• LFF

Ok med matlåda?

I Stockholm i vart fall är det än så länge ingen som tagit illa upp när jag eller kollegor bett om att få ta med eventuella rester hem. De blir bara glada eftersom det innebär minskat svinn. Vi har inte heller behövt betala för lådan de kommit med (eller tagit med sig tallriken och kommit tillbaks med fylld låda). Vissa gånger har de till och med frågat om vi velat ha låda då de kommit för att plocka bort tallriken och det legat kvar mycket mat på den.

• LFF
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:18:38 följande:
    För att vara tydlig, man betalar så klart för den extra portion mat man tar med sig och inte själva lådan. I "min värld" har man lite vett och hyfs. Bara för att restauranger inte säger nej betyder inte att det är ok.
    Du får ju inte en extra portion bara för att du tar med dig den mat de redan lagt upp och som du betalat för!

Om jag beställer en pizza och bara äter upp halva och vill ha andra halvan med mig hem, ska jag då betala för ytterligare en pizza enligt dig? Jag har ju redan betalt för den!
  • LFF
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:23:34 följande:
    Vi pratar om olika saker. Har man beställt mat som man inte orkar äta upp så lämnar man den. Om man t ex äter lunchbuffé så betalar man för sig ifall man vill ta med en extra matlåda.
    Nej, beställer man mat som man inte orkar äta upp så är det helt ok att be om att få tamed den hem. De flesta restauranger blir glada över att slippa slänga mat. På en buffé tar man inte med sig mat från om man inte är ohyfsad.
Svar på tråden Ok med matlåda?