• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Ms MR

@orkide8181 det gick inte att citera på ditt inlägg att du ska på KUB om tre veckor.
    Jag har lite funderingar och kanske du eller någon annan kan svara på dem. 
    I min kommun erbjuder de NIPT utan KUB. Men enligt allt som jag läst och enligt mina väninnor som en hel del fick barn efter 35års ålder är så att de två test ska komplettera varandra och inte utesluta varandra. I alla fall vill jag gärna göra KUB mest pga NUpp privat eftersom jag inte kan få det i regionen... och planen är att börja lleta efter en Gynmottagning efter första ultraljudet nästa vecka som jag ska ha i Malmö ☺️

Har du en eller fler kliniken att rekommendera som ligger i Blekinge/Skåne?

Andra sak gäller NIPT, när jag frågade vad ingår i detta, barnmorska blev ganska förvånad med frågan och då fick jag svar att det ingår trisomies 21, 18,13, Turner, Klinefltern syndrom, på vidare frågan om jag kan lägga andra saker som också kan testas med nipt fick jag svar att det ska jag kunna se med läkaren och att hon inte har koll på detta.
    Om jag hade förstått rätt det är en basstest men fick inte svar om jag kan tillägga och betala extra för plus packet. 
    Det finns olika brend på Nipt men t.ex.om man ska skriva på mitt språk eller på engelska vad ingår i Nyfty det är tydligt att det finns basic, standrad och plus paket men på svenska hittar jag inte detta så tydligt delat. 

Så... 
    - känner du eller kanske någon annan här i grupp vad ingår i testet, kanske hänvisa mig till en bra länk om detta, 
    - blir det så att region bjuder en basic test (kan det tilläggas andra delar),
    - privat klinik i Malmö som någon kan rekommendera och som bjuder nipt?

❤️

• Noelani
    Femling skrev 2023-07-21 11:59:33 följande:

hej på er vänner! Nu har vi precis varit på ett tidigt ultraljud och jag var så extremt nervös innan. För första gången i mitt liv fick vi se ett tickande hjärta och en liten kropp som rörde sig hej vilt och mätte exakt rätt på 8+2 veckor. Nu räknar vi ner tiden till nästa ultraljud som är på Sahlgrenska om 2,5 veckor och ska försöka släppa lite av oron 🙏 

35 år. Första barnet, IVF1, FET1 (ingen ET), gravid vecka 9 👶

Gud vad fint att höra! Stort grattis till er! Gick ni privat för det här ultraljudet?
    Mathilda88 skrev 2023-07-21 18:27:49 följande:

Hej! Hoppas det är okej att hoppa in här 🤗 Vilket härligt gäng ni är när man sitter och läser igenom tråden! Och fy fan va starka ni är! Kämpat i 10 år, 6 äggplock, flertalet missfall etc 🥺🙏❤️.

Själv hittade jag kärleken sent, för 2 år sen. Aldrig varit gravid men har heller aldrig försökt och inget förhållande förrän jag träffade honom när jag var 33 år. Nu har vi precis fyllt 35 resp 46 år. På utredningen i vintras hade han få men bra spermier. Genomförde vår första IVF i maj som gav 17 ägg varav 6 tomma äggskal, 3 omogna och 8 mogna. Av de blev 4 fertiliserade. Alla slutade dela sig på dag 3 😭. Framkom då att mina ägg var helkassa, beskrevs som granulerade (typ gryniga). Blev dessutom lätt överstimulerad ovanpå allt. Fått ordinerat Menopur istället för Gonal-F till nästa gång. 

Är så imponerad över er som genomgår behandling efter behandling - själv har jag sådan ångest inför nästa omgång pga att jag hade sådana buksmärtor förra gången from två timmar efter första sprutan. Normalt sett rider och tävlar jag, gymmar, promenerar med hunden etc så är väldigt aktiv, men kunde inget göra i fyra veckor pga smärtor och illamående. Inte heller jobba klarade jag av. Våndas redan för att ge sig in i det igen 🥺! 
    Läkaren sa att ?ibland hittar vi ngt bra ägg? (RMC Malmö ). Planen jag själv har i huvudet är att genomlida dessa tre landstingsförsök och sen blir det äggdonation? Sambon har tre missfall med exet och spermadonatorn har redan diskuterats tidigare ifall att det skulle behövas, men det var innan vi upptäckte mina kassa ägg.

