Ms MR skrev 2023-05-08 12:45:31 följande:
Hej,
Jag läste nya tråd och det känns att en del av er är stressad men håller tummarna att allt går bra och att smärtan för dem som har det minskas. Ja vet inte hur det är så det är svårt för mig att säga nåt annat.
Jag har gått igenom protokollet med min kusin (som gjorde det i Tyskland) bara för att vara beredd inför första mötet. Och jag känner mig lite tokig eftersom jag inte förstådd att kvinnan ska hålla ut med hormonsprutor hela 12 veckor, faktiskt fortsätta med allt med första tecken på graviditet. Jag trodde att det blir en del av hormoner men inte på så sätt.
Hur som helst, den som jag undrar om är följande, hoppas ni kan svara, och jag tackar alla i förväg
1. För vila hormonsprutor och medicin står vi själva bakum kostnader, hur mycket cirka blir det (jag frågade det tidigare men fick inte direkt svar) och blir det på receptet för att vi får betala mindre, eftersom min kusin gjorde det privat och det kostade en hel del så jag vill gärna vara redo hur det går till när landstinget står bakum ivf?
2. När kvinna sätter igång med allt (FSH stimulering), får hon en hel 'protokoll plan' typ vilka dagar är med ultraljud inför OPU osv?
3. Hur många ultraljud får vi mellan FSH stimulering och OPU (om jag förstår bra det görs 1-2 och blodprov för att läkaren kan kolla hormoner och i fall det behövs reglera hormoner)?
4. Är det i praktiken för RMC att kvinna gör blodprov på hcg mellan 12-14dag efter återförenade (och måste hon åka till Malmö eller kan göra i egen ambulant och skicka till läkaren dit?)
Tack så jättemycket 👋❤️
Jag kan försöka besvara dina frågor så gott det går!
1. Det finns högkostnadsskydd för mediciner i svensk vård så du betalar upp till ca 1500 eller 2000 ungefär (minns inte exakt summa) och efter det betalar du ingenting under ett år.
2. Du får en behandlingsplan och går du genom RMC Malmö gör de inget blodprov men ultraljud för att kolla äggblåsor (oftast ingår ett ultraljud i planen men de kan lägga till fler under tiden om det skulle behövas).
3. Samma som förra frågan. Ultraljud 1 brukar göras på cykeldag 7-9 nån gång.
4. Nej, rmc gör inga blodprov för att kolla HCG, man får en dag då man ska testa hemma med gravtest bara.