Inlägg från: Anonym (Fru Ribbing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fru Ribbing)

Ok med matlåda?

Om man är på lunch kan man be om matlåda och så klart också betala för den, men inte gratis. Kvällstid är helt uteslutet att ta med sig maten hem oavsett.

• Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (bbb) skrev 2023-02-22 14:25:55 följande:
    Det kanske är så det funkar i din värld, men i de flesta fall är det helt okej att ta med sig rester i matlåda som restaurangen tillhandahåller både på lunch och middag. Faktiskt ännu hellre middag, då luncherna är prispressade. 

Man brukar inte behöva betala för matlådan, utan de har ofta engångslådor att dela ut. 
    För att vara tydlig, man betalar så klart för den extra portion mat man tar med sig och inte själva lådan. I "min värld" har man lite vett och hyfs. Bara för att restauranger inte säger nej betyder inte att det är ok.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    LFF skrev 2023-02-22 15:21:21 följande:
    Du får ju inte en extra portion bara för att du tar med dig den mat de redan lagt upp och som du betalat för!

Om jag beställer en pizza och bara äter upp halva och vill ha andra halvan med mig hem, ska jag då betala för ytterligare en pizza enligt dig? Jag har ju redan betalt för den!
    Vi pratar om olika saker. Har man beställt mat som man inte orkar äta upp så lämnar man den. Om man t ex äter lunchbuffé så betalar man för sig ifall man vill ta med en extra matlåda.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-22 15:23:34 följande:
    Jag tror att vi talar om olika saker här. Jag menade i alla fall att man tog med sig resterna av den mat man redan har betalat för. En "doggy bag". Köper man med sig en helt ny rätt som take-away så får man så klart betala för den.
    Då är vi åtminstone halvt överens!
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (bbb) skrev 2023-02-22 15:34:40 följande:
    Fast nu var det ju inte det som TS frågade om, utan hur man gör när man inte orkar äta upp hela sin portion. Säg att lunchen är fisk och potatismos och man bara äter hälften. Självklart får man ta med sig resten hem av det som ligger på tallriken. Förhoppningsvis betalar TS för sig när hon går ut och äter...
    Självklart lämnar man maten och går. Man ber inte om "doggy bag".
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 15:33:10 följande:
    DET är vad tråden handlar om! Gällde ditt svar något helt annat??
    Nej men tydligen har en del svårt att förstå.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (O.L) skrev 2023-02-22 15:53:44 följande:
    Ja du diskuterade ju vad jag inte har frågat om.
    Som sagt, en del har svårt att förstå.
Svar på tråden Ok med matlåda?