• Anonym (Han)

Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

• Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?
  • lövet2

Vi är alla olika. För mig är ett jobb bara ett sätt att få i hop tillräckligt med pengar för att leva. Status är ett begrepp jag aldrig förstått mig på och inte bryr mig om. Varför skulle jag satsa mer än nödvändigt för att få ett "fint" jobb?

• Kockobello
    Gaskarl skrev 2022-10-17 22:27:34 följande:

Trolltråd.
    TS är inte med i diskussionen. Föd inte trollet.
    Normalbegåvade ser inte ner på andra, varken människor eller yrkesgrupper. Alla är olika, alla behövs i ett samhälle.

Nej, till exempel influencer eller nagelteknolog behövs inte.

Det finns en hel del som är överflödigt.
  • Kockobello
    lövet2 skrev 2022-10-17 22:50:06 följande:

Vi är alla olika. För mig är ett jobb bara ett sätt att få i hop tillräckligt med pengar för att leva. Status är ett begrepp jag aldrig förstått mig på och inte bryr mig om. Varför skulle jag satsa mer än nödvändigt för att få ett "fint" jobb?

Därför att om du tjänar bra och sparar och investerar kan du i bästa fall sluta jobba och ägna dig åt vad du vill i stället? Det är väl roligare det än att leva från lön till lön?
  • Anonym (A)
    lövet2 skrev 2022-10-17 22:50:06 följande:
    +1
  • Kockobello
    Anonym (A) skrev 2022-10-17 22:57:16 följande:
    +1
    Ja, varför sträva efter mer än en tallrik gröt.
  • lövet2
    Kockobello skrev 2022-10-17 22:55:16 följande:
    Därför att om du tjänar bra och sparar och investerar kan du i bästa fall sluta jobba och ägna dig åt vad du vill i stället? Det är väl roligare det än att leva från lön till lön?
    Offra halva livet på att tjäna i hop tillräckligt? Och sedan i bästa fall sluta jobba och göra vad man vill? Jag är glad att jag inte tänkte så, för då skulle jag ha stått där nu visserligen med pengar men med en hälsa som hindrar mig från att ägna mig åt det jag vill. Jag levde livet medan jag var frisk och pigg, och det ångrar jag inte!
  • Anonym (Loui)
    Kockobello skrev 2022-10-17 22:55:16 följande:
    Man ska inte jobba för att få göra det man vill. Man ska jobba med det man vill.
  • Anonym (Han)

Vad jag menar är att det är så enkelt att plugga i Sverige med studielån och ändå väljer normalbegåvade människor att byta blöjor på gamlingar? 

• Anonym (Loui)
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 23:09:50 följande:

Vad jag menar är att det är så enkelt att plugga i Sverige med studielån och ändå väljer normalbegåvade människor att byta blöjor på gamlingar? 

Det blir som att fråga varför det finns de som är överviktiga och otränade när man kan vara vältränad.

Inte alla men många människor är ofta lata och väljer det enkla beslutet i stunden.
  • Core

Vänd på frågan, varför se ned på människor som väljer det livet?

jag är högre utbildad än det arbete jag sysslar med, jag gick helt enkelt tillbaka för att jag dels vill jobba med kroppen, och dels ledsnade på statuskåta människor som dig

Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?