Inlägg från: Anonym (Wilma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wilma)

Vem sköter luskamning hos er?

Jag kammade barnen, men min man kammade mitt långa hår så han hade nog mest hår att kamma. Vi har bara haft löss en gång för sju år sedan och har sedan dess bara inspekterat någon gång i månaden samt när det kommer varningar från skolan.

Det jag gnäller på mest är att min man inte fixar någonting på morgnarna - han är helt enkelt extremt morgontrött - men han kompenserar mer än väl under dygnets andra timmar. Och nu när barnen inte längre är små så är det inte egentligen något att gnälla över längre. Ger man honom bara en kopp kaffe och ser till att han inte står i vägen så är han i alla fall söt att titta på.

• Anonym (Wilma)
    Anonym (Öh) skrev 2023-02-27 13:38:09 följande:
    Tror inte det är någon större skillnad faktiskt.  lappar och mail var och varannan vecka på dagis även då.
    Man behöver faktiskt inte luskamma, det räcker med att faktiskt titta efter ägg eller löss, speciellt just bakom öronen där skallen är som varmast och där det är vanligast att de bosätter sig.
    Ja så gör vi med. Inspekterar och tittar efter löss någon gång i veckan. På ett av de första föräldramötena vi hade på skolan så var det någon lusexpert som demonstrerade hur man gjorde och gav oss lite tips om vad man kunde göra för att minska risken. De har också luskollar i skolan ett par gånger per termin.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Hjälptes åt) skrev 2023-02-28 06:08:26 följande:

Det är helt riktigt att löss inte skiljer på folk. De bryr sig inte heller om huruvida håret är tvättat eller inte. Men det är väl ändå inte svårt att förstå att de föräldrar som inte ens lyckas sköta det basala i omsorgen av barnet inte heller klarar av att genomföra en korrekt avlusning? 

Man lägger ingen skuld på barnet bara för att man konstaterar att han har inkompetenta föräldrar. 

Löss verkar faktiskt föredra rent hår.  Med det sagt så är det lättare att luskamma och behandla snaggade och kortklippta barn i jämförelse med dem som har yviga, långa hårsvall. 
Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?