Anonym (hmm) skrev 2023-03-22 11:37:22 följande:
Det är väl rent av självklart att man inte skickar sekretessbelagda handlingar via vanlig snigelpost. Det är REK som gäller.
Detsamma gäller att socialtjänsten inte får maila känslig information.
Tyvärr har även jag varit med om detta, både gällande mail och post från soc. Det gäller inget som har med familj/barn att göra utan med mig som utsatt av våld i nära relation. Inget jag vill att kreti och pleti okända grannar behöver ta del av.
Just socialsekretare tillhör en myndighet som antingen inte har lärt sig- alternativt vägrar följa lagar och regler så detta problem kommer att fortgå.
Skönt att utredningen är nedlagd ts, hoppas allt går bra för dig och din familj.
Det tycker jag också. Det borde vara självklart, men är det inte. Funderat en del kring orsakerna. Spara en hundralapp? För de som får sitt liv ödelagt känns det som en märklig prioritering.
Eller så vill de att grannskapet ska få reda på saker och ting. Eller så är man bara totalt likgiltig. Kanske mest troligt. Man kanske inte tror att måendet hos föräldrar påverkar barnen. Jag tror man separerar det. Jag tror de gillar att jobba efter strikta gränser.
"Vi gör det här med det här syftet". Att det sedan påverkar andra saker bryr man sig inte om. Man tror att en utredning för mycket är bättre än en utredning för lite. Man tror inte att det påverkar relationer. En förälder som blir orosanmäld av skolan pga minsta misstanke "barnet säger att mamma är dum". Pedagogen anmäler till socialtjänst oro och socialtjänst anmäler till polis. Även om alla instanser lägger ned kommer ändå relationerna att påverkas. Föräldern kommer alltid att ses som en dålig förälder. Både av pedagogen, men även av omgivningen om informationen sprids, vilket den lätt gör. Föräldern kommer alltid att se på skolan och pedagogen som de som försökte sätta dit dem. Socialen avslutar sin utredning och tar därmed bort sin hand. Kvar blir föräldrar, barn och skola i en situation som egentligen ingen borde önskat sig.