• Lunaymar

Vi som startar IVF 2023

Hej!

Ny här men har läst igenom nästan alla inlägg sedan början. 

Om mig: flera misslyckade ivf i bagaget men en spontangraviditet som slutade i en snart 2åring. Jag är 34år gammal och enligt läkarna är det inget fel pp varken mig eller min man. Jag har dock kort lutealfas (vilket inte accepteras som något problem av ganska många gynekologer). Men vi hittade en läkare som var villig att skriva ut progesteron och helt otroligt blev jag gravid på första försöket. Borde nu vara i vecka 5+. Är dock väldigt orolig då jag har typ noll symptom och kliniken har sommarstängt och jag vet inte hur länge jag ska fortsätta med progesteron.. 

Så det är bara skönt att få vara med i tråden och skriva av sig. Tack om ni orkade läsa. 

• Lunaymar
    Humlaaan skrev 2023-07-24 14:48:22 följande:
    Hej och välkommen! :) 
    Grattis till graviditeten. 
    Progesteron är ju till för att behålla graviditet och det är ju inget farligt så fortsätt att ta det tills du kan få tid på kliniken igen. Jag ska ta det fram till vecka 12 men det verkar vara väldigt olika. 

Jag hade inga symptom alls fram till typ vecka 7 så du behöver säkert inte vara orolig, det är man så mycket hela tiden ändå! 
    Aha ok! Tar du lutinus eller cyclogest? Jag tar cyclogest och upplever att min kropp accepterar det mycket bättrw än lutinus. Med Lutinus hade jag alla möjliga biverkningar

oh vad skönt att höra!! Vilken vecka är du i nu och bad har du för symptom? Har du hunnit göra VUL?
  • Lunaymar
    Noelani skrev 2023-07-24 15:40:30 följande:
    Så sjukt hur vissa chefer är! Så ledsen för din skull att du har en sån hemskt chef. Är du med i facket så kontakta dem omgående så du får stöd! 

Har du testat melatonin? Det äter jag för sömnen och det fungerar kanon. Det är inte heller beroendeframkallande.

Ca 50-70% av alla mogna ägg befruktas och bara 30-50% av de som befruktas korrekt klarar sig till dag 5. Det är därför inget konstigt med dina siffror.. Klart att de känns som lite men man får komma ihåg att man ändå bara kan sätta in 1-2 st :) 

Gryniga ägg är vad jag nu fått förklarat för mig samma sak som fragmenterade. Fragmenteringen går definitivt att få bukt med på olika sätt bland annat med olika mediciner, ändra från korta till långa metoden eller tvärtom och det kan också bara vara olika från gång till gång utan anledning. 

Fragmenterade ägg är inte heller omöjliga att bli gravida med. Jag har läst iaf i flera trådar att många blivit gravida ändå men man tror däremot att implementeringen kan påverkas, men tydligen då inte alltid.

Tomma äggskal? Menar du tomma äggblåsor? 

Tycker din läkare verkar lite knepig om han dömt ut er så direkt efter bara en omgång - där ni ändå fick 8 mogna ägg. Känns som de flesta brukar säga att de fått berättat för sig att första IVF:en alltid är som en testomgång. För att se hur man reagerar på en viss dos osv.. 

Vi har själva varit jätteoroliga eftersom jag är snart 40 och min sambo under de 10 år vi försökt skaffa barn plötsligt fått väldigt dåliga spermier. Men våra läkare har alla 4 sagt att man aldrig kan lita på en omgång IVF eller ett spermaprov. 

Gick ni på RMC Malmö? När skall ni få göra nästa försök? 

Stor kram till dig och du, allt kommer ordna sig!! 
    Orkidé8181 skrev 2023-07-23 08:26:55 följande:
    vad får du för biverkningar av Cyklogesten?

jag tar fortfarande cyklogest nu i v 10, ska ta 1 vecka till, har dock trappat ner och tar 1 / dag.

jag som får biverkningar av allt undrar om jag har biverkningar av cyklogesten eller om det är grav symtom? hade varit så skönt att bli av med någon jäkla krämpa? Hahaha 
    Första 3-4 dagarna blev jag väldigt uppvullen i buken och har av och till ingen matlust alls eller är typ bara sugen på sura godisar eller blir så hungrig att jag blir galen haha. Så är jag inte annars.

