Noelani skrev 2023-07-24 15:40:30 följande:
Så sjukt hur vissa chefer är! Så ledsen för din skull att du har en sån hemskt chef. Är du med i facket så kontakta dem omgående så du får stöd!
Har du testat melatonin? Det äter jag för sömnen och det fungerar kanon. Det är inte heller beroendeframkallande.
Ca 50-70% av alla mogna ägg befruktas och bara 30-50% av de som befruktas korrekt klarar sig till dag 5. Det är därför inget konstigt med dina siffror.. Klart att de känns som lite men man får komma ihåg att man ändå bara kan sätta in 1-2 st :)
Gryniga ägg är vad jag nu fått förklarat för mig samma sak som fragmenterade. Fragmenteringen går definitivt att få bukt med på olika sätt bland annat med olika mediciner, ändra från korta till långa metoden eller tvärtom och det kan också bara vara olika från gång till gång utan anledning.
Fragmenterade ägg är inte heller omöjliga att bli gravida med. Jag har läst iaf i flera trådar att många blivit gravida ändå men man tror däremot att implementeringen kan påverkas, men tydligen då inte alltid.
Tomma äggskal? Menar du tomma äggblåsor?
Tycker din läkare verkar lite knepig om han dömt ut er så direkt efter bara en omgång - där ni ändå fick 8 mogna ägg. Känns som de flesta brukar säga att de fått berättat för sig att första IVF:en alltid är som en testomgång. För att se hur man reagerar på en viss dos osv..
Vi har själva varit jätteoroliga eftersom jag är snart 40 och min sambo under de 10 år vi försökt skaffa barn plötsligt fått väldigt dåliga spermier. Men våra läkare har alla 4 sagt att man aldrig kan lita på en omgång IVF eller ett spermaprov.
Gick ni på RMC Malmö? När skall ni få göra nästa försök?
Stor kram till dig och du, allt kommer ordna sig!!
Orkidé8181 skrev 2023-07-23 08:26:55 följande:
vad får du för biverkningar av Cyklogesten?
jag tar fortfarande cyklogest nu i v 10, ska ta 1 vecka till, har dock trappat ner och tar 1 / dag.
jag som får biverkningar av allt undrar om jag har biverkningar av cyklogesten eller om det är grav symtom? hade varit så skönt att bli av med någon jäkla krämpa? Hahaha
Jo jag var med i facket, så fick mkt stöd av dom

Dom var med på tåget, men fick aldrig rätt mot henne och hon har aldrig erkänt sitt fel, utan lägger ansvaret helt på mig istället. Noll insikt i det med utmattning är. Men men, hon är inte chef längre sen flera år iallafall.
Ja jag har testat att köpa själv (innan jag visste så mkt bra de gör för kroppen) på apoteket, sån 10st att ta vid jet-lag. Tyvärr får jag ingen effekt på dom tabletterna sömnmässigt, så fortsatte därför inte. Har stött på flera som där man antingen funkat på Melatonin men inte propavan samt tvärtom, mkt intressant!
Nej utan tomma äggskal som låg i äggblåsorna.
Läkaren var väldigt fast vid att äggkvalitén gick inte att påverka alls, vilket jag inte alls vill tro på samt läser om motsatsen både vetenskapligt och från andra håll, men hans bestämdhet inger definitivt en osäkerhet hos mig.
Tog mod till mig att störa kliniken med frågor kring äggen. Denna gången fick jag svar från en embryolog istället. Hon skrev att ca hälften av våra utplockade ägg var granulosa celler - de saknade cytoplasma och innehöll endast en zon, dvs det fanns inget innehåll i äggskalet. I övriga ägg var cytoplasman granulerad, vilket tyder på stressat ägg. Vad man vet idag så kan det antingen bero på individuell faktor tex ålder, miljöfaktorer, rökning etc, men stimulering kan också till viss del påverka. Det finns inga mätmetoder för detta. Dom skulle diskutera detta på ett stimuleringsmöte och läkaren skulle komma justera stimuleringspreparat och dos (jag fick i maj besked om byte från Gonal-F 175 till Menopur 187,5. Låter som att de kommer ändra igen innan det har testats, att läkaren ordinerat förhastat?). Hon skriver även att
Jag har sett detta förr och justering av stimuleringsprotokoll kan ge ett helt annat, bättre utfall vid ny behandling. Det går inte att säga vad som är orsaken på en behandling, men jag tror att i ert fall är det stimuleringen som ska optimeras.
Jag gråter varje gång jag läser det, för det inger så mycket hopp, samtidigt som det är öppet för andra bakomliggande orsaker och frågan om äggen ens klarar av stimulering även i andra format. Nu är jag orolig dessutom för att kanske få ett långt protokoll. Har nu lagt snart 3 månader på kosttillskott i mängder och snart 20´000kr i kostnader kring akupunktur för att vara i toppskick till i augusti. Har inte råd att fortsätta med det i flera månader till... Får kanske ringa och fråga dom idag

...
Så himla fina läkare ni träffat!!!

Har verkligen inte alls den upplevelsen. Men vi kör ju också via landstinget... Förstår din oro! Extra viktigt med den stöttningen då!
Ja vi går på RMC Malmö. Är prioriterade till start i augusti (mens preliminärt 21 aug), men är högt tryck och är förvarnade om att risk finns ändå att vi nekas.
Stort tack fina du

Tack detsamma!!
Hur går det för dig, TD idag?!?