En misstanke om varför äggen är så kassa är att jag gick i väggen för 4,5 år sedan, antidepressiva slog ut min melatonin fram till i februari, så har med all den oxidation stressen varit utan kroppens starkaste antioxidant i 3,5 år. 

Sen stort grattis till er alla som fått positivt!!! 😍❤️😍❤️ Helt fantastiskt!!

Välkommen hit :) 

Jag har hört så många som fått dåliga resultat med tex Gonal F men sen helt förbättrat bara genom att byta till tex Menopur så misströsta inte. Känns som olika mediciner fungerar olika på olika individer. 

Min kille har få OCH dåliga spermier men har lyckats trippla mängden på tre månader genom att sluta med proteinpulver, börjat ta kosttillskott och börjat röra på sig mer. Han har mest styrketränat innan men vi fick tips från andrologen på RMC Malmö att just proteinpulver kan sabba mäns spermier. Och jag tror verkligen det ligger något i det. För 10 år sedan hade han 100 miljoner spermier och han började träna och äta proteinpulver några år innan det... 

Jag har också mått väldigt dåligt under min andra IVF och framförallt efter ET. Haft sån kramp, illamående och varit (eller ja, är ff...) så jäkla trött. Orkar knappt ta ut hundarna mer än fem minuter.

Jag tycker alla ni andra som lyckas arbeta samtidigt som detta är sånna hjältar. Jag har tur som jobbar hemifrån, hade aldrig gått annars...
    Orkidé8181 skrev 2023-07-21 18:47:16 följande:
    Välkommen till oss ❤️
    och vilken kämpe du/ ni är ❤️

min ivf läkare att sa att efter några omgångar så ? boostar / väcker ? man äggledarna så äggen blir av bättre kvalit sa han.
    det visade sig stämma eftersom jag blev gravid på fjärde ivf försöket, jag är 42 år så hade inte heller direkt oddsen på rätt sida?
    så från att från första ivf försöket inte fått tillbaka något alls till att lyckas på 4: e försöket 😊

så även om din kropp varit trött och du fått mediciner som gett dig dåliga ägg så går det att boosta, iaf vad jag förstod.

jag fick både Menopur och Gonal f så körde 2 sprutor varje kväll, sedan fyremadelen i ca 1,5 vecka så var ganska öm, men det har gått bra.
    mådde dock också illa av behandlingen, men som tur var kunde jag jobba hemifrån 😊

stort lycka till till er ❤️
    Det det tror jag verkligen på också! Jag känner tex av mina äggstockar även nu efter man slutat med sprutorna.. så någonting händer definitivt! :) 
    Gvk skrev 2023-07-21 20:43:01 följande:

Alltså jag blir så rörd av alla livsöden man får höra om här ute. Folk som kämpat i flera år, missfall, dåliga ägg, dåliga simmare, oförklarliga anledningar och alla har vi ändå samma mål.
    Nu sist du Mathilda88 <3

Ibland känner man sig så ensam i sin situation och sitt kämpande men man är ju inte det.

Själv såg allt lysande ut för mig för ett år sedan när jag startade och gjorde mina tester. Dubbelt så bra AMH som för min ålder i snitt och andra bra värden överlag. Men sen bara sista halvåret har mycket förändrats.

Sista plocket som började så bra slutade i en krasch iaf. 17fertiliserade ägg slutade i egentligen bara 1st som såg bra ut på dag 3 (6celler, bra form och skal).
    Fick 2 återförda, det 6-celliga och ett 4-celligt som såklart om man ser till antal celler inte utvecklat sig som det ska och som jag nog kan räkna bort.
    De andra embryona stannade av ena efter de andra och idag fick jag beskedet att inget resulterat i någon blastocyst.

Medans som du ***Noelani*****
    Som försöker gå från att vara inställd på att det inte blir några barn till att försöka skrapa fram lite hopp så är det hela för mig tvärtom.
    Jag har alltid trott att jag ska bli mamma en dag och aldrig oroat mig för att inte kunna bli gravid eller att jag kanske faktiskt är för gammal.
    Nu ska jag försöka ställa om mig till att det faktiskt finns en stor risk att det är försent. Att jag inte har några ägg kvar av kvalitet och att min enda möjlighet kanske är äggdonation. Den tanken har aldrig slagit mig innan.

