Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Vem sköter luskamning hos er?

Aldrig haft löss. Skulle inte heller kamma om de inte finns.

• Tow2Mater
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 21:38:25 följande:
    Klåda kommer inte förrän 4-6 veckor efter smitta. Då har man hunnit sprida löss vidare en hel massa. Jag förstår som sagt varför det numera aldrig tar slut! 
    Så nu kan du sluta kamma. Bra va.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 21:42:47 följande:
    Så att barnen hinner smitta varandra och andra? Verkligen inte. Självklart tar jag mitt ansvar och kammar håret så länge det går löss i skolan och förskolan. Jag är ju ingen egoist! 
    10 av 10 i duktighetsindex. Grattis till dig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-02-26 22:37:48 följande:
    Nej, det övergår faktiskt mitt förstånd. Vad mer nonchalerar man? Röda ögon när ögoninflammation härjar på förskolan? Varande prickar när det går svinkoppor? Diarré när barn och pedagoger trillar dit i magsjuka? Om löss hittas och skola/förskola dessutom BER alla föräldrar att kamma igenom håret varje vecka, är det väl självklart att man gör det.
    Om det hittas ögoninflammation i fsk kollar jag inte mitt barn varje dag specifikt för röda ögon. Om det hittas svinkoppor i fsk eller skola kollar jag ju inte mitt barn varje dag för eventuella utslag över hela kroppen. Om barn och pedagoger på fsk eller skola har diare kollar jag ju inte mitt barn, eller frågar ut min nu tonåring, om avföringsutseende varje morgon. Det är ju symptom man behandlar om och när de dyker upp hos egna barnet.

Vi fick under en lång tid notering när barn eller lärare/pedagoger testats positivt för covid i fsk och skola; inte covidtestade jag mitt barn varje dag för det.
  • Tow2Mater
    elmadumle skrev 2023-02-27 21:49:03 följande:
    Att hårlössen inte försvinner beror på korkade föräldrar som antingen inte behandlar alls utan låter sina barn gå med lusangrepp hela tiden, eller att man behandlar en gång och helt enkelt skiter i att upprepa behandlingen enligt ordination.
    Så var det när sonen gick på förskolan för evigheter sen, han fick löss, vi behandlade som man ska, lössen försvann och kom tillbaka ett antal gånger.
    Till slut sa jag till personalen att de får se till att de barn med lusangrepp helt enkelt får hållas hemma tills de är lusfria, vi som sköter behandlingen ska inte behöva behandla våra barn upprepade gånger. Jag sa att jag går till tidningen med detta, sedan blev det fart, ett antal barn var hemma och blev lusbehandlade, problemet försvann.
    Det finns ju säkert de som inte använder nagon sort av onatuliga medel, inklusive milt shampo på sina barn, for de har blivit itutatde att i princip allt ger cancer.
  • Tow2Mater
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-27 22:43:20 följande:
    Det är ju vanligen så. Vi har fått i veckobrev sedan terminstart om att det går löss, nu är det en pojke (som är tämliga ovårdad överlag och skiljsmässoföräldrar) som varit borta en månad och inte ett enda meddelande om löss.... så det är ju liksom inte svårt att lista ut vem som sprider dem.
    Helt ärligt borde lusvård ingå i skolan, upptäcker man löss på ett barn så skickar man med medel och kam hem. 
    Kanske forna dagars flourtant borde komma tillbaka med ett nytt lusuppdrag. Varje fredag går hon igenom klassernas huvuden.
  • Tow2Mater
    Anonym (Öh) skrev 2023-02-27 23:04:13 följande:

skojar du, så du ger en stackars pojke får skulden utan bevis bara för han ser lite ovårdad ut och har skilda föräldrar?
    du, även de fina och rika barnen får löss(även utan att smittas via andra barn), sandlådor, lövhögar, mössbyten mm. Löss är nämligen inte lika vanligt på vintern iom kyla, men fint att du sprider lite fördomar om vem du tror är spridaren.

Fast enligt både 1177 och internetmedicin.se smittar de bara direkt från hår till hår.

Lusen förflyttar sig genom att klättra längs hårstråt men kan inte hoppa eller flyga. Utanför hårbotten är lusen oförmögen att förflytta sig och torkar dessutom snabbt ut och kan därför inte etablera sig i nya hår. Smitta via kammar och mössor är ytterst ovanligt. Sanering av kläder och sängkläder rekommenderas inte.

• Tow2Mater
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-28 17:07:09 följande:
    Direkt #kränkt svaret. Läs texten. Pojken har varit bota under en lång tid och inga luslarm.
    Pojken har en psykiskt sjuk mamma som kommer dit stinkandes rök och han har fortfarande pyjamaströjan på sig för att hon är oförmögen att klä honom ordentligt. Han har också tjockt hår vilket jag kan garantera att det skulle krävas en del genomkamningar bara för att nå hårbotten. Han kommer till skolan ovårdad överlag, dunderförkyld etc. han har helt enkelt inte föräldrarna som han behöver... 

Vart i texten står det att han inte är rik? Vem är det som har fördomar nu? På vilket sätt innebär ovårdad = fattig. Kliv ned från pållen din och fundera på vilken bild du har av omgivande medmänniskor.
    Måste mamman tända eldar på dagarna for att kunna laga mat eller hålla värmen hemma måste de ju ha ett ganska enkelt hem, lätt att likställa det med fattigt.
Svar på tråden Vem sköter luskamning hos er?