Ok med matlåda?
Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?
Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?
Jag har gjort det några gånger, främst då jag inte var särskilt hungrig och har mycket över. Typ pizza eller annan snabbmat.
Det har jag gjort flera gånger på olika restauranger och det har aldrig varit några problem. Har aldrig stött på någon servitör som har blivit sur.
Tvärtom så skulle jag tro att restaurangerna är glada över att få slippa slänga mat som man inte orkar äta upp.
Är det ok att ha med sig sin egen matlåda då? Eller ska man alltid be om deras?
Numera måste restauranger och caféer betala för hämtning av matavfall så de är nog bara glad om man ber om doggy bag.
Om man är på lunch kan man be om matlåda och så klart också betala för den, men inte gratis. Kvällstid är helt uteslutet att ta med sig maten hem oavsett.
Jag ber alltid om deras (oftast är det någon av våra små som inte orkar äta upp och då tar vi med det hem).
På buffe gör vi dock aldrig det, men då tar vi också väldigt lite åt gången till barnen.
Jag skulle inte ta med egen matlåda även om det är mer miljövänlig. Då måste man ju planera att inte äta upp och vi vuxna äter oftast upp allt.
Jag ber alltid om deras (oftast är det någon av våra små som inte orkar äta upp och då tar vi med det hem).
På buffe gör vi dock aldrig det, men då tar vi också väldigt lite åt gången till barnen.
Jag skulle inte ta med egen matlåda även om det är mer miljövänlig. Då måste man ju planera att inte äta upp och vi vuxna äter oftast upp allt.