• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Femling

hej på er vänner! Nu har vi precis varit på ett tidigt ultraljud och jag var så extremt nervös innan. För första gången i mitt liv fick vi se ett tickande hjärta och en liten kropp som rörde sig hej vilt och mätte exakt rätt på 8+2 veckor. Nu räknar vi ner tiden till nästa ultraljud som är på Sahlgrenska om 2,5 veckor och ska försöka släppa lite av oron 🙏 

35 år. Första barnet, IVF1, FET1 (ingen ET), gravid vecka 9 👶

• Orkidé8181
    Femling skrev 2023-07-21 11:59:33 följande:

hej på er vänner! Nu har vi precis varit på ett tidigt ultraljud och jag var så extremt nervös innan. För första gången i mitt liv fick vi se ett tickande hjärta och en liten kropp som rörde sig hej vilt och mätte exakt rätt på 8+2 veckor. Nu räknar vi ner tiden till nästa ultraljud som är på Sahlgrenska om 2,5 veckor och ska försöka släppa lite av oron 🙏 

Åh vad mysigt Hjärta

vi var på tidigt UL i vecka 7, såg bara en klump då, men ett tickande hjärta 😊

vi ska på KUB om 3 veckor, längtar dit, men känns också väldigt nervöst!
  • Humlaaan

Femling, Grattis vad stort!!!❤️  
    ja jag känner att man går runt och är nervös hela tiden alltså 😂 

• Sola13
    Femling skrev 2023-07-21 11:59:33 följande:

Jäklar vad häftigt!! 😍 stort grattis!!! Vilken dröm!! 
  • Mathilda88

Hej! Hoppas det är okej att hoppa in här 🤗 Vilket härligt gäng ni är när man sitter och läser igenom tråden! Och fy fan va starka ni är! Kämpat i 10 år, 6 äggplock, flertalet missfall etc 🥺🙏❤️.

Själv hittade jag kärleken sent, för 2 år sen. Aldrig varit gravid men har heller aldrig försökt och inget förhållande förrän jag träffade honom när jag var 33 år. Nu har vi precis fyllt 35 resp 46 år. På utredningen i vintras hade han få men bra spermier. Genomförde vår första IVF i maj som gav 17 ägg varav 6 tomma äggskal, 3 omogna och 8 mogna. Av de blev 4 fertiliserade. Alla slutade dela sig på dag 3 😭. Framkom då att mina ägg var helkassa, beskrevs som granulerade (typ gryniga). Blev dessutom lätt överstimulerad ovanpå allt. Fått ordinerat Menopur istället för Gonal-F till nästa gång. 

Är så imponerad över er som genomgår behandling efter behandling - själv har jag sådan ångest inför nästa omgång pga att jag hade sådana buksmärtor förra gången from två timmar efter första sprutan. Normalt sett rider och tävlar jag, gymmar, promenerar med hunden etc så är väldigt aktiv, men kunde inget göra i fyra veckor pga smärtor och illamående. Inte heller jobba klarade jag av. Våndas redan för att ge sig in i det igen 🥺! 
    Läkaren sa att ?ibland hittar vi ngt bra ägg? (RMC Malmö ). Planen jag själv har i huvudet är att genomlida dessa tre landstingsförsök och sen blir det äggdonation? Sambon har tre missfall med exet och spermadonatorn har redan diskuterats tidigare ifall att det skulle behövas, men det var innan vi upptäckte mina kassa ägg.

En misstanke om varför äggen är så kassa är att jag gick i väggen för 4,5 år sedan, antidepressiva slog ut min melatonin fram till i februari, så har med all den oxidation stressen varit utan kroppens starkaste antioxidant i 3,5 år. 

Sen stort grattis till er alla som fått positivt!!! 😍❤️😍❤️ Helt fantastiskt!!

