• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

• Svar på tråden Ok med matlåda?
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (bbb) skrev 2023-02-22 15:34:40 följande:
    Fast nu var det ju inte det som TS frågade om, utan hur man gör när man inte orkar äta upp hela sin portion. Säg att lunchen är fisk och potatismos och man bara äter hälften. Självklart får man ta med sig resten hem av det som ligger på tallriken. Förhoppningsvis betalar TS för sig när hon går ut och äter...
    Självklart lämnar man maten och går. Man ber inte om "doggy bag".
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 15:33:10 följande:
    DET är vad tråden handlar om! Gällde ditt svar något helt annat??
    Nej men tydligen har en del svårt att förstå.
  • Anonym (NYC)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 15:34:44 följande:
    Men det är inte vad jag tänkte på i frågan. Utan att man inte orkar äta upp
    Hur skulle personalen se skillnad på det?

• Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 15:42:08 följande:
    Hur skulle personalen se skillnad på det?
    Varför ska de se skillnad på vad? Det handlar ju att ta vara på resterna och inte slänga mat
  • LFF
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:23:34 följande:
    Vi pratar om olika saker. Har man beställt mat som man inte orkar äta upp så lämnar man den. Om man t ex äter lunchbuffé så betalar man för sig ifall man vill ta med en extra matlåda.
    Nej, beställer man mat som man inte orkar äta upp så är det helt ok att be om att få tamed den hem. De flesta restauranger blir glada över att slippa slänga mat. På en buffé tar man inte med sig mat från om man inte är ohyfsad.
  • Anonym (O.L)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:40:37 följande:
    Nej men tydligen har en del svårt att förstå.
    Ja du diskuterade ju vad jag inte har frågat om.
  • Anonym (O.L)
    LFF skrev 2023-02-22 15:53:07 följande:
    Nej, beställer man mat som man inte orkar äta upp så är det helt ok att be om att få tamed den hem. De flesta restauranger blir glada över att slippa slänga mat. På en buffé tar man inte med sig mat från om man inte är ohyfsad.
    Inte ta från buffén till matlådan isåfall utan resterna på tallriken som man inte orkar äta upp
  • Anonym (NYC)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 15:52:27 följande:
    Varför ska de se skillnad på vad? Det handlar ju att ta vara på resterna och inte slänga mat
    Då tar jag en gigantisk portion som jag inte orkar med. Matlådan blir perfekt som lunch dagen efter. Smart!

• Anonym (bbb)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:40:04 följande:
    Självklart lämnar man maten och går. Man ber inte om "doggy bag".
    Det är bara din åsikt och som tur är inte vad som de facto gäller på restauranger. Särskilt inte på lunchrestauranger. 

Operakällaren, ja. Men en vanlig lunchrestaurang har inga som helst problem att fixa en matlåda. 
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 15:53:44 följande:
    Ja du diskuterade ju vad jag inte har frågat om.
    Som sagt, en del har svårt att förstå.
Svar på tråden Ok med matlåda?