Inlägg från: Anonym (Öh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Öh)

Vem sköter luskamning hos er?

Har aldrig hållit på o luskammat mina barn så. Tittade ordentligt i håret med jämna mellanrum och mer när det var lappar om löss på dagis. Barnen eller vi aldrig haft löss och barnen är nu tonåringar.

• Anonym (Öh)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-27 13:11:34 följande:
    När dina barn var tonåringar var det säkert som när jag, eller för den delen mitt stora barn var litet - ett ganska sällsynt problem. Hos oss är det nu ett ständigt problem som måste kollas konstant. Därav frågan. 
    Tror inte det är någon större skillnad faktiskt.  lappar och mail var och varannan vecka på dagis även då.
    Man behöver faktiskt inte luskamma, det räcker med att faktiskt titta efter ägg eller löss, speciellt just bakom öronen där skallen är som varmast och där det är vanligast att de bosätter sig.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-27 22:43:20 följande:
    Det är ju vanligen så. Vi har fått i veckobrev sedan terminstart om att det går löss, nu är det en pojke (som är tämliga ovårdad överlag och skiljsmässoföräldrar) som varit borta en månad och inte ett enda meddelande om löss.... så det är ju liksom inte svårt att lista ut vem som sprider dem.
    Helt ärligt borde lusvård ingå i skolan, upptäcker man löss på ett barn så skickar man med medel och kam hem. 

skojar du, så du ger en stackars pojke får skulden utan bevis bara för han ser lite ovårdad ut och har skilda föräldrar?
    du, även de fina och rika barnen får löss(även utan att smittas via andra barn), sandlådor, lövhögar, mössbyten mm. Löss är nämligen inte lika vanligt på vintern iom kyla, men fint att du sprider lite fördomar om vem du tror är spridaren.

Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?