• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Är det ok att be om en matlåda att lägga i om man inte orkar äta upp allt när man äter ute? Eller att ha med en egen i väskan utifall? Vilket är bäst? Eller är inget av det OK?

• Svar på tråden Ok med matlåda?
  • Anonym (O.L)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-22 13:57:14 följande:

Om jag är ute och äter vanlig lunch med arbetskompisar så ber jag rätt ofta om en matlåda. Skulle inte göra det om någon bjöd mig och särskilt inte om det var klienter eller en chef (min närmsta chef är kanske undantagen) eller om det var på en väldigt fin restaurang.

Ger de dig en matlåda då när du ber om det? Blir de lite sura eller är de glada?
  • Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 14:34:37 följande:

Är det buffé lär det inte vara uppskattat.

(I USA får man det automatiskt på vissa ställen, eller så frågar de om man vill ha det.)

Ja, ibland orkar man inte äta upp allt man tagit på buffén. 

• Anonym (O.L)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:23:34 följande:
    Vi pratar om olika saker. Har man beställt mat som man inte orkar äta upp så lämnar man den. Om man t ex äter lunchbuffé så betalar man för sig ifall man vill ta med en extra matlåda.
    DET är vad tråden handlar om! Gällde ditt svar något helt annat??
  • Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 15:00:13 följande:
    Det skulle ju missbrukas av många. Lassa på rejält sist av allt, be om en matlåda.
    Men det är inte vad jag tänkte på i frågan. Utan att man inte orkar äta upp
  • Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 15:42:08 följande:
    Hur skulle personalen se skillnad på det?
    Varför ska de se skillnad på vad? Det handlar ju att ta vara på resterna och inte slänga mat
  • Anonym (O.L)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:40:37 följande:
    Nej men tydligen har en del svårt att förstå.
    Ja du diskuterade ju vad jag inte har frågat om.
  • Anonym (O.L)
    LFF skrev 2023-02-22 15:53:07 följande:
    Nej, beställer man mat som man inte orkar äta upp så är det helt ok att be om att få tamed den hem. De flesta restauranger blir glada över att slippa slänga mat. På en buffé tar man inte med sig mat från om man inte är ohyfsad.
    Inte ta från buffén till matlådan isåfall utan resterna på tallriken som man inte orkar äta upp
  • Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 15:59:59 följande:
    Då tar jag en gigantisk portion som jag inte orkar med. Matlådan blir perfekt som lunch dagen efter. Smart!
    Det har ingenting med mig att göra, jag pratar inte om att göra så håll dig till topic vänligen!
  • Anonym (O.L)
    Anonym (12we) skrev 2023-02-22 16:08:23 följande:

Det verkar som om en del pratar förbi varandra i tråden.

Som jag ser det:

Om du får maten upplagd på en tallrik eller liknande, där resturangen bestämmer portionsstorleken. så kan du be om att få ta med dig resterna hem.

Är det en buffé, där du själv lägger upp mat på din tallrik och därmed bestämmer själv hur stort "lass" du tar, så kan du inte be om att ta med resterna hem.

Givetvis skulle folk missbruka det och ösa upp enorma mängder själva på sin tallrik som de sedan skulle ta med hem.

Ta det för självklart att folk skulle missbruka jag tror faktiskt att de flesta är inte oärliga beräknande parasiter
Svar på tråden Ok med matlåda?