• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    EpicF skrev 2023-03-22 11:43:18 följande:
    Tja, jag med och fick ordning på den kommunala huvudvägen utanför där jag bor i höstas. Tillsammans med ett tiotal andra. Den har varit trasig i flera år men är nu lagat och körbar igen. 

Var med att få till ordentlig kollektivtrafik här för några år sedan. 

Annars så fungerar det mesta perfekt i det samhället jag bor. Men här lyssnar de också på oss som bor här, vad vi har åsikter ochde prövar att ordna det efter hur vi anser att det ska vara. 
    Märkligt att det ska behövas. Att folk inte ska kunna sköta sina jobb, innan det är någon som klagar på det. 
    EpicF skrev 2023-03-22 12:10:13 följande:
    Om ingen påpekar att de kanske borde hantera sekretessbelagd information annorlunda hur ska de då veta att de i allmänhetens ögon gör fel? Även de inte för fel enligt lagen. 
    hur vet du att ingen klagar? Så länge som de jobbat med de här frågorna, kan det ju knappast vara första gången frågan tas upp.
  • Anonym (hmm)
    EpicF skrev 2023-03-22 11:46:21 följande:
    Och vad sa chefen när du påpekade detta? 
    Har inte brytt mig om det. Haft fullt upp med alla rättegångar, alla möten med soc och advokater, alla polisförhör, alla sjukhusbesök samt att försöka läka från alla skador och i bästa försöka hitta något nytt boende då jag även blivit hemlös pga detta. 

Men jag tycker fortfarande att det är fel inser jag efter att ha läst denna tråd. 
  • EpicF

Ts: Ex huvudvägen utan för mig har varit trasig I flera år. Stora hål etc. Hur tänker du att kommunen ska få reda på det om ingen påpekar det? 

Det är inte så att kommunen åker runt till alla väga för inspektion årligen. 

EpicF skrev 2023-03-22 12:10:13 följande:
    Om ingen påpekar att de kanske borde hantera sekretessbelagd information annorlunda hur ska de då veta att de i allmänhetens ögon gör fel? Även de inte för fel enligt lagen. 
    Jag är inte så säker på att de enligt lagen inte gör fel. Sprids informationen så uppstår ju en sekretessbrott. Tror det blir svårt att hålla brevbäraren ansvarig. Dessutom går det aldrig att bevisa. Som jag ser det uppvisar socialen en likgiltighet när de sänder sekretessklassad information med vanlig post. De kan inte bry sig särskilt mycket om den informationen hamnar i fel händer. En försummelse helt enkelt. Något som kan få rätt allvarliga följde för den som drabbas. 
  • EpicF

Ts: Om ingen klagar så blir det helle ringen endring eftersom de helt enkelt inte vet om det. 

• EpicF

Ts: De skickar posten hem till dig. Adresserat till dig. De sprider inte runt den till andra. Inget sekretessbrott har begåtts. 

EpicF skrev 2023-03-22 12:16:47 följande:

Ts: Ex huvudvägen utan för mig har varit trasig I flera år. Stora hål etc. Hur tänker du att kommunen ska få reda på det om ingen påpekar det? 

Det är inte så att kommunen åker runt till alla väga för inspektion årligen. 

Det måste ju givetvis vara väghållarens ansvar att hålla koll på i vilket skick vägarna är i. Det ska inte krävas att någon klagar för att skador åtgärdas. 
    Ska man behöva kontakta dem för att de ska åka ut och ploga vintertid också? Vet de som faktiskt behövt göra det visserligen, men det är ju helt sjukt. 

Varför ska man behöva påminna offentliga myndigheter att göra sitt jobb?
  • EpicF

Tydligen också väldigt svårt att själv öppna munnen och tala om att jag vill gärna ha alla handlingar med rek post eller personligen hämta handlingar på kontoret. Eftersom jag har problem med att posten kommer bort/läggsi fel brevlåda etc. Det tydligen väldigt avancerat. 

EpicF skrev 2023-03-22 12:18:21 följande:

Ts: De skickar posten hem till dig. Adresserat till dig. De sprider inte runt den till andra. Inget sekretessbrott har begåtts. 

Den åtgärden garanterar tyvärr inte att posten hamnar i min brevlåda och inte i grannens. Hamnar den i grannens brevlåda hindrar det inte grannen från att sprätta kuvertet. Så på vilket sätt har socialtjänsten upprätthållit sekretessen då tycker du?

Man kan inte placera sekretessbelagd information ute på trottoaren med texten "rör ej" och sedan hävda att man inte har någon ansvar för om någon rör pappren. Det förstår du säkert själv. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?