Och sen tror jag att krampen jag haft/ har, har med cyclogesten att göra.. Först googlade jag ju mig till att det ofta har men immunologiska faktorer att göra och att kroppen försöker stöta ut embryot men efter lite sunt förnuft så tänker jag att om de vore så, så borde jag inte fortfarande känna likadant - då borde embryot vara utstött by now och krampen borta... hehe.. Så känns mer som det är biverkning av cyclogest..Men åh vilken framgångssaga ändå! Stort grattis!! Som Humlaan skriver så är det ju bara fortsätta ta progesteron till din klinik öppnar. Tror inte heller det är någon fara att du inte har några symptom, många som inte har det! 

Så trist med läkare som inte kan hjälpa till. Vi hade själva sån satans tur att läkaren som gjorde vår utredning skriver ut våra danska recept så vi kan ta ut dem i Sverige på högkostnadsskyddet. Men har hört många har svårt att få tag i läkare som gör det. 

Varmt välkommen också! 

Tusen tack!!
    ser att du också tar cyclogest! Vilken vecka är du i nu? Vad har du för symptom/biverkningar? 

ja, jag fortsätter med behandlingen. Känns skönt att höra att det inte kan skada. Jag tar två vagiatorer/dag. gör du också det?

Eller hur! Om vi hade blivit tagna på allvar, hade jag inte behövt gå igenom ivf-karusellen. Men men. Skönt att ni har en så bra läkare. Bi går via privat nu och då känns det som att de är mer flexibla, haha.

• Lunaymar
    Noelani skrev 2023-07-24 21:46:06 följande:
    Tror inte det, mina krampar började typ dagen efter återföring och har blivit mer sällan under dygnet sista dagarna.. 

Har 4 dagar kvar tills TD.. Är ganska säker på att det inte tagit sig för känner ingenting alls...men känns ändå okej på något sätt. Lite trött bara att pendla fram och tillbaka till Köpenhamn 2-3 gånger i veckan haha...
    Lunaymar skrev 2023-07-24 20:37:26 följande:

Tusen tack!!
    ser att du också tar cyclogest! Vilken vecka är du i nu? Vad har du för symptom/biverkningar? 

ja, jag fortsätter med behandlingen. Känns skönt att höra att det inte kan skada. Jag tar två vagiatorer/dag. gör du också det?

Eller hur! Om vi hade blivit tagna på allvar, hade jag inte behövt gå igenom ivf-karusellen. Men men. Skönt att ni har en så bra läkare. Bi går via privat nu och då känns det som att de är mer flexibla, haha.

Ja jag tar och cyclogest men är inte gravid :) 

Biverkningar jag haft/ har, har varit främst kramp i livmodern och uppsvullen men nu när jag läste igen på bipacksedel så inser jag att jag också haft en del svallningar och frossa.. men inget som varit jättejobbigt. Ja, jag tar också 2 st :) Tror det är de vanligaste...

Har du själv några biverkningar?

Ahaa, du väntar på TD. Håller tummarna för dig!! 
    uppsvullen mage, gaser, frossa på kvällar (men det hade jag vid förra graviditeten också, och utan progesteron då). lite Huvudvärk de senaste 10 dagarna också. Men ingen ångest som jag fick med Lutinus, det var hemskt. Sedan har jag ont i mina knä och nu läste jag att ledbesvär kan vara en biverkning. Kul. 

Annars är jag illamående, känslig för lukter och har molvärk lite då och då. Och detta är ju något nytt, alltså inget jag hade i början. Så jag vet inte om det är nya biverkningar av cyclogest eller vad det nu är. 

jag hoppas verkligen att det går bra för dig! 

• Lunaymar
    Noelani skrev 2023-07-28 11:58:34 följande:
    Fungerar inte sånna åksjukeband från apoteket heller? Efter min operation mådde jag väldigt ofta illa och då tuggade jag några tuggummin som heter Calma. Finns också på apotek. De hjälpte bra också om du inte testat dem? Postafen fungerade dock allra bäst. 

Varför vågar du inte ta lergigan? Jag har för mig att de är så "snälla" att det tom är receptfria i tex Danmark.

Jag tror att väldigt många kosttillskott som säljs online inte ens innehåller det de utlovar. Ska man ta något är det nog bäst att få från läkare och sen dessutom ta prover före och efter för att säkerställa att man höjt sina värden. Det är inte heller säkert att utskrivet via läkare alla gånger fungerar. Jag hade D-vitaminbrist och fick recept utskrivet. Ett halvår senare var det ännu lägre. Då skrev man ut D-droppar och då först tog min kropp upp det.

