• Anonym (Han)

Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

• Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?
  • Anonym (Zj)

För min del handlar det om 2 saker. A) Jag har noll motivation och intresse för plugg, karriär eller väldigt ansvarstunga jobbposter. B) Jag har social fobi och klarar inte av de muntliga presentationerna och gruppdiskussionerna som ingår i alla utbildningar. Jag har försökt men det funkar inte.

• Kockobello
    Anonym (Juli) skrev 2022-10-17 16:45:44 följande:

De kanske inte har lika låg självkänsla som du verkar ha (?) utan gör vad de trivs med och skiter i vad andra tycker och tänker om det. 

De trivs väl inte om de gnäller.
  • Anonym (qwerty)

Du har alltså träffat flera som haft 22.0 i betyg /2.0 på högskoleprovet, eftersom det är vad som krävs för att ens komma in på läkarlinjen. Och de arbetar "ändå" som undersköterskor. Kanske för att de har barn, för att det inte fungerar att studera i 5år, för att de inte har stöd eller nätverk...
    Vilken skitnödig åsikt helt ärligt.

• Mimosa86
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 15:28:10 följande:

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

Intressant. 
    Ponera att dessa människor plötsligt resonerar som du. Vem ska då ta hand om våra äldre?

Jo- då blir det DU som kommer få gå ner i arbetstid, göra avkall på din feta lön för att kunna ta hand om din gamla mamma som blivit senil och din gamla pappa som hamnat i rullstol.

Så istället för att håna de människor som ger oss andra förutsättningar ATT kunna jobba, var tacksam. Jävligt tacksam och höj din röst att de ska få en värdig lön pension som de borde ha när de utöver ett så värdigt arbete (som FAKTISKT, till skillnad från mitt sifferkalkylerande) gör skillnad för människor på flera plan.

• Kockobello
    Mimosa86 skrev 2022-10-17 17:31:48 följande:

Intressant. 
    Ponera att dessa människor plötsligt resonerar som du. Vem ska då ta hand om våra äldre?

Jo- då blir det DU som kommer få gå ner i arbetstid, göra avkall på din feta lön för att kunna ta hand om din gamla mamma som blivit senil och din gamla pappa som hamnat i rullstol.

Så istället för att håna de människor som ger oss andra förutsättningar ATT kunna jobba, var tacksam. Jävligt tacksam och höj din röst att de ska få en värdig lön pension som de borde ha när de utöver ett så värdigt arbete (som FAKTISKT, till skillnad från mitt sifferkalkylerande) gör skillnad för människor på flera plan.

Frågan är väl mest varför folk klagar utan att göra någonting åt det?

Annars spelar det väl ingen roll vad folk har för arbeten, så länge de är nöjda.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 15:28:10 följande:

Som flera redan skrivit så kan ju inte alla vara läkare. Det krävs liksom undersköterskor för att samhället ska fungera. 

• Kockobello
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-17 17:41:52 följande:

Som flera redan skrivit så kan ju inte alla vara läkare. Det krävs liksom undersköterskor för att samhället ska fungera. 

Så de har jobb de klagar över eftersom samhället ska fungera? Nej, det tror inte jag. Jag tänker att det nog bara råkade bli som det blev?
  • Anonym (Stina)
    Kockobello skrev 2022-10-17 17:35:33 följande:
    Frågan är väl mest varför folk klagar utan att göra någonting åt det?

Annars spelar det väl ingen roll vad folk har för arbeten, så länge de är nöjda.

Nu är det ju inte så att lön är något statiskt och att vissa yrken med självklarhet ska vara lågavlönade. 

Att folk klagar kan leda till att lönerna höjs - det är vad som bl a hänt med lärarlönerna. 

Poliser vill de flesta ha och de flesta tycker också att det är fel att poliser tjänar så dåligt som de gör. Att bara säga byt jobb om du inte är nöjd är att ha rätt lite koll på vad löneutveckling innebär och vad som värderas och inte värderas i samhället. 

• Kockobello
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-17 17:44:52 följande:

Nu är det ju inte så att lön är något statiskt och att vissa yrken med självklarhet ska vara lågavlönade. 

Att folk klagar kan leda till att lönerna höjs - det är vad som bl a hänt med lärarlönerna. 

Poliser vill de flesta ha och de flesta tycker också att det är fel att poliser tjänar så dåligt som de gör. Att bara säga byt jobb om du inte är nöjd är att ha rätt lite koll på vad löneutveckling innebär och vad som värderas och inte värderas i samhället. 

Ja, så är det ju.
  • Anonym (Juli)
    Kockobello skrev 2022-10-17 17:07:12 följande:
    De trivs väl inte om de gnäller.
    Man kan ju trivas med jobbet men inte med lönen. 
Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?