Det är en himla pärs det här med att göra IVF, en galen sådan. Sen den ekonomiska stressen för oss som gör det privat och inte vet vad siffran kommer hamna. Alla dyra tillägg om man behöver dem ICSI, hatching etc.

Tur vi har varandra! Är superglad för denna gruppen, ett enormt stöd i vardagen även om vi inte känner varandra. Välkommen hit du också Mathilda88.

Vad tråkigt att höra att det blev ett sådant utfall MEN en återföring är allt som behövs. Jag tror kroppen också någon cykel måste få streta emot lite utan att det betyder att eventuellt kommande omgångar måste bli likadan som denna. En 6-celling tredagars är mer än jag någonsin lyckats med, trots att jag är yngre än dig ;) 

Vilken dos har du fått bäst utfall på? Kanske ger en för hög dos många dåliga ägg... ?

Jag har faktiskt alltid också trott jag ska bli mamma. Tidigt. Min stora dröm redan som tonåring var att få barn. Att vara typ hemmamamma och ha en 5 ungar.. Jag hade inga andra drömmar eller önskningar i livet.. Ville inte göra karriär och i princip inget annat intresserade mig. När jag träffade min kille ville han inte ens ha barn men jag kände sådant lugn över att han skulle ändra sig - vilket han såklart gjorde. Men hade vi fått barn då vi började försöka så hade jag aldrig idag varit den jag är och uppnått det jag gjort idag karriärmässigt och tex rest så mycket som vi gjort och det är jag väldigt tacksam för. Så timingen är perfekt just nu även om det är i det senare laget.

Och jag tror inte din chans är förbi på lång väg. Du har bara gjort 2 ET nu varav en fortfarande är igång så att säga.. Du har väl flera blastocyster i frysen? Dessa måste ju få komma till användning också så du får valuta för vad du betalat för ;) 

Nu gaskar vi upp oss och ruvar på ordentligt så fixar vi några fler fina plus här inom 1-2 veckor Hjärta
  • Noelani

ps. Är det bara jag som inte tycker ruvartiden är särskilt jobbig rent emotionellt? Har läst så mycket om att det skall vara det svåraste tiden osv.. Bortsett från fysiska besvär så känner jag inget tungt alls.. Mycket skönare än tiden fram till ET.. Puh! 

• Noelani
    Vårt fina gäng 🥚❤️

Noelani:
    39 år, Första barnet, IVF2,  ET1, TD 28 juli

Quincey: 
    33 år, Första barnet, paus i väntan på IVF3, ET 1

Orkidé8181:
    42 år, Tredje barnet, IVF4, ET3 + FET2, Gravid vecka 9 👶

Sola13:
    31 år, Första barnet, IVF3, ET3, TD 22 juli, Gravid 👶

Vito87:
    36 år. Andra barnet, paus inför IVF/ICSI (med PGT) nr 3. Blev en FET på första försöket som inte tog sig. 

Gvk:
    42 år, ensamstående som försöker bli gravid.
    IVF5, ET2, testdag 31/7

Humlaan:
    31 år, PCOS IVF 2, gravid vecka 7, överstimulerad, mitt första Vul vecka 6+0 och såg ett litet hjärta slå 🙏🏻 nästa blir vecka 9 :) 👶

Femling: 
    35 år. Första barnet, IVF1, FET1 (ingen ET), gravid vecka 8 (ej UL gjort än) 👶

Sandralinnea123:
    25 år, Första barnet, IVF2, ET1

Ms MR:
    38 år, första graviditet, IVF 1 / ICSI, ET1. Gravid vecka 8 (ej UL gjort  än) 👶

Mathilda88:
    35 år, IVF 1, ingen ET, paus i väntan på IVF2

SK85:
    Lägg gärna till dig själv :)

Kopiera och uppdatera om du har någon ny info att dela eller om du som ny vill lägga till dig själv 🙏🏻
  • Mathilda88
    Orkidé8181 skrev 2023-07-21 18:47:16 följande:
    Välkommen till oss ❤️
    och vilken kämpe du/ ni är ❤️

min ivf läkare att sa att efter några omgångar så ? boostar / väcker ? man äggledarna så äggen blir av bättre kvalit sa han.
    det visade sig stämma eftersom jag blev gravid på fjärde ivf försöket, jag är 42 år så hade inte heller direkt oddsen på rätt sida?
    så från att från första ivf försöket inte fått tillbaka något alls till att lyckas på 4: e försöket 😊

så även om din kropp varit trött och du fått mediciner som gett dig dåliga ägg så går det att boosta, iaf vad jag förstod.

