• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

• Svar på tråden Ok med matlåda?
  • Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 15:59:59 följande:
    Då tar jag en gigantisk portion som jag inte orkar med. Matlådan blir perfekt som lunch dagen efter. Smart!
    Det har ingenting med mig att göra, jag pratar inte om att göra så håll dig till topic vänligen!
  • Anonym
    Anonym (bbb) skrev 2023-02-22 16:02:03 följande:
    Det är bara din åsikt och som tur är inte vad som de facto gäller på restauranger. Särskilt inte på lunchrestauranger. 

Operakällaren, ja. Men en vanlig lunchrestaurang har inga som helst problem att fixa en matlåda. 
    Spelar väl ingen roll vilken restaurang som har problem med vad? Den du citerar skriver att man gör självklart inte så, och det stämmer ju. Vem som skulle ha haft problem OM man gjorde så är väl helt irrelevant.
  • Anonym (12we)

Det verkar som om en del pratar förbi varandra i tråden.

Som jag ser det:

Om du får maten upplagd på en tallrik eller liknande, där resturangen bestämmer portionsstorleken. så kan du be om att få ta med dig resterna hem.

Är det en buffé, där du själv lägger upp mat på din tallrik och därmed bestämmer själv hur stort "lass" du tar, så kan du inte be om att ta med resterna hem.

Givetvis skulle folk missbruka det och ösa upp enorma mängder själva på sin tallrik som de sedan skulle ta med hem.

• Anonym (NYC)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 16:04:57 följande:
    Det har ingenting med mig att göra, jag pratar inte om att göra så håll dig till topic vänligen!
    Det är ju just det jag gör... Det är du som inte verkar förstå hur verkligheten fungerar.
  • Anonym (O.L)
    Anonym (12we) skrev 2023-02-22 16:08:23 följande:

Det verkar som om en del pratar förbi varandra i tråden.

Som jag ser det:

Om du får maten upplagd på en tallrik eller liknande, där resturangen bestämmer portionsstorleken. så kan du be om att få ta med dig resterna hem.

Är det en buffé, där du själv lägger upp mat på din tallrik och därmed bestämmer själv hur stort "lass" du tar, så kan du inte be om att ta med resterna hem.

Givetvis skulle folk missbruka det och ösa upp enorma mängder själva på sin tallrik som de sedan skulle ta med hem.

Ta det för självklart att folk skulle missbruka jag tror faktiskt att de flesta är inte oärliga beräknande parasiter
  • Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 16:09:53 följande:
    Det är ju just det jag gör... Det är du som inte verkar förstå hur verkligheten fungerar.
    Jag frågar för min egen del och inte hur andra skulle göra så håll dig till ämnet!
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:40:04 följande:
    Självklart lämnar man maten och går. Man ber inte om "doggy bag".
    Fel fel fel....självklart är det ok att ta med sig, jag har betalat min portion men kanske inte orkar hela. Många tar med sig halva pizzan hem, men även annan mat. 

På buffé nja....vill inte verka som om jag medvetet lassat på extra för att ta med. 
  • Anonym (NYC)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 16:11:18 följande:
    Jag frågar för min egen del och inte hur andra skulle göra så håll dig till ämnet!
    Du är inte ensam i världen. Det finns andra som äter buffé och de som driver en restaurang vet hur det fungerar.

Men, visst, be om att få köpa maten som är kvar på din tallrik.

• Anonym (12we)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 16:10:34 följande:
    Ta det för självklart att folk skulle missbruka jag tror faktiskt att de flesta är inte oärliga beräknande parasiter
    Kanske inte de flesta men det skulle definitivt förekomma. Lägger man upp själv kan man ta mindre portioner och gå tillbaka om det inte räckte. Jag tror inte någon resturang med buffé kommer att gå med på det med glatt sinne.
  • Anonym (O.L)

Är det ok att ha med sig sin egen matlåda då? Eller ska man alltid be om deras?

Svar på tråden Ok med matlåda?