Tyvärr kan jag inte unna mig något vin ännu - de får jag göra först efter mensen kommit. Jag får alltid sån kraftig mensvärk (och precis som du skriver så kanske det blir ännu värre nu efter IVF) att jag alltid måste ta väldigt starka mediciner som jag inte kan blanda med alkohol. Så nu får man snällt vänta ett tag till haha 

Sen blir det massa vin följt av massa sprutor följt av massa ägg! :D
    vad tråkigt att det inte har gått vägen men det är bara att ladda om och testa igen ❤️
    vila upp dig så förhoppningsvis går det mycket bättre nästa gång!! ❤️
  • Lunaymar
    Noelani skrev 2023-07-28 09:32:57 följande:

Just de ja! 
    Fick info om att sluta med cyclogest idag iom negativt test. Var tydligen vanligt med försenad mens pga den så får väl se när den behagar komma 😅

Det är just dethär som gör mig orolig. att jag går runt och tror att jag är gravid när egentligen är det cyclogest som skjuter upp mensen bara Kräks
  • Lunaymar
    Noelani skrev 2023-07-28 13:27:05 följande:
    Tack för omtanken ❤️🙏

Har du tagit något graviditetstest? 

Har din mens börjat än? Hur mår du idag?

Ja alltså jag tog 3 graviditetstest första veckan 😅 och senast stod det 2-3v. Så gravid har jag jag nog varit. Men frågan är om jag är det fortfarande. 

• Lunaymar
    Mathilda88 skrev 2023-07-28 16:19:14 följande:
    När har du inplanerat VUL? Hur långt gången ska du vara nu? Testa ta ny test? Hjärta

Jag har bokat till nästa vecka och borde vara i ca 6+5 då. Nu är jag 5+6 tror jag.

Alltså enligt min barnmorska ska man inte lita på det så jag har liksom inte velat göra det för att inte stressa över det. För jag måste ändå göra VUL för att det ska bekräftas tänker jag. 

Vad är din status? ❤️

• Lunaymar
    Noelani skrev 2023-07-28 16:27:43 följande:
    Nej inte än. Borde kommit mellan igår och övermorgon så den kommer nog när som :) 

Jag mår rätt bra. Är inte särskilt besviken som man kanske borde vara. Är mest väldigt less på att hela livet får vänta... 

Klart du ff är gravid!! Går inte clearblue veckoindikator upp till 4 veckor? Kanske kan testa det och sen har du väl UL snart ?

Gvk, 
    Ang donerade ägg så fick jag plötsligt en helt ny känsla från ingenstans efter att jag skrev innan. Att de inte skulle vara så himla hemskt ändå. Kände tom lättnad plötsligt att det finns sån god chans att lyckas där. Men föresten så har ju du flera blaston i frys som väl ska användas upp innan donatorägg ens kommer på tal? ❤️

Jag förstår att väntan är jobbig. För det är liksom alltid något att vänta på -ägglossningen, TD, mensen, nästa cykeln.. men det är så det är så vi får bara gilla läget. 

Jag funderade på att testa med Clearblue men min barnmorska avrådde mig från det för hon tyckte att det bara kommer att skapa mer oro. Och nu befinnee jag mig utomlands och vill liksom inte ens göra det för jag behöver ändå göra ett VUL för att få det bekräftat..

• Lunaymar
    Noelani skrev 2023-07-28 18:00:19 följande:
    Ja, de är nog bäst att vi lär oss att inte testa hela tiden (även om jag själv nog hade testat 14 ggr om dagen) utan lär oss att lita på att allt kommer gå vägen <3 

Hoppas du kan njuta till fullo utomlands och har det riktigt fint! 
    Orkidé8181 skrev 2023-07-28 17:11:03 följande:
    Banden testade jag mina 2 förra grav och funkade inte alls tyckte jag.
    har Calma här hemma, tuggade den jätte mkt i början av illamåendet, men nu tycker jag de smakar så illa så vill inte ta dem, mår bara ännu mer illa 😅

allt e så konstigt, ena dagen funkar något och nästa dagen inte?
    får som sagt ta en dag i taget? tack ändå för tips ❤️

försöker tänka att varje dag är en dag närmare målet, oavsett mående så tar jag mig ju igenom dagarna på något sätt?

och denna grupp är fantastisk ❤️❤️❤️
    Gud så jobbigt det låter! Men ändå skönt att veta att det finns ett slut på det iaf om en 7-8 månader som längst ;) 

Ja denna grupp är verkligen fantastisk. Jag vet inte varför men det är inte alltid så lätt heller att prata med den man lever med. Vet inte om ni andra upplever samma men känner ibland att det typ är det ända man pratar om och ibland vill man bara vara lite ledsen i fred för annars är det så lätt att man smittar av sig till varandra och då blir det extra tungt hemma. Då är det himla skönt att kunna ventilera sin tillfälliga sorg här. . 

