• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • MeIMyself
    Mathilda88 skrev 2023-05-05 15:21:26 följande:
    Jo men det känns positivt och lovande från dagens ultraljud! Idag visade ultraljudet på 6 ägg i storlek 10-12 mm, sen flertalet små ägg runt 7-9 mm ungefär. Läkaren höjer dosen från 175 till 187,5 med förhoppnings att pusha på lite till och sen nytt ultraljud på tisdag morgon. Om kroppen reagerar som läkaren hoppas så kan ev sista sprutan bli på måndag kväll och äggplock på antingen torsdag eller fredag! Hjärta 

Vilket minne du har! Hjärta Pratade med läkaren om det fanns alternativ till Alvedon nu under stimuleringen, men tyvärr får vi bara ta alvedon... Men däremot så går det bra att ta postafen mot illamåendet så det är jag jätteglad för iallafall! Får kämpa på med vetekudden och värmefilten mot smärtan. 
    Sen är det lite komiskt - har nu hört så många härliga historier om äggplock att jag tom nästan börjar se lite fram emot det haha. Det trodde jag verkligen inte innan när jag var i smått panik inför hela resan!
    Ja, det kommer gå bra sen när allt är över och man håller i sin bebis kommer man nog tänka att det var värt det :) 
    Jag är på RD 3 och känner ingenting ännu :)
    Dock har jag haft extrem huvudvärk vilket jag brukar få ibland innan mens och det gör mig lite orolig men tog Alvedon i minimum dos så hoppas att det inte kommer tillbaka idag... och ni som bor i Malmö vet ju att det har blåst en del :( 

Hoppas du mår bättre nu Hjärta
  • Tefat

Blev lite besviken efter dagens ultraljud. 9 äggblåsor har blivit 28 på 3 dagar, plus en del små som dom inte räknade med.. Det blir äggplock på tisdag och totalfrys. 
    Dom kommer köra ICSI med våra frysta spermier, och sen kommer den långa väntan för att se om något klarar sig till frysen. Jag är så himla ledsen och nervös. 

Har som en rejäl mensvärk och är svullen över magen, ultraljudet gjorde ont och var väldigt obekvämt så nu är jag livrädd för plocket och tiden efteråt. Visst brukar man kunna få ta mer än bara Alvedon om man ändå inte ska göra återföring? Klarar ju knappt en vanlig mens på bara alvedon. 

Hoppas att det går bra för er andra som ruvar och ni som har plussat redan! ❤️

• Smilla93
    Tefat skrev 2023-05-06 21:33:28 följande:

Blev lite besviken efter dagens ultraljud. 9 äggblåsor har blivit 28 på 3 dagar, plus en del små som dom inte räknade med.. Det blir äggplock på tisdag och totalfrys. 
    Dom kommer köra ICSI med våra frysta spermier, och sen kommer den långa väntan för att se om något klarar sig till frysen. Jag är så himla ledsen och nervös. 

Har som en rejäl mensvärk och är svullen över magen, ultraljudet gjorde ont och var väldigt obekvämt så nu är jag livrädd för plocket och tiden efteråt. Visst brukar man kunna få ta mer än bara Alvedon om man ändå inte ska göra återföring? Klarar ju knappt en vanlig mens på bara alvedon. 

Hoppas att det går bra för er andra som ruvar och ni som har plussat redan! ❤️

Förstår att du är besviken att det inte blir någon återföring. Men försök vara glad för att du har så många ägg, det är ju toppen och kommer säker bli flera fina blastisar att frysa! 🥰 
    Du behöver inte vara orolig inför äggplocket, du får massa härliga mediciner och bedövning! Har gjort två äggplock och inget har varit obehagligt eller gjort ont.  Jag gjorde äggplock med totalfrys förra veckan och fick ta både Ipren och Alvedon om jag ville. Dessutom fick jag morfin med hem, men det behövde jag aldrig ta. Så var inte orörlig, det kommer gå toppen! 😊

• Olivia91

Jag satte in fryst embryo igår och har testdag den 18/5! Första insättningen och har 3 embryo i frysen :)

• Tefat
    Smilla93 skrev 2023-05-06 22:36:00 följande:

Förstår att du är besviken att det inte blir någon återföring. Men försök vara glad för att du har så många ägg, det är ju toppen och kommer säker bli flera fina blastisar att frysa! 🥰 
    Du behöver inte vara orolig inför äggplocket, du får massa härliga mediciner och bedövning! Har gjort två äggplock och inget har varit obehagligt eller gjort ont.  Jag gjorde äggplock med totalfrys förra veckan och fick ta både Ipren och Alvedon om jag ville. Dessutom fick jag morfin med hem, men det behövde jag aldrig ta. Så var inte orörlig, det kommer gå toppen! 😊

Tack snälla, nu blev jag mycket lugnare!
    Det har känts tungt med beslutet om totalfrys. 
    Hur länge har du fått vänta med insättning efter totalfrys? När har bortfallsblödningen och mensen kommit?

