• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

• Svar på tråden Ok med matlåda?
  • Anonym (Whynot)

Jag har gjort det några gånger, främst då jag inte var särskilt hungrig och har mycket över. Typ pizza eller annan snabbmat. 

• EpicF
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:40:04 följande:
    Självklart lämnar man maten och går. Man ber inte om "doggy bag".
    Det är precis vad kan göra och det är helt normalt och ok för restaurangerna. Oftast frågar de själva om man vill ha en låda för att ta med resterna. 
  • Rebbys

Det har jag gjort flera gånger på olika restauranger och det har aldrig varit några problem. Har aldrig stött på någon servitör som har blivit sur. 

Tvärtom så skulle jag tro att restaurangerna är glada över att få slippa slänga mat som man inte orkar äta upp. 

I will not regret anything I can forget.
  • EpicF
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 16:14:44 följande:

Är det ok att ha med sig sin egen matlåda då? Eller ska man alltid be om deras?

Man ber om en. 
  • Anonym (Naturligt)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:40:04 följande:
    Självklart lämnar man maten och går. Man ber inte om "doggy bag".
    För mig och såvitt jag vet alla andra jag känner ät det självklart att man äter upp alternativt tar med resterna om det är mycket kvar. Varför ska det vara självklart att man ska slänga mat? 
  • Anonym (Tänk)

Numera måste restauranger och caféer  betala för hämtning av matavfall så de är nog bara glad om man ber om doggy bag. 

• Anonym (Tänk)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 14:17:46 följande:

Om man är på lunch kan man be om matlåda och så klart också betala för den, men inte gratis. Kvällstid är helt uteslutet att ta med sig maten hem oavsett.

Numera måste restauranger och caféer  betala för hämtning av matavfall så de är nog bara glad om man ber om doggy bag. 

Det spelar ingen roll vad klockan är. 

Även Fru Ribbing visste nog det. Den riktiga. 
  • Anonym (Naturligt)

Jag ber alltid om deras (oftast är det någon av våra små som inte orkar äta upp och då tar vi med det hem).

På buffe gör vi dock aldrig det, men då tar vi också väldigt lite åt gången till barnen. 

Jag skulle inte ta med egen matlåda även om det är mer miljövänlig. Då måste man ju planera att inte äta upp och vi vuxna äter oftast upp allt.

• Anonym
    Anonym (Naturligt) skrev 2023-02-22 18:05:57 följande:
    För mig och såvitt jag vet alla andra jag känner ät det självklart att man äter upp alternativt tar med resterna om det är mycket kvar. Varför ska det vara självklart att man ska slänga mat? 
    Vadå Varför? Det finns inga argument utan är bara självklart. Naturligt. Ett axiom. En av verklighetens grundregler. Som att man inte äter paprika eller råämnen i segjärn typ.
  • Anonym (O.L)
    Anonym (Naturligt) skrev 2023-02-22 18:14:15 följande:

Jag ber alltid om deras (oftast är det någon av våra små som inte orkar äta upp och då tar vi med det hem).

På buffe gör vi dock aldrig det, men då tar vi också väldigt lite åt gången till barnen. 

Jag skulle inte ta med egen matlåda även om det är mer miljövänlig. Då måste man ju planera att inte äta upp och vi vuxna äter oftast upp allt.

Och om man köper plåster och har hemma så planerar man att göra illa sig.
Svar på tråden Ok med matlåda?