller min egen uppväxt. Min pappa har aldrig luskammat, eller klippt naglarna på oss barn. 

Hur ser det ur hos er andra? Är jag och min krets unika?

• Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?
  • Soryu

Jag vet inte hur det är för andra. Jag och mina barns mamma är separerade sedan många år, men det har alltid varit jag som har luskammat och klippt naglar och sånt.

• mammatill6
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 21:30:47 följande:
    För att hinna upptäcka dem innan de hinner spridas så klart. Det är på grund av att folk inte hittat löss som de hinner spridas. Skola och förskola ber oss kamma varje vecka. Jag förstår efter den här tråden, varför spridningen aldrig tar slut?
    spridningen av lösa kommer aldrig upphöra, kommer alltid finnas. Hålla på p luskamma varje vecka år ut o år in känns inte vettigt. Lösa kliar, har märkt direkt när barnen haft löss o då luskammmat tills de varit borta.
  • Anonym (Nyfiken)
    mammatill6 skrev 2023-02-26 21:35:46 följande:
    spridningen av lösa kommer aldrig upphöra, kommer alltid finnas. Hålla på p luskamma varje vecka år ut o år in känns inte vettigt. Lösa kliar, har märkt direkt när barnen haft löss o då luskammmat tills de varit borta.
    Klåda kommer inte förrän 4-6 veckor efter smitta. Då har man hunnit sprida löss vidare en hel massa. Jag förstår som sagt varför det numera aldrig tar slut! 
  • Tow2Mater
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 21:38:25 följande:
    Klåda kommer inte förrän 4-6 veckor efter smitta. Då har man hunnit sprida löss vidare en hel massa. Jag förstår som sagt varför det numera aldrig tar slut! 
    Så nu kan du sluta kamma. Bra va.
  • Anonym (Nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2023-02-26 21:41:09 följande:
    Så nu kan du sluta kamma. Bra va.
    Så att barnen hinner smitta varandra och andra? Verkligen inte. Självklart tar jag mitt ansvar och kammar håret så länge det går löss i skolan och förskolan. Jag är ju ingen egoist! 
  • mammatill6
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 21:38:25 följande:
    Man ser de även krypa. Luskammat du sig själv också?
  • Anonym (Nyfiken)
    mammatill6 skrev 2023-02-26 21:43:41 följande:
    Man ser de även krypa. Luskammat du sig själv också?
    Nej, eftersom jag inte sitter huvud mot huvud med andra än mina barn som, som sagt, kammas varje vecka. Om barnen får löss, kommer maken och jag självfallet gå igenom varandras hår. 
  • alexias mamma

Oj, jag blev helt orimligt provocerad Av denna tråd!

här var det jag som fick luskamma. Barnen har dessutom oerhört långt och tjockt hår. Vi hade löss som gick runt runt i skolan i flera år. Jag blev så trött på denna luskammning att jag tillslut klippte av håret på ena dottern. Av svaren att döma här förstår jag varför det kan bli såhär. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så nonchalant att man struntar i att luskamma när det går i skolan. 

• Tow2Mater
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 21:42:47 följande:
    Så att barnen hinner smitta varandra och andra? Verkligen inte. Självklart tar jag mitt ansvar och kammar håret så länge det går löss i skolan och förskolan. Jag är ju ingen egoist! 
    10 av 10 i duktighetsindex. Grattis till dig.
  • Anonym (Nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2023-02-26 21:54:21 följande:
    10 av 10 i duktighetsindex. Grattis till dig.
    Krävs det inte mer än att visa lite normal hänsyn, är det fan tragiskt!
Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?