Försöker räkna och se om jag kommer hinna få tillbaka något innan sommarstängningen.. Har ju ibland oregelbunden mens så jag misstänker att det blir stimulerad cykel, jag fick ta Provera innan sprutstarten och det funkade bra. 😊
  • Ms MR

Hej, 
    Jag läste nya tråd och det känns att en del av er är stressad men håller tummarna att allt går bra och att smärtan för dem som har det minskas. Ja vet inte hur det är så det är svårt för mig att säga nåt annat. Hjärta

Jag har gått igenom protokollet med min kusin (som gjorde det i Tyskland) bara för att vara beredd inför första mötet. Och jag känner mig lite tokig eftersom jag inte förstådd att kvinnan ska hålla ut med hormonsprutor hela 12 veckor, faktiskt fortsätta med allt med första tecken på graviditet. Jag trodde att det blir en del av hormoner men inte på så sätt. Skäms
    Hur som helst, den som jag undrar om är följande, hoppas ni kan svara, och jag tackar alla i förväg Kyss
    1. För vila hormonsprutor och medicin står vi själva bakum kostnader, hur mycket cirka blir det (jag frågade det tidigare men fick inte direkt svar) och blir det på receptet för att vi får betala mindre, eftersom min kusin gjorde det privat och det kostade en hel del så jag vill gärna vara redo hur det går till när landstinget står bakum ivf?
    2. När kvinna sätter igång med allt (FSH stimulering), får hon en hel 'protokoll plan' typ vilka dagar är med ultraljud inför OPU osv?
    3. Hur många ultraljud får vi mellan FSH stimulering och OPU (om jag förstår bra det görs 1-2 och blodprov för att läkaren kan kolla hormoner och i fall det behövs reglera hormoner)?
    4. Är det i praktiken för RMC att kvinna gör blodprov på hcg mellan 12-14dag efter återförenade (och måste hon åka till Malmö eller kan göra i egen ambulant och skicka till läkaren dit?)

Tack så jättemycket 👋❤️

• theremustbeabetterway
    Ms MR skrev 2023-05-08 12:45:31 följande:

Hej, 
    Jag läste nya tråd och det känns att en del av er är stressad men håller tummarna att allt går bra och att smärtan för dem som har det minskas. Ja vet inte hur det är så det är svårt för mig att säga nåt annat. Hjärta

Jag har gått igenom protokollet med min kusin (som gjorde det i Tyskland) bara för att vara beredd inför första mötet. Och jag känner mig lite tokig eftersom jag inte förstådd att kvinnan ska hålla ut med hormonsprutor hela 12 veckor, faktiskt fortsätta med allt med första tecken på graviditet. Jag trodde att det blir en del av hormoner men inte på så sätt. Skäms
    Hur som helst, den som jag undrar om är följande, hoppas ni kan svara, och jag tackar alla i förväg Kyss
    1. För vila hormonsprutor och medicin står vi själva bakum kostnader, hur mycket cirka blir det (jag frågade det tidigare men fick inte direkt svar) och blir det på receptet för att vi får betala mindre, eftersom min kusin gjorde det privat och det kostade en hel del så jag vill gärna vara redo hur det går till när landstinget står bakum ivf?
    2. När kvinna sätter igång med allt (FSH stimulering), får hon en hel 'protokoll plan' typ vilka dagar är med ultraljud inför OPU osv?
    3. Hur många ultraljud får vi mellan FSH stimulering och OPU (om jag förstår bra det görs 1-2 och blodprov för att läkaren kan kolla hormoner och i fall det behövs reglera hormoner)?
    4. Är det i praktiken för RMC att kvinna gör blodprov på hcg mellan 12-14dag efter återförenade (och måste hon åka till Malmö eller kan göra i egen ambulant och skicka till läkaren dit?)

Tack så jättemycket 👋❤️

Jag kan försöka besvara dina frågor så gott det går!

1. Det finns högkostnadsskydd för mediciner i svensk vård så du betalar upp till ca 1500 eller 2000 ungefär (minns inte exakt summa) och efter det betalar du ingenting under ett år.
    2. Du får en behandlingsplan och går du genom RMC Malmö gör de inget blodprov men ultraljud för att kolla äggblåsor (oftast ingår ett ultraljud i planen men de kan lägga till fler under tiden om det skulle behövas). 
    3. Samma som förra frågan. Ultraljud 1 brukar göras på cykeldag 7-9 nån gång.
    4. Nej, rmc gör inga blodprov för att kolla HCG, man får en dag då man ska testa hemma med gravtest bara. 
  • Quincey

Hej hej,
    Vi har börjat planera vår andra IVF-omgång och denna gång ska jag ta högre dos av både Gonal-F och Menopur. Vi fick 12 befruktade ägg sist men ingen blastocyst av bra kvalitet som kunde frysas. Trodde dosen höjdes om man hade få ägg men kanske har missförstått?

• fiialiisa

Hej på er! Nojar sönder här så måste höra vad ni har att säga. På fre ska jag göra min första Fet-återföring. Jag fick ett positivt ÄL-test söndags morgon. Jag o sambon hade dumt nog oskyddat sex kvällen före, alltså lör kväll. Har inte sagt nått till kliniken men läste i papperena att man skulle haft skyddat sex en vecka före ÄL.
    Jag tänker att jag inte borde råkat bli gravid nu, med tanke på hur länge vi försökt o det va före ägglossning...samtidigt som jag vet att spermierna kan leva länge o vänta på ägget...
    Men ah vet inte vad jag ska göra, vet inte om det finns risk för nån typ av komplikationer, typ att kroppen stöter bort FET men tänker det bara gör det om jag nu redan blivit gravid...npn som har erfarenhet eller vad tror ni? 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023