• Anonym (Jenny)

Ok med matlåda?

Om jag är ute och äter vanlig lunch med arbetskompisar så ber jag rätt ofta om en matlåda. Skulle inte göra det om någon bjöd mig och särskilt inte om det var klienter eller en chef (min närmsta chef är kanske undantagen) eller om det var på en väldigt fin restaurang.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 14:00:20 följande:
    Ger de dig en matlåda då när du ber om det? Blir de lite sura eller är de glada?
    Servitörerna på mina vanliga lunchrestauranger är supertrevliga och har inte på något sätt visat eller antytt att det skulle vara olämpligt att ta med rester hem. De kommer med en engångslåda när man ber om det - oftast i samband med att de kommer med notan.

Känner du dig osäker kan du ju fråga din servitör hur de ställer sig till matlådor. Det finns säkert olika rutiner på olika restauranger.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2023-02-22 15:18:38 följande:
    För att vara tydlig, man betalar så klart för den extra portion mat man tar med sig och inte själva lådan. I "min värld" har man lite vett och hyfs. Bara för att restauranger inte säger nej betyder inte att det är ok.
    Jag tror att vi talar om olika saker här. Jag menade i alla fall att man tog med sig resterna av den mat man redan har betalat för. En "doggy bag". Köper man med sig en helt ny rätt som take-away så får man så klart betala för den.
Svar på tråden Ok med matlåda?