• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

• Svar på tråden Ok med matlåda?
  • Anonym (O.L)
    EpicF skrev 2023-02-22 21:56:35 följande:
    Fast varför? Vill man ta med sig resterna så frågar man efter en låda, en sk doggy-bag. Man har INTE med sig en egen matlåda utifall. 
    För att inte förbruka plast och så, en miljöfråga.

Men OK om det är fel 
  • Anonym (E)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 21:39:55 följande:
    Utifall jag ska äta ute. Och nej jag planerar inte att inte äta upp för det. Men det kan bli så.
    Det är ju precis vad du tänker, detta börjar vara jättekul hahah
  • Anonym (O.L)
    Anonym (E) skrev 2023-02-22 22:11:29 följande:
    Det är ju precis vad du tänker, detta börjar vara jättekul hahah
    Nej det är inte planerat för att man inte vill riskera att hamna där igen.
  • EpicF
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 22:27:28 följande:
    Nej det är inte planerat för att man inte vill riskera att hamna där igen.
    Om man inte planlägger att ta med rester hem så har man heller inte med en ren matlåda i väska... 
  • Anonym (O.L)
    EpicF skrev 2023-02-22 22:31:06 följande:
    Om man inte planlägger att ta med rester hem så har man heller inte med en ren matlåda i väska... 
    och om man inte planerar att göra sig illa så köper man inte plåster
  • EpicF
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 22:54:47 följande:
    och om man inte planerar att göra sig illa så köper man inte plåster
    På inget sätt samma sak. 
  • Aniiee

Nej, egen matlåda bör du inte ta med dig. Vi kan ändå inte packa den åt dig, det skulle bryta mot hygienkraven. Även om det låter skumt, men det är ett främmande element som vi inte kan ta in i köket. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (lite uppfostran)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 14:41:35 följande:

Ja, ibland orkar man inte äta upp allt man tagit på buffén. 

Då säger jag som jag säger till barn... Ta mindre på din tallrik och gå flera gånger... Ta inte mer än du äter upp... Det är dålig uppfostran att fylla tallriken och sedan inte äta upp.. Finns en buffé i Göteborg som om du lämnar mat på din tallrik så måste du betala en straffavgift. Ett väldigt bra sätt för att lära folk att inte vara åpna och ta mer än de orkar äta. Så för buffè gäller små portioner och flera vändor. Grundläggande uppfostran. 

På andra restauranger så kan man helt klart be om en doggybag, du är inte den som lägger upp maten utan det är de som gör och om du då inte orkar är det helt ok att be om att få ta med sig maten hem. Du skall dock inte bära med dig egen matlåda för att planera kring det... Om du vet med dig att du aldrig orkar äta upp så kan du om det är matsvinnet som oroar dig för be dem lägga upp mindre på din tallrik. Om det är att du vill dela upp det på flera måltider för att spara pengar däremot (och därför inte betala fullt pris för en mindre portion om de säger att du måste göra det) så är mitt råd att inte äta ute... eller äta på ställen där du och din partner kan dela tallrik (inte alla är ok med det heller)...

Men rent generellt så är det ok med doggy bag. Men inte att ha med dig egen låda... Och det är aldrig ok på buffé!!!

• Anonym (bbb)

När det gäller bufféer så händer det att jag hämtar mat i centrum där jag bor på en kinarestaurang. De har buffé under lunchen och då får man fylla på så mycket man vill i sin låda. Det räcker lätt till både mig och min son. Jag ser förstås till att lådan är full när jag går därifrån och de har aldrig sett annat än glada ut. 

• Anonym (lite uppfostran)
    Anonym (bbb) skrev 2023-02-23 14:39:00 följande:

När det gäller bufféer så händer det att jag hämtar mat i centrum där jag bor på en kinarestaurang. De har buffé under lunchen och då får man fylla på så mycket man vill i sin låda. Det räcker lätt till både mig och min son. Jag ser förstås till att lådan är full när jag går därifrån och de har aldrig sett annat än glada ut. 

Det är en annan sak... det är en to-go låda.... Du har betalat för att fylla en låda och ta med dig... Men om du istället för samma pris åt dig mätt på restaurangen och sedan EFTER det fyllde en låda... Det är en annan sak....
  • Anonym (O.L)
    Anonym (lite uppfostran) skrev 2023-02-23 14:28:25 följande:

Då säger jag som jag säger till barn... Ta mindre på din tallrik och gå flera gånger... Ta inte mer än du äter upp... Det är dålig uppfostran att fylla tallriken och sedan inte äta upp.. Finns en buffé i Göteborg som om du lämnar mat på din tallrik så måste du betala en straffavgift. Ett väldigt bra sätt för att lära folk att inte vara åpna och ta mer än de orkar äta. Så för buffè gäller små portioner och flera vändor. Grundläggande uppfostran. 

