• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

• Svar på tråden Ok med matlåda?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 14:00:20 följande:
    Ger de dig en matlåda då när du ber om det? Blir de lite sura eller är de glada?
    Servitörerna på mina vanliga lunchrestauranger är supertrevliga och har inte på något sätt visat eller antytt att det skulle vara olämpligt att ta med rester hem. De kommer med en engångslåda när man ber om det - oftast i samband med att de kommer med notan.

Känner du dig osäker kan du ju fråga din servitör hur de ställer sig till matlådor. Det finns säkert olika rutiner på olika restauranger.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (bbb) skrev 2023-02-22 14:25:55 följande:
    Det kanske är så det funkar i din värld, men i de flesta fall är det helt okej att ta med sig rester i matlåda som restaurangen tillhandahåller både på lunch och middag. Faktiskt ännu hellre middag, då luncherna är prispressade. 

Man brukar inte behöva betala för matlådan, utan de har ofta engångslådor att dela ut. 
    För att vara tydlig, man betalar så klart för den extra portion mat man tar med sig och inte själva lådan. I "min värld" har man lite vett och hyfs. Bara för att restauranger inte säger nej betyder inte att det är ok.
  • LFF
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:18:38 följande:
    För att vara tydlig, man betalar så klart för den extra portion mat man tar med sig och inte själva lådan. I "min värld" har man lite vett och hyfs. Bara för att restauranger inte säger nej betyder inte att det är ok.
    Du får ju inte en extra portion bara för att du tar med dig den mat de redan lagt upp och som du betalat för!

Om jag beställer en pizza och bara äter upp halva och vill ha andra halvan med mig hem, ska jag då betala för ytterligare en pizza enligt dig? Jag har ju redan betalt för den!
  • Anonym (Fru Ribbing)
    LFF skrev 2023-02-22 15:21:21 följande:
    Du får ju inte en extra portion bara för att du tar med dig den mat de redan lagt upp och som du betalat för!

Om jag beställer en pizza och bara äter upp halva och vill ha andra halvan med mig hem, ska jag då betala för ytterligare en pizza enligt dig? Jag har ju redan betalt för den!
    Vi pratar om olika saker. Har man beställt mat som man inte orkar äta upp så lämnar man den. Om man t ex äter lunchbuffé så betalar man för sig ifall man vill ta med en extra matlåda.
  • Anonym (Jenny)
    Jag tror att vi talar om olika saker här. Jag menade i alla fall att man tog med sig resterna av den mat man redan har betalat för. En "doggy bag". Köper man med sig en helt ny rätt som take-away så får man så klart betala för den.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-22 15:23:34 följande:
    Jag tror att vi talar om olika saker här. Jag menade i alla fall att man tog med sig resterna av den mat man redan har betalat för. En "doggy bag". Köper man med sig en helt ny rätt som take-away så får man så klart betala för den.
    Då är vi åtminstone halvt överens!
  • Anonym (Jen)

Jag och min partner tar nästan alltid med den mat vi inte äter upp hem. Självklart gäller detta inte på buffé,  men det fattar väl varenda människa och självklart betalar vi aldrig för en engångs matlåda. 
    Gäller både lunch och middag på ALLA restauranger. 

• Anonym (O.L)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:23:34 följande:
    Vi pratar om olika saker. Har man beställt mat som man inte orkar äta upp så lämnar man den. Om man t ex äter lunchbuffé så betalar man för sig ifall man vill ta med en extra matlåda.
    DET är vad tråden handlar om! Gällde ditt svar något helt annat??
  • Anonym (bbb)
    Fast nu var det ju inte det som TS frågade om, utan hur man gör när man inte orkar äta upp hela sin portion. Säg att lunchen är fisk och potatismos och man bara äter hälften. Självklart får man ta med sig resten hem av det som ligger på tallriken. Förhoppningsvis betalar TS för sig när hon går ut och äter...
  • Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 15:00:13 följande:
    Det skulle ju missbrukas av många. Lassa på rejält sist av allt, be om en matlåda.
    Men det är inte vad jag tänkte på i frågan. Utan att man inte orkar äta upp
Svar på tråden Ok med matlåda?