• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 11:32:07 följande:
    Finns det ingenting som du tycker är fel, som du inte gör något aktivt åt menar du?

Jag tror det blir väldigt jobbigt om man hela tiden ska arbeta aktivt med att åtgärda allting som man tycker är fel i samhället. 
    Anser jag att något är fel eller hanterat på fel sätt så prövar jag antigen att göra något åt det eller så lägger jag det bakom mig. Jag ältar det inte på familjeliv utan att göra något. 
  • Anonym (hmm)

Det är väl rent av självklart att man inte skickar sekretessbelagda handlingar via vanlig snigelpost. Det är REK som gäller.
    Detsamma gäller att socialtjänsten inte får maila känslig information.

Tyvärr har även jag varit med om detta, både gällande mail och post från soc. Det gäller inget som har med familj/barn att göra utan med mig som utsatt av våld i nära relation. Inget jag vill att kreti och pleti okända grannar behöver ta del av.

Just socialsekretare tillhör en myndighet som antingen inte har lärt sig- alternativt vägrar följa lagar och regler så detta problem kommer att fortgå.

Skönt att utredningen är nedlagd ts, hoppas allt går bra för dig och din familj.

• EpicF
    Anonym (hmm) skrev 2023-03-22 11:37:22 följande:

Det är väl rent av självklart att man inte skickar sekretessbelagda handlingar via vanlig snigelpost. Det är REK som gäller.

Tyvärr har även jag varit med om detta, både gällande mail och post från soc. Det gäller inget som har med familj/barn att göra utan med mig som utsatt av våld i nära relation. Inget jag vill att kreti och pleti okända grannar behöver ta del av.

Just socialsekretare tillhör en myndighet som antingen inte har lärt sig- alternativt vägrar följa lagar och regler så detta problem kommer att fortgå.

Skönt att utredningen är nedlagd ts, hoppas allt går bra för dig och din familj.

Det är inte emot lagen att skicka med vanlig post eller maila. Men det är klart olämpligt. 
    EpicF skrev 2023-03-22 11:33:59 följande:
    Anser jag att något är fel eller hanterat på fel sätt så prövar jag antigen att göra något åt det eller så lägger jag det bakom mig. Jag ältar det inte på familjeliv utan att göra något. 
    Vad har du åtgärdat senaste veckan, senaste månaden, senaste året? 
    Eller tycker du att allt fungerar perfekt i samhället?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 11:40:26 följande:
    Vad har du åtgärdat senaste veckan, senaste månaden, senaste året? 
    Eller tycker du att allt fungerar perfekt i samhället?
    Tja, jag med och fick ordning på den kommunala huvudvägen utanför där jag bor i höstas. Tillsammans med ett tiotal andra. Den har varit trasig i flera år men är nu lagat och körbar igen. 

Var med att få till ordentlig kollektivtrafik här för några år sedan. 

Annars så fungerar det mesta perfekt i det samhället jag bor. Men här lyssnar de också på oss som bor här, vad vi har åsikter ochde prövar att ordna det efter hur vi anser att det ska vara. 
  • Anonym (hmm)
    EpicF skrev 2023-03-22 11:39:11 följande:
    Det är inte emot lagen att skicka med vanlig post eller maila. Men det är klart olämpligt. 
    Märkligt att det sker varannan gång i snitt. I vissa fall är det väldigt viktigt med sekretessen och då får jag åka till kontoret och hämta ut brev med uppvisande av leg. Vid andra tillfällen struntar de totalt i det och postar brev som jag aldrig får.
    Innehållet är detsamma. Samma ärende, samma grad av känsliga uppgifter.
  • EpicF
    Anonym (hmm) skrev 2023-03-22 11:44:42 följande:
    Märkligt att det sker varannan gång i snitt. I vissa fall är det väldigt viktigt med sekretessen och då får jag åka till kontoret och hämta ut brev med uppvisande av leg. Vid andra tillfällen struntar de totalt i det och postar brev som jag aldrig får.
    Innehållet är detsamma. Samma ärende, samma grad av känsliga uppgifter.
    Och vad sa chefen när du påpekade detta? 
    Anonym (hmm) skrev 2023-03-22 11:37:22 följande:

Det tycker jag också. Det borde vara självklart, men är det inte. Funderat en del kring orsakerna. Spara en hundralapp? För de som får sitt liv ödelagt känns det som en märklig prioritering. 

Eller så vill de att grannskapet ska få reda på saker och ting. Eller så är man bara totalt likgiltig. Kanske mest troligt. Man kanske inte tror att måendet hos föräldrar påverkar barnen. Jag tror man separerar det. Jag tror de gillar att jobba efter strikta gränser. 
    "Vi gör det här med det här syftet". Att det sedan påverkar andra saker bryr man sig inte om. Man tror att en utredning för mycket är bättre än en utredning för lite. Man tror inte att det påverkar relationer. En förälder som blir orosanmäld av skolan pga minsta misstanke "barnet säger att mamma är dum". Pedagogen anmäler till socialtjänst oro och socialtjänst anmäler till polis. Även om alla instanser lägger ned kommer ändå relationerna att påverkas. Föräldern kommer alltid att ses som en dålig förälder. Både av pedagogen, men även av omgivningen om informationen sprids, vilket den lätt gör. Föräldern kommer alltid att se på skolan och pedagogen som de som försökte sätta dit dem. Socialen avslutar sin utredning och tar därmed bort sin hand. Kvar blir föräldrar, barn och skola i en situation som egentligen ingen borde önskat sig. 
    EpicF skrev 2023-03-22 11:46:21 följande:
    Och vad sa chefen när du påpekade detta? 
    Du tycker inte att verksamheten har någon som helst anledning att rannsaka sig själva? Ha egna kvalitetsrutiner som de jobbar efter? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 12:08:50 följande:
    Du tycker inte att verksamheten har någon som helst anledning att rannsaka sig själva? Ha egna kvalitetsrutiner som de jobbar efter? 
    Om ingen påpekar att de kanske borde hantera sekretessbelagd information annorlunda hur ska de då veta att de i allmänhetens ögon gör fel? Även de inte för fel enligt lagen. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?