På andra restauranger så kan man helt klart be om en doggybag, du är inte den som lägger upp maten utan det är de som gör och om du då inte orkar är det helt ok att be om att få ta med sig maten hem. Du skall dock inte bära med dig egen matlåda för att planera kring det... Om du vet med dig att du aldrig orkar äta upp så kan du om det är matsvinnet som oroar dig för be dem lägga upp mindre på din tallrik. Om det är att du vill dela upp det på flera måltider för att spara pengar däremot (och därför inte betala fullt pris för en mindre portion om de säger att du måste göra det) så är mitt råd att inte äta ute... eller äta på ställen där du och din partner kan dela tallrik (inte alla är ok med det heller)...

Men rent generellt så är det ok med doggy bag. Men inte att ha med dig egen låda... Och det är aldrig ok på buffé!!!

Det är just vad jag gör och oftast lyckas jag bra, därav ordet ibland.
  • Anonym (bbb)
    Anonym (lite uppfostran) skrev 2023-02-23 14:59:04 följande:
    Det är en annan sak... det är en to-go låda.... Du har betalat för att fylla en låda och ta med dig... Men om du istället för samma pris åt dig mätt på restaurangen och sedan EFTER det fyllde en låda... Det är en annan sak....
    Fast det var ju inte det tråden handlade om. Det handlar om att ta med sig rester från sin lunchtallrik. Vilket självklart är okej för de flesta restauranger. 
  • EpicF
    Anonym (bbb) skrev 2023-02-23 16:37:25 följande:
    Fast det var ju inte det tråden handlade om. Det handlar om att ta med sig rester från sin lunchtallrik. Vilket självklart är okej för de flesta restauranger. 
    Vilket inte var scenariot i ditt inlägg. 
  • Anonym (tjej)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 13:53:05 följande:
    Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

Det är okej att be om doggybag på restaurang. Jag har själv gjort det vid ett tillfälle, det var absolut inga konstigheter. Jag var så mätt efter förrätt och drinkar att huvudrätten inte gick ner. Ta inte med matlåda hemifrån, du kommer få en liten kartong eller liknande.

Självklart gör man det inte vid buffé. Jag skulle heller aldrig göra det om jag inte betalat maten själv.
  • Anonym (R)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 22:04:17 följande:
    För att inte förbruka plast och så, en miljöfråga.

Men OK om det är fel 
    Bara läst ts.

Har du en stor väska så är det väl en jättebra idé att ta med egen låda? De lådorna man får ute är inte så mycket att spara och går ju direkt till återvinningen. Inte bra för miljön.

Lovar dig att restaurangägaren blir jätteglad att du har med egen låda så de slipper slösa på sina egna dessutom.
    Andra lite mer kloka människor kommer kanske att slänga en blick och tänka smart kille/tjej som är så organiserad och förberedd. Det skulle jag göra iaf.

Hehe jag minns tiden när det fanns människor som på riktigt skämdes för att fråga om en doggybag. Tur att människor har blivit mer medvetna om det sjuka i att slänga mängder med mat!
    Kanske finns några otroligt ängsliga själar därute fortfarande som inte vågar fråga om doggybag? Den typen av människor är både löjliga, trista och fega.

Enda gången det är tillåtet att inte fråga om doggybag är om man ska ut efter och inte kan bära med maten eller om man ätit upp allt.
    Iofs första alternativet är inte heller okej, då ber man om doggybag, eller tar med själv som du kom på, och ger till första hemlösa man ser efter att man lämnat restaurangen.
  • Anonym (R)
    Anonym skrev 2023-02-22 18:54:24 följande:
    Vadå Varför? Det finns inga argument utan är bara självklart. Naturligt. Ett axiom. En av verklighetens grundregler. Som att man inte äter paprika eller råämnen i segjärn typ.
    Slänger du skräp runtomkring dig på gatorna också?
  • Anonym (R)

Den falska Fru Ribbing verkar en aningens utdaterad..

Vad tror "Fru Ribbing" att kocken blir mest glad över?

1. Att du lämnar hälften på din tallrik. Signalerar att du inte tyckte maten var god, att du inte uppskattat kockens arbete. Ger restaurangerna merkostnader för extra matsvinn

2. Att du tackar för den goda maten och ber om en låda att ta med de goda resterna hem i. Servitören/trisen meddelar kocken att gästen var glad och nöjd med maten. Nöjd gäst-glad kock. Inga matrester.

Är du väldigt gammal eller är du en sådan som likt Anonym (om det inte är ditt alter ego) verkar gå och kasta sopor runt sig hela dagarna. Eller rättare sagt anser att andra ska slänga sopor åt en?

Svar på tråden Ok med matlåda?