• Orkidé8181
    Mathilda88 skrev 2023-07-21 18:27:49 följande:

Hej! Hoppas det är okej att hoppa in här 🤗 Vilket härligt gäng ni är när man sitter och läser igenom tråden! Och fy fan va starka ni är! Kämpat i 10 år, 6 äggplock, flertalet missfall etc 🥺🙏❤️.

Själv hittade jag kärleken sent, för 2 år sen. Aldrig varit gravid men har heller aldrig försökt och inget förhållande förrän jag träffade honom när jag var 33 år. Nu har vi precis fyllt 35 resp 46 år. På utredningen i vintras hade han få men bra spermier. Genomförde vår första IVF i maj som gav 17 ägg varav 6 tomma äggskal, 3 omogna och 8 mogna. Av de blev 4 fertiliserade. Alla slutade dela sig på dag 3 😭. Framkom då att mina ägg var helkassa, beskrevs som granulerade (typ gryniga). Blev dessutom lätt överstimulerad ovanpå allt. Fått ordinerat Menopur istället för Gonal-F till nästa gång. 

Är så imponerad över er som genomgår behandling efter behandling - själv har jag sådan ångest inför nästa omgång pga att jag hade sådana buksmärtor förra gången from två timmar efter första sprutan. Normalt sett rider och tävlar jag, gymmar, promenerar med hunden etc så är väldigt aktiv, men kunde inget göra i fyra veckor pga smärtor och illamående. Inte heller jobba klarade jag av. Våndas redan för att ge sig in i det igen 🥺! 
    Läkaren sa att ?ibland hittar vi ngt bra ägg? (RMC Malmö ). Planen jag själv har i huvudet är att genomlida dessa tre landstingsförsök och sen blir det äggdonation? Sambon har tre missfall med exet och spermadonatorn har redan diskuterats tidigare ifall att det skulle behövas, men det var innan vi upptäckte mina kassa ägg.

En misstanke om varför äggen är så kassa är att jag gick i väggen för 4,5 år sedan, antidepressiva slog ut min melatonin fram till i februari, så har med all den oxidation stressen varit utan kroppens starkaste antioxidant i 3,5 år. 

Sen stort grattis till er alla som fått positivt!!! 😍❤️😍❤️ Helt fantastiskt!!

Välkommen till oss ❤️
    och vilken kämpe du/ ni är ❤️

min ivf läkare att sa att efter några omgångar så ? boostar / väcker ? man äggledarna så äggen blir av bättre kvalit sa han.
    det visade sig stämma eftersom jag blev gravid på fjärde ivf försöket, jag är 42 år så hade inte heller direkt oddsen på rätt sida?
    så från att från första ivf försöket inte fått tillbaka något alls till att lyckas på 4: e försöket 😊

så även om din kropp varit trött och du fått mediciner som gett dig dåliga ägg så går det att boosta, iaf vad jag förstod.

jag fick både Menopur och Gonal f så körde 2 sprutor varje kväll, sedan fyremadelen i ca 1,5 vecka så var ganska öm, men det har gått bra.
    mådde dock också illa av behandlingen, men som tur var kunde jag jobba hemifrån 😊

stort lycka till till er ❤️
  • Gvk

Alltså jag blir så rörd av alla livsöden man får höra om här ute. Folk som kämpat i flera år, missfall, dåliga ägg, dåliga simmare, oförklarliga anledningar och alla har vi ändå samma mål.
    Nu sist du Mathilda88 <3

Ibland känner man sig så ensam i sin situation och sitt kämpande men man är ju inte det.

Själv såg allt lysande ut för mig för ett år sedan när jag startade och gjorde mina tester. Dubbelt så bra AMH som för min ålder i snitt och andra bra värden överlag. Men sen bara sista halvåret har mycket förändrats.

Sista plocket som började så bra slutade i en krasch iaf. 17fertiliserade ägg slutade i egentligen bara 1st som såg bra ut på dag 3 (6celler, bra form och skal).
    Fick 2 återförda, det 6-celliga och ett 4-celligt som såklart om man ser till antal celler inte utvecklat sig som det ska och som jag nog kan räkna bort.
    De andra embryona stannade av ena efter de andra och idag fick jag beskedet att inget resulterat i någon blastocyst.

