• Anonym (Han)

Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

• Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?
  • Anonym (Teddy)

Jag har jobbat inom äldreomsorgen och har träffat många undersköterskor som älskar sitt jobb. Jag har även träffat fabriksarbetare och lokalvårdare som känner detsamma. Om du ser ner på dessa så håll det för dig själv, tack.

• Anonym (Juli)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-17 18:01:09 följande:

Jag har jobbat inom äldreomsorgen och har träffat många undersköterskor som älskar sitt jobb. Jag har även träffat fabriksarbetare och lokalvårdare som känner detsamma. Om du ser ner på dessa så håll det för dig själv, tack.

Och jag känner flera lokalvårdare som aktivt valt yrket för att de trivs med det. En på vårt jobb har jobbat med annat och har läst på universitetet men har gått tillbaka till städningen för att det är ett jobb hon gillar. Och bra på det är hon också, och en uppskattad jobbkompis. :) (Arbetsplatsen består i övrigt mest av folk med minst tre år på högskola, några doktorerade, om det har betydelse.) 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Juli) skrev 2022-10-17 18:18:24 följande:
    Och jag känner flera lokalvårdare som aktivt valt yrket för att de trivs med det. En på vårt jobb har jobbat med annat och har läst på universitetet men har gått tillbaka till städningen för att det är ett jobb hon gillar. Och bra på det är hon också, och en uppskattad jobbkompis. :) (Arbetsplatsen består i övrigt mest av folk med minst tre år på högskola, några doktorerade, om det har betydelse.) 
    Precis. Och jag tror ts "glömde" litegrann att om dessa människor inte skulle jobba med städ exempelvis så skulle ts få lov att städa sin arbetsplats själv. Tänk vad städaren hade sett ner på honom då.
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-17 18:24:02 följande:
    Precis. Och jag tror ts "glömde" litegrann att om dessa människor inte skulle jobba med städ exempelvis så skulle ts få lov att städa sin arbetsplats själv. Tänk vad städaren hade sett ner på honom då.
  • Mimosa86
    Kockobello skrev 2022-10-17 17:35:33 följande:
    Frågan är väl mest varför folk klagar utan att göra någonting åt det?

Annars spelar det väl ingen roll vad folk har för arbeten, så länge de är nöjda.

Nej, jag läser ingenstans att TS tar upp gnäll i största allmänhet utan frågar varför man väljer den kategorin jobb och klagar över den alltför låga lönesättningen. 

Varför är fokuset istället på myglarna som tjänar massa pengar utan att egentligen göra något? De som hittat sätt att manipulera tidsredovisningen Eller han snubben på Skatteverket som parkerade samtal i flera timmar istället för att svara och faktiskt göra det han var anställd till att göra? 

Nej, detta är en tråd att håna de som antar samhällsviktiga jobb och som är underbetalda.

• Jemp
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 15:28:10 följande:
    Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

Förmodligen för att man tycker det finns viktigare saker i livet än att bry sig om vad idioter som ser ner på folks yrkesval tycker? 

Tack och lov att det finns undersköterskor. 

Vi har också många utbildningar i Sverige som ekonomiskt inte lönar sig men som leder till samhällsviktiga yrken.
  • Anonym (Blåbärsskogen)
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 16:00:28 följande:
    Högavlönad och åker tunnelbana? 
    Jobbar man i Gamla Stan och bor 2-3 hållplatser bort med tuben är det rätt onödigt med bil.

Mina vänner i Stockholm känner inget behov av bil i vardagen.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Blåbärsskogen) skrev 2022-10-17 20:27:43 följande:
    Jobbar man i Gamla Stan och bor 2-3 hållplatser bort med tuben är det rätt onödigt med bil.

Mina vänner i Stockholm känner inget behov av bil i vardagen.
    Tack. Vi satt just här och undrade om alla högavlönade i Stockholm slutat åka tuben utom vi. Jag reagerade inte på högavlönade på tuben nämligen då det alltid varit en blandning innan. Men vid covid försvann många. 
  • Anonym (S)

Vissa lågstatusyrken som till exempel undersköterska borde vara bättre betalda. Jag ser upp till alla som tar hand om äldre och om barn, själv skulle jag inte orka med det. Mer skattepengar till dem och mindre till vissa mer eller mindre meningslösa akademiker.

• Anonym (A)
    Jemp skrev 2022-10-17 18:36:44 följande:
    Förmodligen för att man tycker det finns viktigare saker i livet än att bry sig om vad idioter som ser ner på folks yrkesval tycker? 

Tack och lov att det finns undersköterskor. 

Vi har också många utbildningar i Sverige som ekonomiskt inte lönar sig men som leder till samhällsviktiga yrken.
    +1
Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?