Vad gör ni andra om dagarna? Jag känner att allt har blivit så jävla tråkigt sen vi började IVF.
    Hej,

jag känner exakt samma om det här med att prata med min partner om detta. Det känns som att han inte förstår alls min oro och skämtar bort det. Han frågar knappt hur jag mår så jag känner mig väldigt ledsen. det är väldigt skönt att kunna prata här med er.
  • Lunaymar
    Noelani skrev 2023-07-28 20:15:03 följande:
    Åh vad jobbigt! Men känns som män kanske är lite mer så när dem inte vet hur de ska ta hand om sina egna känslor. Och känner allt senare än oss ? Har du någon annan att prata med också? <3 

Min karl är mer åt andra hållet - överdrivet orolig för mig och hur jag mår men samtidigt också rejält dålig på att hantera sina egna känslor många gånger. Och han är alltid lite efter mig i känslorna.. I onsdags när jag var ledsen förstod han ingenting och jag förstod precis varför. För trots negativt test så sent som i morse var det först nu när jag fick mens som han blev ledsen. Som om han inte tog till sig det förrän det fanns något "fysiskt" att ta på liksom.. Och det är egentligen tur för då är vi aldrig ledsna samtidigt.

Hur är era gubbar annars? Följer de med på alla undersökningar osv?

Ja, du har nog rätt att det är så. Han vill ju inte ta ut något i förskott. Liksom inte vara ledsen två gånger. Vilket egentligen är smart men jag kan inte låta bli. 

Min man är ju världens snällaste men tycker att min oro är ologisk. Och till en viss del är det bra att han inte ger efter och gör det värre men samtidigt skulle jag vilja ha mer förståelse. 
    men visst, han har följt med på allt under förra graviditeten. :) 

Ja, det är ändå tur att ni inte är ledsna samtidigt och kan peppa och trösta varandra. 

• Lunaymar
    Noelani:
    39 år, Första barnet, Mild IVF1, IVF2 start troligen 31/7, ISCI, ET1

Quincey: 
    33 år, Första barnet, paus i väntan på IVF3, ET 1

Orkidé8181:
    42 år, Tredje barnet, IVF4, ICSI,  ET3 + FET2, Gravid vecka 11 ( BF 19/2-24 ) 👶

Sola13:
    31 år, Första barnet, IVF3, ET3, TD 22 juli, Gravid 👶

Vito87:
    36 år. Andra barnet, paus inför IVF/ICSI (med PGT) nr 3. Blev en FET på första försöket som inte tog sig. 

Gvk:
    42 år, ensamstående som försöker bli gravid.
    IVF5, ET2, testdag 31/7

Humlaan:
    31 år, PCOS IVF 2, gravid vecka 7, överstimulerad, mitt första Vul vecka 6+0 och såg ett litet hjärta slå 🙏🏻 nästa blir vecka 9 :) 👶

Femling: 
    35 år. Första barnet, IVF1, FET1 (ingen ET), gravid vecka 8 (ej UL gjort än) 👶

Sandralinnea123:
    25 år, Första barnet, IVF2, ET1

Ms MR:
    38 år, första graviditet, IVF 1 / ICSI, ET1. Gravid vecka 8 (ej UL gjort  än) 👶

Mathilda88:
    35 år, IVF 1, ingen ET, paus i väntan på IVF2

SK85:
    Lägg gärna till dig själv :)

Lunaymar:
    34 år, andra graviditeten (har en 2åring hemma). Gravid vecka 7. Ej IVF men progesteronbehandling. 
  • Lunaymar

Hej alla,

har varit lite inaktiv pga semestern och en liten vild två-åring. Men lägger till om mig själv nu! 

Mathilda88 skrev 2023-08-04 10:23:08 följande:

Noelani:
    39 år, Första barnet, Mild IVF1, IVF2 start troligen 31/7, ISCI, ET1

Quincey: 
    33 år, Första barnet, paus i väntan på IVF3, ET 1

Orkidé8181:
    42 år, Tredje barnet, IVF4, ICSI,  ET3 + FET2, Gravid vecka 12 ( BF 19/2-24 ) 👶

Sola13:
    31 år, Första barnet, IVF3, ET3, TD 22 juli, Gravid 👶

Vito87:
    36 år. Andra barnet, paus inför IVF/ICSI (med PGT) nr 3. Blev en FET på första försöket som inte tog sig. 

