• Anonym (Han)

Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

• Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?
  • Anonym (BU)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-18 13:59:44 följande:
    Ja. Ner med kontoristerna!!

Kontorist är för övrigt ett väldigt gammaldags ord. 

De flesta är nog administratörer, handläggare, samordnare eller liknande. 

Väldigt omoraliskt! Usch! 
    Och de som brukar se till att folk får sina löner utbetalda. Såna kan vi ju inte ha inte!
  • Fröken Allvar
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-18 13:59:44 följande:
    Ja. Ner med kontoristerna!!

Kontorist är för övrigt ett väldigt gammaldags ord. 

De flesta är nog administratörer, handläggare, samordnare eller liknande. 

Väldigt omoraliskt! Usch! 
    Jag har inte sagt något särskilt om kontoristers moral i sig. Jag sa bara att det finns kontorister på företag vars affärsidé slår sönder människors liv. 

Om jag var först i tråden med att använda ordet kontorist så ber jag om ursäkt om detta var kränkande att använda en samlingsbeteckning för administratörer, samordnare och handläggare på ockerlånföretag. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-18 14:17:56 följande:
    Jag har inte sagt något särskilt om kontoristers moral i sig. Jag sa bara att det finns kontorister på företag vars affärsidé slår sönder människors liv. 

Om jag var först i tråden med att använda ordet kontorist så ber jag om ursäkt om detta var kränkande att använda en samlingsbeteckning för administratörer, samordnare och handläggare på ockerlånföretag. 
    Jag håller med om ockerbolagen.
  • Anonym (öhh)

Du förstår inte, det är tydligt. Du har inte tänkt på att en del människor inte drivs av pengar utan av mer ledig tid eller något dom tycker om att göra? Sedan finns det dom som är intelligenta men ändå inte lyckats ta sig in på de högre utbildningarna och måste nöja sig med sämre betalda arbeten

• Anonym (.2)
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 16:00:28 följande:
    Högavlönad och åker tunnelbana? 
    Varför skulle man inte göra det?
  • Anonym (Fri)

Kan hålla med TS, har själv arbetat med ett slitigt arbete många år, fick chansen att gå upp några snäpp, livet blev mycket lättare, man fick flextid, möjlighet jobba hemifrån, samt 10k mer i månaden. Utöver det 1 vecka mer semester.

Kraven gick även ner, ingen berättar hur man ska jobba. Märker av att samanhållningen är förändrad, tjänstemän vs arbetare, man får direktiv upp ifrån att förändra till det sämre för arbetaren, man ska bli mer effektiv.
    Man får kurser hur man bemöter o ser personal.
    Kommer aldrig mer bli en arbetare, det är slav arbete om man jämför.

• Fröken Allvar
    Anonym (Fri) skrev 2022-10-18 14:51:29 följande:

Kan hålla med TS, har själv arbetat med ett slitigt arbete många år, fick chansen att gå upp några snäpp, livet blev mycket lättare, man fick flextid, möjlighet jobba hemifrån, samt 10k mer i månaden. Utöver det 1 vecka mer semester.

Kraven gick även ner, ingen berättar hur man ska jobba. Märker av att samanhållningen är förändrad, tjänstemän vs arbetare, man får direktiv upp ifrån att förändra till det sämre för arbetaren, man ska bli mer effektiv.
    Man får kurser hur man bemöter o ser personal.
    Kommer aldrig mer bli en arbetare, det är slav arbete om man jämför.

När jag jobbade på golvet skämtades det mycket om det där med bemötande. De flesta är inte dummare än att man ser igenom härskartekniken som lärs ut.

Intressant också att du ser på ditt tidigare arbete som slavarbete. Jag känner igen mentaliteten både från vissa på golvet som därmed blir självhatiska, och från andra som kommit upp sig ett par snäpp för att låta golvet falla i glömska. 

