Mathilda88 skrev 2023-07-22 23:21:36 följande:
Gick i väggen mars 2019 och trycktes in i den igen av chefen augusti -19 trots att jag protesterade mot arbetsbördan och att hon ej följde rehabplanen. Jag fick antidepressiva under sommaren och en månad senare kunde jag inte längre sova alls. Gått på Propavan i 3,5 år och försökt sluta upprepade gånger, lyckades först i februari i år efter en del kämpande. Så först då min melatonin kickats igång igen. Aldrig tagit prover för det utan konstaterats utifrån symtombilden.
Nej jag förväntade mig inte mer än några tillbaka, tyckte att det blev för många då jag inte ville ta ut fler än 15 för att undvika överstimulering och som du säger bara är kvantitet. Men dina siffror var dock mkt lägre än jag läst och hört om innan. Var inte alls nöjd med att efter två VUL få medicin för en hel vecka till innan äggplocket utan nytt VUL innan det. Hade först 175, höjdes till 187,5 över helgen pga för få och små ägg, och sen ner igen till 175 på tisdagen och åter för äggplock på måndagen. Ssk på plats verkade inte heller helt nöjda med den planen när vi kom in på måndagen.
Kvittar om de är mogna om de är gryniga. Inte att förtränga de 6 tomma äggskalen, hör ingen annan berätta om att de haft eller vad de innebär. Är det inte utmattningen (som kan ta olika hårt på olika) så vet jag inte vad jag ska tro eller hänga mig vid, då känns det än värre. Då är det ngn värre orsak som jag inte vet om eller kan göra ngt åt eller tid kan hjälpa. Särskilt med tanke på att läkaren inte hade stora förhoppningar om oss. Alla andra verkar de så positiva till att nästa gång blir det bra. 💔
Så sjukt hur vissa chefer är! Så ledsen för din skull att du har en sån hemskt chef. Är du med i facket så kontakta dem omgående så du får stöd!
Har du testat melatonin? Det äter jag för sömnen och det fungerar kanon. Det är inte heller beroendeframkallande.
Ca 50-70% av alla mogna ägg befruktas och bara 30-50% av de som befruktas korrekt klarar sig till dag 5. Det är därför inget konstigt med dina siffror.. Klart att de känns som lite men man får komma ihåg att man ändå bara kan sätta in 1-2 st :)
Gryniga ägg är vad jag nu fått förklarat för mig samma sak som fragmenterade. Fragmenteringen går definitivt att få bukt med på olika sätt bland annat med olika mediciner, ändra från korta till långa metoden eller tvärtom och det kan också bara vara olika från gång till gång utan anledning.
Fragmenterade ägg är inte heller omöjliga att bli gravida med. Jag har läst iaf i flera trådar att många blivit gravida ändå men man tror däremot att implementeringen kan påverkas, men tydligen då inte alltid.
Tomma äggskal? Menar du tomma äggblåsor?
Tycker din läkare verkar lite knepig om han dömt ut er så direkt efter bara en omgång - där ni ändå fick 8 mogna ägg. Känns som de flesta brukar säga att de fått berättat för sig att första IVF:en alltid är som en testomgång. För att se hur man reagerar på en viss dos osv..
Vi har själva varit jätteoroliga eftersom jag är snart 40 och min sambo under de 10 år vi försökt skaffa barn plötsligt fått väldigt dåliga spermier. Men våra läkare har alla 4 sagt att man aldrig kan lita på en omgång IVF eller ett spermaprov.
Gick ni på RMC Malmö? När skall ni få göra nästa försök?
Stor kram till dig och du, allt kommer ordna sig!!
Orkidé8181 skrev 2023-07-23 08:26:55 följande:
vad får du för biverkningar av Cyklogesten?
jag tar fortfarande cyklogest nu i v 10, ska ta 1 vecka till, har dock trappat ner och tar 1 / dag.
jag som får biverkningar av allt undrar om jag har biverkningar av cyklogesten eller om det är grav symtom? hade varit så skönt att bli av med någon jäkla krämpa? Hahaha
Första 3-4 dagarna blev jag väldigt uppvullen i buken och har av och till ingen matlust alls eller är typ bara sugen på sura godisar eller blir så hungrig att jag blir galen haha. Så är jag inte annars.
Och sen tror jag att krampen jag haft/ har, har med cyclogesten att göra.. Först googlade jag ju mig till att det ofta har men immunologiska faktorer att göra och att kroppen försöker stöta ut embryot men efter lite sunt förnuft så tänker jag att om de vore så, så borde jag inte fortfarande känna likadant - då borde embryot vara utstött by now och krampen borta... hehe.. Så känns mer som det är biverkning av cyclogest..
Lunaymar skrev 2023-07-24 12:37:48 följande:
Hej!
Ny här men har läst igenom nästan alla inlägg sedan början.
Om mig: flera misslyckade ivf i bagaget men en spontangraviditet som slutade i en snart 2åring. Jag är 34år gammal och enligt läkarna är det inget fel pp varken mig eller min man. Jag har dock kort lutealfas (vilket inte accepteras som något problem av ganska många gynekologer). Men vi hittade en läkare som var villig att skriva ut progesteron och helt otroligt blev jag gravid på första försöket. Borde nu vara i vecka 5+. Är dock väldigt orolig då jag har typ noll symptom och kliniken har sommarstängt och jag vet inte hur länge jag ska fortsätta med progesteron..
Så det är bara skönt att få vara med i tråden och skriva av sig. Tack om ni orkade läsa.
Men åh vilken framgångssaga ändå! Stort grattis!! Som Humlaan skriver så är det ju bara fortsätta ta progesteron till din klinik öppnar. Tror inte heller det är någon fara att du inte har några symptom, många som inte har det!
Så trist med läkare som inte kan hjälpa till. Vi hade själva sån satans tur att läkaren som gjorde vår utredning skriver ut våra danska recept så vi kan ta ut dem i Sverige på högkostnadsskyddet. Men har hört många har svårt att få tag i läkare som gör det.
Varmt välkommen också!