Medans som du ***Noelani*****
    Som försöker gå från att vara inställd på att det inte blir några barn till att försöka skrapa fram lite hopp så är det hela för mig tvärtom.
    Jag har alltid trott att jag ska bli mamma en dag och aldrig oroat mig för att inte kunna bli gravid eller att jag kanske faktiskt är för gammal.
    Nu ska jag försöka ställa om mig till att det faktiskt finns en stor risk att det är försent. Att jag inte har några ägg kvar av kvalitet och att min enda möjlighet kanske är äggdonation. Den tanken har aldrig slagit mig innan.

Det är en himla pärs det här med att göra IVF, en galen sådan. Sen den ekonomiska stressen för oss som gör det privat och inte vet vad siffran kommer hamna. Alla dyra tillägg om man behöver dem ICSI, hatching etc.

Tur vi har varandra! Är superglad för denna gruppen, ett enormt stöd i vardagen även om vi inte känner varandra. Välkommen hit du också Mathilda88.

• Gvk

Sola 13: Blödningen du tänker på är en sk nidblödning. Den får man i regel dag 6 till 8 när blastocysten spruckit och innehållet (embryot) fäster i livmoderväggen.
    Finns massa bra klipp om detta på youtube som jag kan rekommendera.

Nu ska du dock säkert vara förbi det stadiet och har du inte fått mensen så är det ju kanon. 

Denna gången ska jag inte tjuvtesta om jag är gravid. Jag kommer märka det ändå om mensen är försenad för den har kommit exakt på dagen iaf de sista 15 åren. Men usch denna väntan!

• Sola13
    Gvk skrev 2023-07-21 20:52:11 följande:

Sola 13: Blödningen du tänker på är en sk nidblödning. Den får man i regel dag 6 till 8 när blastocysten spruckit och innehållet (embryot) fäster i livmoderväggen.
    Finns massa bra klipp om detta på youtube som jag kan rekommendera.

Nu ska du dock säkert vara förbi det stadiet och har du inte fått mensen så är det ju kanon. 

Denna gången ska jag inte tjuvtesta om jag är gravid. Jag kommer märka det ändå om mensen är försenad för den har kommit exakt på dagen iaf de sista 15 åren. Men usch denna väntan!

Kan bara hålla med om allt du skrev i det långa meddelandet, är också så tacksam för att kunna dela detta som är något av det tuffaste man kan vara med om tror jag - ofrivillig barnlöshet. 

Jag känner till nidblödning, men har även hört om personer som varit gravida men trots det fått en blödning i samband med att mensen skulle ha kommit. Har även en vän som också gjort IVF (och precis nyligen fick en liten bebis ❤️) som ett par dagar efter TD fick en rejäl blödning med klumpar och allt och trodde att det var ett tidigt missfall, men sedan visade det sig att graviditeten hade fortsatt utan problem. Läkaren trodde att blödningen hade haft något med Lutinus att göra, att det hade samlats blod.. Så kan komma blod av diverse anledningar, men måste inte betyda MF även om det så klart finns en risk för det..

Och, välkommen till gänget @Mathilda88 🥰

• Quincey

Välkommen tillbaka Mathilda88! Jag hoppas det kommer gå bättre vid nästa försök. Jag ska också skippa Gonal-f nästa gång och bara köra Menopur så hoppas det gör en stor skillnad. Var det äggen (innan befruktning) som var granulerade eller var det embryona? Är det ni själva som funderar på donation eller är det något läkaren tagit upp? Ni har bara gjort en IVF så mycket kan förändras framåt!

Gvk, vad tråkigt att embryoutvecklingen stannade av 💚 Har din läkare sagt något om varför senaste försöket gick sämre än de tidigare? Har du haft samma dos varje gång?

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023