• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-21 18:03:17 följande:
    Du framstår som en väldigt märklig figur med taskig läsförståelse. 

Jag har aldrig hävdat att jag sänt någon kommunicering hem till någon handläggare. Varför sitter du och fantiserar om det? Sen påstår du att jag ljuger för att jag inte har gjort något som jag aldrig påstått att jag skulle göra. Jätteskumt.  

Du tycks heller inte känna till att socialtjänsten är en decentraliserad myndighet. Varje kommun har en alldeles egen socialtjänst. Därmed behöver man vända sig till samtliga kommuner om man vill åstadkomma en generell förändring. 

Nej, du tycks inte heller vilja ta på dig uppgiften. Ska man tolka det som att du är nöjd över socialtjänstens arbete, eller gillar du bara att kritisera andra?

Så det är stalking som socialtjänsten sysslar med när de anger våra personnummer 30 gånger i en och samma utredning, för att sedan skicka kommunicering och utredning med vanlig post, med icke obetydlig risk att sekretessbelagd information hamnar i fel händer? Okej, bra att vi utrett den saken Skrattande
    Du bor bara i en av dessa 290 kommuner och behöver då bara ta kontakt med DIN kommun. Inte alla andra kommuner. Utan enbart DIN kommun. 
    EpicF skrev 2023-03-22 10:23:50 följande:
    Du bor bara i en av dessa 290 kommuner och behöver då bara ta kontakt med DIN kommun. Inte alla andra kommuner. Utan enbart DIN kommun. 
    Men hur ska man kunna åstadkomma en generell förändring då? Ska man åstadkomma en förändring måste man ju vända sig till alla kommuner. Utredningen gällande oss är ju nedlagd så för oss är det ju överspelat. Det här handlar då om omtanke för andra och det kan ju vara vilken som helst av landets 290 kommuner. Förstår du inte det? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 10:31:21 följande:
    Men hur ska man kunna åstadkomma en generell förändring då? Ska man åstadkomma en förändring måste man ju vända sig till alla kommuner. Utredningen gällande oss är ju nedlagd så för oss är det ju överspelat. Det här handlar då om omtanke för andra och det kan ju vara vilken som helst av landets 290 kommuner. Förstår du inte det? 
    Du kommer aldrig kunna åstadkomma en gentell förändring men du kan starta med att förändra i din kommun. 

Dessutom har många kommuner redan infört att i princip allt skickas digitalt numera. 
    EpicF skrev 2023-03-22 10:35:47 följande:
    Du kommer aldrig kunna åstadkomma en gentell förändring men du kan starta med att förändra i din kommun. 

Dessutom har många kommuner redan infört att i princip allt skickas digitalt numera. 
    Jag ser inte "min" kommun som viktigare än någon annan kommun.
    Att sända handlingarna digitalt är förstås bättre. Märkligt att fler kommuner inte kommit längre. 
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 10:31:21 följande:
    Förändringen kommer av hundratals sidor här, menar du?
    Du gör ju inte ett piss mer än att skriva på FL hur rätt du har? Ideligen ...
  • Tristelle
    Anonym skrev 2023-03-22 11:03:11 följande:
    So much för egots omtanke om andra
    Anonym skrev 2023-03-22 11:03:11 följande:
    Det här är ju ett forum och här kan man inte göra annat än att diskutera och debattera. Precis det du gör själv. 
    Tristelle skrev 2023-03-22 11:19:24 följande:
    So much för egots omtanke om andra
    Ska jag tolka det som att bara för att jag inte vänt mig till landets 290 kommuner och talat om för dem att jag tycker att det är viktigt att inte behandlas sekretessbelagd information som konfetti, så är jag egoist? Är det så du menar?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 11:26:59 följande:
    Ska jag tolka det som att bara för att jag inte vänt mig till landets 290 kommuner och talat om för dem att jag tycker att det är viktigt att inte behandlas sekretessbelagd information som konfetti, så är jag egoist? Är det så du menar?
    Om man/du anser att socialtjänsten har hanterat sekretessbelagd uppgifter fel så är det ett normalt vuxet beteende att påpeka det för chefen för Socialtjänsten i den kommune  man bor i. 

Det är däremot på barnnivå att älta detta fram och tillbaka på fl utan att göra något åt det. Det blir inte en förändring av att älta det på fl. 
    EpicF skrev 2023-03-22 11:29:34 följande:
    Om man/du anser att socialtjänsten har hanterat sekretessbelagd uppgifter fel så är det ett normalt vuxet beteende att påpeka det för chefen för Socialtjänsten i den kommune  man bor i. 

Det är däremot på barnnivå att älta detta fram och tillbaka på fl utan att göra något åt det. Det blir inte en förändring av att älta det på fl. 
    Finns det ingenting som du tycker är fel, som du inte gör något aktivt åt menar du?

Jag tror det blir väldigt jobbigt om man hela tiden ska arbeta aktivt med att åtgärda allting som man tycker är fel i samhället. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?