Jag kan förstå glädjen över att ha fått det bättre det på ett individuellt plan, samtidigt som jag upplever det som cyniskt och osolidariskt att inte stå på arbetarnas sida. Men det är klart, ingen är skyldig att ansluta sig till ett kollektiv i ett demokratiskt och liberalt samhälle. 
  • Grant by me
    Fröken Allvar skrev 2022-10-18 15:04:21 följande:
    När jag jobbade på golvet skämtades det mycket om det där med bemötande. De flesta är inte dummare än att man ser igenom härskartekniken som lärs ut.

Intressant också att du ser på ditt tidigare arbete som slavarbete. Jag känner igen mentaliteten både från vissa på golvet som därmed blir självhatiska, och från andra som kommit upp sig ett par snäpp för att låta golvet falla i glömska. 

Jag kan förstå glädjen över att ha fått det bättre det på ett individuellt plan, samtidigt som jag upplever det som cyniskt och osolidariskt att inte stå på arbetarnas sida. Men det är klart, ingen är skyldig att ansluta sig till ett kollektiv i ett demokratiskt och liberalt samhälle. 
    Det är inte riktigt så kurerna fungerar, det handlar om att se den anställde, via enkla frågor som hur är allt idag osv. man pratar positivt med den anställde, lyssnar o ställer allmänna frågor.

Men jag hjälper mina arbetare, vi har jourtider, vad ingen berättat är att vi har en inställelse tid, man får larm kanske kl 02:00, det menas inte att man ska snabba sig o rusa till arbetet, man har timmar på sig att inställa sig, man kan lugnt somna om 1-2 timme till, få betalt medans man sover denna en till två timme. för att sedan gå upp på full jourtiden när man anländer.

Sedan detta med flextid, man kanske ska serva bilen, man kan lugnt göra det på arbetstid, man flexar, ingen frågar varför man flexa. man har möten, det menas en massa skitsnack där man passa på att ta med en kaffekopp. bolla lite idéer och nya mål man kan säga 1 av 3 möten är viktiga. Möten handlar ofta om att hålla sig vaken, du ser det även på regeringen, ibland blundar dom till.
  • Fröken Allvar
    Grant by me skrev 2022-10-18 15:29:52 följande:
    Det är inte riktigt så kurerna fungerar, det handlar om att se den anställde, via enkla frågor som hur är allt idag osv. man pratar positivt med den anställde, lyssnar o ställer allmänna frågor.

Men jag hjälper mina arbetare, vi har jourtider, vad ingen berättat är att vi har en inställelse tid, man får larm kanske kl 02:00, det menas inte att man ska snabba sig o rusa till arbetet, man har timmar på sig att inställa sig, man kan lugnt somna om 1-2 timme till, få betalt medans man sover denna en till två timme. för att sedan gå upp på full jourtiden när man anländer.

Sedan detta med flextid, man kanske ska serva bilen, man kan lugnt göra det på arbetstid, man flexar, ingen frågar varför man flexa. man har möten, det menas en massa skitsnack där man passa på att ta med en kaffekopp. bolla lite idéer och nya mål man kan säga 1 av 3 möten är viktiga. Möten handlar ofta om att hålla sig vaken, du ser det även på regeringen, ibland blundar dom till.
    Låter som du är en bra chef för dina anställda. Intressant att höra lite om en vardag man inte vet något om.

Ja, riksdagen blundar och scrollar och viskar. Lätt att känna igen sig i. Få uppskattar meningslösa möten. 
  • Anonym (Eee va??)

Har inte läst svaren. Men alltså, vem är det som ser ner på folk som inte utbildat sig? Så sjukt korkat sagt. Jag själv är utbildad på högskola,  men inte min sambo. Inte min mamma, syster eller pappa heller. Undersköterska som du nämner är ju utbildad.
    Jag har smarta kloka vänner som arbetar i butik mm för att de VILL det och tycker om det. 
    Varför skulle någon se ner på dem för det? 

Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?