• Anonym (Han)

Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

• Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?
  • Kockobello
    Anonym (öhh) skrev 2022-10-18 14:40:20 följande:

Du förstår inte, det är tydligt. Du har inte tänkt på att en del människor inte drivs av pengar utan av mer ledig tid eller något dom tycker om att göra? Sedan finns det dom som är intelligenta men ändå inte lyckats ta sig in på de högre utbildningarna och måste nöja sig med sämre betalda arbeten

Du menar att undersköterskor har gott om fritid?
  • Kockobello
    Grant by me skrev 2022-10-18 15:29:52 följande:
    Det är inte riktigt så kurerna fungerar, det handlar om att se den anställde, via enkla frågor som hur är allt idag osv. man pratar positivt med den anställde, lyssnar o ställer allmänna frågor.

Men jag hjälper mina arbetare, vi har jourtider, vad ingen berättat är att vi har en inställelse tid, man får larm kanske kl 02:00, det menas inte att man ska snabba sig o rusa till arbetet, man har timmar på sig att inställa sig, man kan lugnt somna om 1-2 timme till, få betalt medans man sover denna en till två timme. för att sedan gå upp på full jourtiden när man anländer.

Sedan detta med flextid, man kanske ska serva bilen, man kan lugnt göra det på arbetstid, man flexar, ingen frågar varför man flexa. man har möten, det menas en massa skitsnack där man passa på att ta med en kaffekopp. bolla lite idéer och nya mål man kan säga 1 av 3 möten är viktiga. Möten handlar ofta om att hålla sig vaken, du ser det även på regeringen, ibland blundar dom till.
    Flextid är typ guds gåva till människan.
  • Grant by me
    Fröken Allvar skrev 2022-10-18 15:42:31 följande:
    Låter som du är en bra chef för dina anställda. Intressant att höra lite om en vardag man inte vet något om.

Ja, riksdagen blundar och scrollar och viskar. Lätt att känna igen sig i. Få uppskattar meningslösa möten. 
    Möten är en typ av praxis, man får en fråga om man vill delta, finns saker som rör mitt område, men verkligheten visa ofta att det handlar om en marginell lite sak som egentligen inte berör mig, resultat: man håller på somna.

Inställelse tiden har ingen berättat om innan jag började, fick order att förändra det till det sämre för mina anställda, passa på att framföra detta för dom, något positivt måste man kunna ge, gillar inte o vara en slags tyrann. Det är ändå staten som betalar, alla använder sig av det nu, av mina undersåtar.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-18 15:55:00 följande:
    En fördel med att jobba skift var tidigare att man kunde anpassa passen efter sin vardag. Men med distansarbetet så har den fördelen försvunnit, för nu kan även alla som har möjlighet att arbeta på distans göra likadant. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-18 15:55:00 följande:
    Oftast går det hand i hand, att ha låg lön och att ha dålga övriga arbetsvillkor. Man kanske inte ens kan ta ledigt om man behöver. Man måste jobba mer, eftersom lönen är låg etc.
  • Grant by me
    Fröken Allvar skrev 2022-10-18 16:00:28 följande:
    En fördel med att jobba skift var tidigare att man kunde anpassa passen efter sin vardag. Men med distansarbetet så har den fördelen försvunnit, för nu kan även alla som har möjlighet att arbeta på distans göra likadant. 
    Systemet är ganska sjukt nu, vi har två kontor, kan välja vart jag ska vara.
    Behövde anställa personal, boka möten med flera, fick assistans av personalchefen vid dom första intervju, vid tredje ringde jag o fråga vart han var?

Jag har inte tid o komma in idag, men du vet hur det fungerar nu, du kan sköta det själv, det är din personal. 
    Om man nu ska förklara hur lite ansvar man egentligen har, man anställer med provanställning 6 månader, gjorde man fel, ansöker man bara igen.
  • Xenia
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 15:28:10 följande:
    Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

Vilket klassförakt!

"vill vara en slav och att folk ska se ner på en"

Vill du avsiktlig provocera?

Om alla skulle ha de högavlönade statusyrken som du tycker är de enda som räknas, då skulle Sverige stanna. Om alla på sjukhuset var läkare men ingen undersköterska m fl låglöneyrken, då skulle inte sjukhusen fungera.

Vilka klagar på att "de är fattiga" för det första? Har någon klagat direkt till dig?

De kanske tycker att deras arbete är värt en högre lön?

De kanske tycker att man ska kunna försörja sig och sina barn även om man inte har hög lön.

De kanske tycker att matpriserna och energipriserna nu gör att de är för fattiga medan de klarade sig bra utan.
  • Anonym (…)

Jag har viss förståelse för de som väljer ett jobb där man kan sluta jobba när dagen är slut. 

Jag tjänar väldigt bra, men det är alltid någon tidzon som är vaken. Möten med Australien, Singapore och öst och västkusten i USA. Möten planeras in på alla möjliga och omöjliga tider (klockan två på morgonen). Och jobbet tar aldrig slut. 

Man blockar kalendern för att ha tid att slutföra arbetsuppgifter under normal arbetstid, men det dyker hela tiden upp nya möten med kunder som ?ingen annan? kan hjälpa. 

Jag måste bli bättre på att säga nej. 

• Anonym (Petronella)

Jag har självvalt gått från ett "bättre" jobb till ett "sämre".
    Fick helt enkelt nog en dag, kände att jag inte orkar ta med mig jobbet hem längre. Ville bara ha ett jobb som börjar när jag kommer dit och är slut när jag går hem.

Så jag sa upp mig från min tjänst inom elekronikbranschen, med relativt bra lön och goda villkor. För att börja jobba med lokalvård.
    Jo, det är sant. Jag har berättat om det här i andra trådar, har också skrivit en egen tråd om det för ett tag sedan. (Nog ett bra tag om jag tänker efter.)

Visst, jag tjänar mindre men det är lungt. Jag klarar mig fint.
    Visst, tidigare morgnar men det är lugnt. Jag slutar tidigare också. OCH jag behöver inte ta med mig jobbet hem.

Sen kanske någon ser mig som en idiot som går där med min städvagn. Men vet ni vad? Det skiter jag fullständigt i.

• Anonym (:))
    Anonym (Petronella) skrev 2022-10-19 05:14:31 följande:

Jag har självvalt gått från ett "bättre" jobb till ett "sämre".
    Fick helt enkelt nog en dag, kände att jag inte orkar ta med mig jobbet hem längre. Ville bara ha ett jobb som börjar när jag kommer dit och är slut när jag går hem.

Så jag sa upp mig från min tjänst inom elekronikbranschen, med relativt bra lön och goda villkor. För att börja jobba med lokalvård.
    Jo, det är sant. Jag har berättat om det här i andra trådar, har också skrivit en egen tråd om det för ett tag sedan. (Nog ett bra tag om jag tänker efter.)

Visst, jag tjänar mindre men det är lungt. Jag klarar mig fint.
    Visst, tidigare morgnar men det är lugnt. Jag slutar tidigare också. OCH jag behöver inte ta med mig jobbet hem.

Sen kanske någon ser mig som en idiot som går där med min städvagn. Men vet ni vad? Det skiter jag fullständigt i.

Jag tycker inte det är idiotiskt att jobba som städare. Det är ett väldigt viktigt jobb.
    :)
Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?