jag fick både Menopur och Gonal f så körde 2 sprutor varje kväll, sedan fyremadelen i ca 1,5 vecka så var ganska öm, men det har gått bra.
    mådde dock också illa av behandlingen, men som tur var kunde jag jobba hemifrån 😊

stort lycka till till er ❤️
    Tack så mycket  Hjärta Hjärta

Hugaligen, hoppas inte det blir så för oss, jag kommer inte klara av att ligga i fosterställning i 4 veckor i streck flera omgångar - fysiskt, psykiskt eller ekonomiskt... Därför jag sagt att ett ev 4e försök blir äggdonation. Men intressant teori som förklaring till varför en del har framgång senare i försöken! Så fantastiskt att det var då det äntligen gick för er med! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Förstår att du blev öm av alla de sprutorna {#emotions_dlg.flower}
  • Femling

Noelani: Ja, vi bokade in ett privat ultraljud för det kändes så långt att vänta till Sahlgrenska öppnar igen och vi då har vårt ultraljud där för då är jag nästan i vecka 12. Blev nästan chockad när vi såg ett hjärta, jag har mått oförskämt bra så jag var nästan säker på att det inte skulle leva något där inne.

Får via vanliga barnmorskemottagningen ultraljud i vecka 13 typ sen beroende lite på hur vi gör om vi vill göra KUB eller NIPT eller inte. Jag var en månad för ung för att få KUB gratis 😆

Och ja, jag håller med om ruvardagarna. Jag tyckte nästan de snarare gick för fort 😁

• Sola13

jag tyckte ruvardagarna gick såååå långsamt och va tuffa mentalt! Hade ju testdag idag, tog CB veckoindikator som nu hade ökat till gravid 2-3 veckor 😍 Så gravid v 5 nu ❤️

• Noelani

Mathilda88,
    Jag har inte mått lika dåligt som du beskriver men nästan..  men kände inte alls så vår första gång så jag tror (och hoppas för din skull) att de även kan kännas olika cykel till cykel.. 🙏

Femling,
    Jag skulle gjort likadant! Haha! Kommer nog springa på ultraljud varannan dag 😅

Ja jag känner sån lättnad mentalt sen insättningen. Vi har båda varit så nervösa fram tills dess att vi mått katastrofalt dåligt dagarna innan varje scanning. Så nu känns det nästan som att vara på semester 🤣 förutom fysiska biverkningar då från cyclogest.

Sola13,
    Så olika man kan vara ❤️🙏😅 Men så skönt att du slipper ruva nu och kan njuta av ett ökat test 😍

• Mathilda88
    Gvk skrev 2023-07-21 20:43:01 följande:

Alltså jag blir så rörd av alla livsöden man får höra om här ute. Folk som kämpat i flera år, missfall, dåliga ägg, dåliga simmare, oförklarliga anledningar och alla har vi ändå samma mål.
    Nu sist du Mathilda88 <3

Ibland känner man sig så ensam i sin situation och sitt kämpande men man är ju inte det.

Själv såg allt lysande ut för mig för ett år sedan när jag startade och gjorde mina tester. Dubbelt så bra AMH som för min ålder i snitt och andra bra värden överlag. Men sen bara sista halvåret har mycket förändrats.

Sista plocket som började så bra slutade i en krasch iaf. 17fertiliserade ägg slutade i egentligen bara 1st som såg bra ut på dag 3 (6celler, bra form och skal).
    Fick 2 återförda, det 6-celliga och ett 4-celligt som såklart om man ser till antal celler inte utvecklat sig som det ska och som jag nog kan räkna bort.
    De andra embryona stannade av ena efter de andra och idag fick jag beskedet att inget resulterat i någon blastocyst.

Medans som du ***Noelani*****
    Som försöker gå från att vara inställd på att det inte blir några barn till att försöka skrapa fram lite hopp så är det hela för mig tvärtom.
    Jag har alltid trott att jag ska bli mamma en dag och aldrig oroat mig för att inte kunna bli gravid eller att jag kanske faktiskt är för gammal.
    Nu ska jag försöka ställa om mig till att det faktiskt finns en stor risk att det är försent. Att jag inte har några ägg kvar av kvalitet och att min enda möjlighet kanske är äggdonation. Den tanken har aldrig slagit mig innan.

