• Anonym (bbb)

Ok med matlåda?

Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 14:17:46 följande:

Om man är på lunch kan man be om matlåda och så klart också betala för den, men inte gratis. Kvällstid är helt uteslutet att ta med sig maten hem oavsett.

Det kanske är så det funkar i din värld, men i de flesta fall är det helt okej att ta med sig rester i matlåda som restaurangen tillhandahåller både på lunch och middag. Faktiskt ännu hellre middag, då luncherna är prispressade. 

Man brukar inte behöva betala för matlådan, utan de har ofta engångslådor att dela ut. 
  • Anonym (bbb)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:18:38 följande:
    För att vara tydlig, man betalar så klart för den extra portion mat man tar med sig och inte själva lådan. I "min värld" har man lite vett och hyfs. Bara för att restauranger inte säger nej betyder inte att det är ok.
    Fast nu var det ju inte det som TS frågade om, utan hur man gör när man inte orkar äta upp hela sin portion. Säg att lunchen är fisk och potatismos och man bara äter hälften. Självklart får man ta med sig resten hem av det som ligger på tallriken. Förhoppningsvis betalar TS för sig när hon går ut och äter...
  • Anonym (bbb)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:40:04 följande:
    Självklart lämnar man maten och går. Man ber inte om "doggy bag".
    Det är bara din åsikt och som tur är inte vad som de facto gäller på restauranger. Särskilt inte på lunchrestauranger. 

Operakällaren, ja. Men en vanlig lunchrestaurang har inga som helst problem att fixa en matlåda. 
  • Anonym (bbb)

När det gäller bufféer så händer det att jag hämtar mat i centrum där jag bor på en kinarestaurang. De har buffé under lunchen och då får man fylla på så mycket man vill i sin låda. Det räcker lätt till både mig och min son. Jag ser förstås till att lådan är full när jag går därifrån och de har aldrig sett annat än glada ut. 

• Anonym (bbb)
    Anonym (lite uppfostran) skrev 2023-02-23 14:59:04 följande:
    Det är en annan sak... det är en to-go låda.... Du har betalat för att fylla en låda och ta med dig... Men om du istället för samma pris åt dig mätt på restaurangen och sedan EFTER det fyllde en låda... Det är en annan sak....
    Fast det var ju inte det tråden handlade om. Det handlar om att ta med sig rester från sin lunchtallrik. Vilket självklart är okej för de flesta restauranger. 
Svar på tråden Ok med matlåda?