• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

• Svar på tråden Ok med matlåda?
  • Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 16:13:36 följande:
    Du är inte ensam i världen. Det finns andra som äter buffé och de som driver en restaurang vet hur det fungerar.

Men, visst, be om att få köpa maten som är kvar på din tallrik.
    Nej, men nu handlar tråden inte om hela världen eller att planera det utan jag frågar o. att man inte orkar äta upp.

Hur kan det fungerar så om du skrivit att de inte går med på det?
  • Anonym (12we)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 16:14:44 följande:

Är det ok att ha med sig sin egen matlåda då? Eller ska man alltid be om deras?

Inget av dem är ok vid buffé. 
  • Anonym (O.L)
    Anonym (12we) skrev 2023-02-22 16:14:25 följande:
    Kanske inte de flesta men det skulle definitivt förekomma. Lägger man upp själv kan man ta mindre portioner och gå tillbaka om det inte räckte. Jag tror inte någon resturang med buffé kommer att gå med på det med glatt sinne.
    Jo jag brukar inte ta mer än jag orkar äta. Men ibland har det hänt att jag fått slänga
  • Anonym (O.L)
    Anonym (12we) skrev 2023-02-22 16:17:41 följande:
    Inget av dem är ok vid buffé. 
    Det var inte buffé jag tänkte på utan det kom upp senare i tråden när någon nämnde det, men visst händer det också att man äter buffé 
  • Anonym (O.L)

beräknat roffa åt sig mat hem från en buffé

det är inte vad tråden handlar om

jag fråga om matlåda till det man inte orkar äta upp, om det är ok att ha med en egen eller om det ör kutymen att ta deras egenköpta

• Anonym (...)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 14:17:46 följande:

Om man är på lunch kan man be om matlåda och så klart också betala för den, men inte gratis. Kvällstid är helt uteslutet att ta med sig maten hem oavsett.

Jaså? 
    Vi var på restaurang för bara ett par dagar sedan, kl 19.00. En av tonåringarna orkade inte allt och servitören frågade direkt om hen ville ha med sig maten i en låda. Vi hade inte tänkt tanken att be om nåt sånt själva, men nu sade ungdomen ja, eftersom servitören frågade. Det var inte en sketen pizzeria utan en lite finare restaurang. 

Jag tror det blir mer och mer så här, och inget konstigt (Vilket väl är bra? Man har betalat för det man annars hade lämnat). Positivt för gästerna, mindre att slänga för personalen. 
  • Anonym (Prag)

Vi har aldrig gjort det i Sverige för vi orkar alltid äta upp. En gång gjorde vi det utomlands. Men det är väl jättebra att ta med resterna hem för att minska matsvinnet. Borde vara okey överallt utom på de riktigt fina restaurangerna. Där är väl f.ö portionerna så mikroskopiskt små att alla orkar äta upp.

• Anonym (E)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 16:26:28 följande:

beräknat roffa åt sig mat hem från en buffé

det är inte vad tråden handlar om

jag fråga om matlåda till det man inte orkar äta upp, om det är ok att ha med en egen eller om det ör kutymen att ta deras egenköpta

Att ta med egen låda är märkligt som sagt. Också av rena hygienregler så visst kan du svepa av maten i lådan men tveksamt om servitören får göra det
  • Anonym (Tänk)

Vid bordet får du nog använda din egen men servitören får inte ta med sig den in till köket. 
    Jag skulle be om deras, om de har.  Ibland tar de med tallriken in och man får ett foliepaket tillbaka. 

• EpicF
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:18:38 följande:
    För att vara tydlig, man betalar så klart för den extra portion mat man tar med sig och inte själva lådan. I "min värld" har man lite vett och hyfs. Bara för att restauranger inte säger nej betyder inte att det är ok.
    Det är ingen extra portion man tar med sig utan man tar med sig resterna hem. Vilket är fullt normalt och inget konstigt. 
Svar på tråden Ok med matlåda?