• Anonym (Han)

Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

• Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 23:09:50 följande:

Vad jag menar är att det är så enkelt att plugga i Sverige med studielån och ändå väljer normalbegåvade människor att byta blöjor på gamlingar? 

Du begriper inte själv hur fel du tänker. Undersköterskan byter inte bara blöjor, hen hjälper dementa att göra sig förstådda, hen pratar med den som har ångest och hallucinationer, hen handskas med aggressiva utfall och ser till att adekvat medicin ges, hen hjälper strokepatienter som inte kan röra sig, hen hjälper våldtäksoffret som inte vågar visa sig naken med den personliga hygienen, hen tar en kaffe och ser den gamle i ögonen som kanske inte träffat en livs levande människa på hela veckan. Det krävs en hel del kompetens och empati för att klara av att göra det jobbet, varför jag känner mig rätt säker på att du inte skulle klara två dagar i äldreomsorgen.
  • Mrs Moneybags
    Kockobello skrev 2022-10-17 22:50:46 följande:
    Nej, till exempel influencer eller nagelteknolog behövs inte.

Det finns en hel del som är överflödigt.
    Hey! Vem ska få göra mina naglar? Jag älskar min fotkille som gör mina tånaglar så fina. Jag betalar gladeligen en del av hans lön. 
  • Mrs Moneybags
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-18 07:06:36 följande:
    Hey! Vem ska få göra mina naglar? Jag älskar min fotkille som gör mina tånaglar så fina. Jag betalar gladeligen en del av hans lön. 
    Vem ska ?ska det stå. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Loui) skrev 2022-10-17 23:02:42 följande:
    Man ska inte jobba för att få göra det man vill. Man ska jobba med det man vill.
    Det låter som en riktig i-landsinställning.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 23:09:50 följande:

Vad jag menar är att det är så enkelt att plugga i Sverige med studielån och ändå väljer normalbegåvade människor att byta blöjor på gamlingar? 

En dag kommer du vara tacksam för att dina blöjor blir bytta. Memento mori. 
  • Kockobello
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-18 07:41:31 följande:
    En dag kommer du vara tacksam för att dina blöjor blir bytta. Memento mori. 
    Vad har det med saken att göra? 
  • Fröken Allvar

Lätt insett: att den som inte tror sig kunna vara i en svag situation kommer att få det svårt när tiden för att ta emot hjälp kommer. Memento mori betyder ju ungefär: Minns att du ska dö. 

• Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-18 09:06:18 följande:

Lätt insett: att den som inte tror sig kunna vara i en svag situation kommer att få det svårt när tiden för att ta emot hjälp kommer. Memento mori betyder ju ungefär: Minns att du ska dö. 

Absolut. Men vad har det med saken att göra?
  • Anonym (Stina)
    Kockobello skrev 2022-10-18 09:26:14 följande:
    Absolut. Men vad har det med saken att göra?

Du kan inte på samma gång säga att människor i lågstatusyrken förtjänar en låg lön och borde sluta gnälla SAMTIDIGT som du är fullt medveten om att du kommer vara helt beroende av dessa människor en dag. 

Människor har rätt att klaga på sina löner, lön är inte något statiskt som aldrig kan ändras. Klagomål kan leda till förändring. Det är inte hugget i sten att ett yrke med låg lön alltid måste ha låg lön. Kan inte göra det tydligare än så. 

• Kockobello
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-18 09:34:06 följande:

Du kan inte på samma gång säga att människor i lågstatusyrken förtjänar en låg lön och borde sluta gnälla SAMTIDIGT som du är fullt medveten om att du kommer vara helt beroende av dessa människor en dag. 

Människor har rätt att klaga på sina löner, lön är inte något statiskt som aldrig kan ändras. Klagomål kan leda till förändring. Det är inte hugget i sten att ett yrke med låg lön alltid måste ha låg lön. Kan inte göra det tydligare än så. 

Aha. Då är jag med. 
Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?