Gvk:
    42 år, ensamstående som försöker bli gravid.
    IVF6, ET2

Humlaan:
    31 år, PCOS IVF 2, gravid vecka 7, överstimulerad, mitt första Vul vecka 6+0 och såg ett litet hjärta slå 🙏🏻 nästa blir vecka 9 :) 👶

Femling: 
    35 år. Första barnet, IVF1, FET1 (ingen ET), gravid vecka 11 👶

Sandralinnea123:
    25 år, Första barnet, IVF2, ET1

Ms MR:
    38 år, första graviditet, IVF 1 / ICSI, ET1. Gravid vecka 8 (ej UL gjort  än) 👶
    Mathilda88:
    35 år, Första barnet, IVF 1 med ICSI, ingen ET, väntar på IVF2

SK85:
    Lägg gärna till dig själv :)
    Lunaymar:
    34 år, Andra barnet, gravid vecka 7. Tar cyclogest. 😊
  • Lunaymar
    Mathilda88 skrev 2023-08-06 00:55:25 följande:
    Glömde berätta att äggledarspolningen gick jättebra! Solig Inget stopp efter vinterns infektion! (fick mycoplasma på privat klinik efter cellskrapning) I vintras gjorde spolningen riktigt ont och satt i ett par dagar - men denna gången kändes det knappt!! De hade en lite annorlunda teknik och det fungerade verkligen superbt! Så har firat det resultatet i helgen! SÅ - skulle man få rätt på äggen och fler spermier så är det fysiskt inte omöjligt iallafall naturligt fortfarande. {#emotions_dlg.flower} Long shot men den lilla tanken gör mig löjligt glad oavsett oddsen. 

Vad skönt att det har gått bra! Jamen helt klart kan det funka så, du har iaf gjort allt du har kunnat 😊

• Lunaymar
    Noelani skrev 2023-08-06 08:31:05 följande:

Gud vad fint att höra Mathilda 🙏 Jag gjorde också en spolning för många år sen men under narkos så minns inget 😅

Är det någon av er andra som blir dålig i magen på sprutorna? 
    Sen höjningen nu har jag varit så kass i magen hela tiden och undrar om det kan ha med varandra att göra... 

Kan inte hjälpa dig här men hoppas din mage mår bättre snart. Det kan mycket väl stämma att den är ur balans pga hormonerna, ingen konstigt. 
  • Lunaymar
    BaeA skrev 2023-08-06 12:29:00 följande:
    Jag är också tillbaka. förstod dock inte hur man la in sig själv.. Efter mitt första misslyckade försök så tog jag en liten paus, men tanken är att jag ska starta igång nu efter sommaren. Men de senaste månaderna har jag fokuserat väldigt mycket på vad jag äter och vitaminintag efter att ha läst ISWTE. Rekommenderar verkligen den samt Facebook-gruppen med samma namn. Andra cykeln utan spottings och grova PMDS besvär för mig nu, samt att min temperatur inte fluktuerar lika mycket som den brukar i Lutealfasen (tror jag har/haft progesteron brist). vilket inte har hänt på åratal. Jag hoppas och tror att allt hänger ihop då varken min man eller jag har några avvikelser.

ni som fått progesteron utskrivet, vad har legat till grund?
    Hej!
    Har alltid velat läsa den boken. Vad bra att du har kunnat påverka det, låter ju toppen. Vilka vitaminer och tillskott tar du?

Jag fick progesteron utskrivet pga kort lutealfas. jag börjar få spottings på dag 8 ooch mens på dag 11 kanske. Och jag har pratat med flera läkare, innan vår första graviditet, och försökt få progest utskrivet men blev bortviftad då det inte finns vetenskapliga belägg. Men nu har jag hittat en Läkare som har skrivit ut det och sagt att det väl inte kan skada att testa. Och det funkade. 
    Min första gravidite lyckades också spontant pga att jag själv tog lutinus som jag hade hemma. Så det låter ganska uppenbart att det fungerar för mig, iaf. 
  • Lunaymar
    BaeA skrev 2023-08-06 19:35:19 följande:
    Tar faktiskt ytterligare 3 advanced nutrient samt Omgea3 på kvällen, glömde lägga till dem ;)

Det var en ordentlig lista!! 

Jag har också tagit flera av dem men inte så uppstyrt 😅 Ska definitivt köpa boken. Tack! :) 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023