Det är en himla pärs det här med att göra IVF, en galen sådan. Sen den ekonomiska stressen för oss som gör det privat och inte vet vad siffran kommer hamna. Alla dyra tillägg om man behöver dem ICSI, hatching etc.

Tur vi har varandra! Är superglad för denna gruppen, ett enormt stöd i vardagen även om vi inte känner varandra. Välkommen hit du också Mathilda88.

Hjärta
    Förstår vad du menar, ensamheten i kämpandet fastän man inte är ensam, Så evigt tacksam för dessa forum som varit avgörande för mig att känna ett sammanhang och ngn form av hopp. Jag är så imponerad över din resa och hur stark du är som inte bara genomgår den själv utan även så många behandlingar. Så smart drag att plocka så mkt ägg som möjligt medan de är bra. Håller alla tummar och tår för din nuvarande ET! Och även framtida FET för förhoppningsvis syskonförsök Hjärta. Att bära barn i din ålder har jag förstått det som inte är det huvudsakliga problemet utan just snarare äggkvalitén. Så om bara de du fått ut är bra så borde chansen vara god att lyckas Hjärta Men förstår fullständigt känslan av uppgivenhet, att det är kört. Den är överväldigande. Kanske inte just nu man vill få till sig att "jo det är nog inte så mörkt som det känns" Hjärta Jag tror på dig!
    Just det där med att det känts självklart att man ska bli mamma är ngt man haft med sig i livet, mamma var en "frögurka" och fick oss tre barn mellan 30-36 års ålder. När vi fick till oss att vi behövde IVF så trodde jag aldrig att det skulle kunna fungera för oss - jag har alltid varit känslig för allt som handlar om livmodern och hormoner. Tyvärr reagerade jag än värre än jag förväntade mig. Men smärtan gjorde att jag behövde tro 100% på det för att orka ta nästa spruta. Mamma tjatade på mig strax före 30 års-åldern att skaffa barn själv med insemination, men jag ville inte då, ville ha en partner. Ångrar nu att jag inte gjorde det, för då hade det troligen aldrig varit ett problem och jag hade sluppit undan väggen också. Lätt att vara efterklok.
    Sen är det svårt att veta vi blir ju matade med att man kan bli gravid så sent i livet av samhället att det sen blir katastrof när man står där och inser att biologin ser helt annorlunda ut. Men en del lyckas oavsett, så håller alla tummar och tår för er alla! {#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2023-07-22 10:24:19 följande:

Välkommen tillbaka Mathilda88! Jag hoppas det kommer gå bättre vid nästa försök. Jag ska också skippa Gonal-f nästa gång och bara köra Menopur så hoppas det gör en stor skillnad. Var det äggen (innan befruktning) som var granulerade eller var det embryona? Är det ni själva som funderar på donation eller är det något läkaren tagit upp? Ni har bara gjort en IVF så mycket kan förändras framåt!

Gvk, vad tråkigt att embryoutvecklingen stannade av 💚 Har din läkare sagt något om varför senaste försöket gick sämre än de tidigare? Har du haft samma dos varje gång?

Tack Hjärta
    Håller tummarna för dig! {#emotions_dlg.flower} Vilken omgång blir det för er?
    Det är helt min egen plan. Läkarna har inte föreslagit det, men de har också bara sagt att Ibland hittar de något bra ägg. Vilket inger väldigt lite hopp i kombo med hur smärtsam stimuleringen var. Därför jag insett att jag inte kommer mäkta flertalet sådana omgångar och redan ställer in mig på äggdonation som plan B.
    Nu när du frågar så blir jag osäker, men är nästan helt säker på att det var mina ägg som var granulerade från start, därför jag ställt in mig på äggdonation. Får fråga dom igen så de inte sa ägg men menade embryon.
    Jag förväntar mig inga underverk av Menopur, min äggkvalité kommer sannolikt av utmattningen, oxidativa stressen har pajat dom. Det kan ingen medicin reparera tyvärr. Sen får vi se om alla är skadade, ngt klarat sig ok eller om vi kan få hela ägg 3-4 månader senare när en ny batch har mognat fram. Hoppas men vågar inte tro. 4 år är lång tid där mkt kan hinna skadas.
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023