• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

• Svar på tråden Ok med matlåda?
  • Anonym (Jenny)

Om jag är ute och äter vanlig lunch med arbetskompisar så ber jag rätt ofta om en matlåda. Skulle inte göra det om någon bjöd mig och särskilt inte om det var klienter eller en chef (min närmsta chef är kanske undantagen) eller om det var på en väldigt fin restaurang.

• Anonym (O.L)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-22 13:57:14 följande:

Om jag är ute och äter vanlig lunch med arbetskompisar så ber jag rätt ofta om en matlåda. Skulle inte göra det om någon bjöd mig och särskilt inte om det var klienter eller en chef (min närmsta chef är kanske undantagen) eller om det var på en väldigt fin restaurang.

Ger de dig en matlåda då när du ber om det? Blir de lite sura eller är de glada?
  • Anonym (E)

börjar vara väldigt normalt att göra så, men egen matlåda skulle jag inte ta med,

• Anonym (Fru Ribbing)

Om man är på lunch kan man be om matlåda och så klart också betala för den, men inte gratis. Kvällstid är helt uteslutet att ta med sig maten hem oavsett.

• Anonym (bbb)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 14:17:46 följande:

Om man är på lunch kan man be om matlåda och så klart också betala för den, men inte gratis. Kvällstid är helt uteslutet att ta med sig maten hem oavsett.

Det kanske är så det funkar i din värld, men i de flesta fall är det helt okej att ta med sig rester i matlåda som restaurangen tillhandahåller både på lunch och middag. Faktiskt ännu hellre middag, då luncherna är prispressade. 

Man brukar inte behöva betala för matlådan, utan de har ofta engångslådor att dela ut. 
  • LFF

I Stockholm i vart fall är det än så länge ingen som tagit illa upp när jag eller kollegor bett om att få ta med eventuella rester hem. De blir bara glada eftersom det innebär minskat svinn. Vi har inte heller behövt betala för lådan de kommit med (eller tagit med sig tallriken och kommit tillbaks med fylld låda). Vissa gånger har de till och med frågat om vi velat ha låda då de kommit för att plocka bort tallriken och det legat kvar mycket mat på den.

• Anonym (NYC)

Är det buffé lär det inte vara uppskattat.

(I USA får man det automatiskt på vissa ställen, eller så frågar de om man vill ha det.)

• Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 14:34:37 följande:

Är det buffé lär det inte vara uppskattat.

(I USA får man det automatiskt på vissa ställen, eller så frågar de om man vill ha det.)

Ja, ibland orkar man inte äta upp allt man tagit på buffén. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 14:17:46 följande:

Ja, det är väl mkt bättre att kasta maten än att äta den senare, fru Ribbing. Allt för att hålla skenet uppe. 
  • Anonym (NYC)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 14:41:35 följande:

Ja, ibland orkar man inte äta upp allt man tagit på buffén. 

Det skulle ju missbrukas av många. Lassa på rejält sist av allt, be om en matlåda.
Svar på tråden Ok med matlåda?