• Anonym (Han)

Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

• Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?
  • Egon den stora

Huvudsaken är väl att man trivs?  Men jag har inte heller någon förståelse för folk som bara gnäller på sitt jobb hela tiden.  Då kan man ju byta. 

• Anonym (.2)
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 23:09:50 följande:

Vad jag menar är att det är så enkelt att plugga i Sverige med studielån och ändå väljer normalbegåvade människor att byta blöjor på gamlingar? 

Man får acceptera att folk är olika. De kanske tycker plugga är tråkigt. De kanske inte vill sätta sig på studielån. De kanske inte uppskattar studentlivet. De kanske gillar sitt jobb.
  • Anonym (Petronella)
    Anonym (:)) skrev 2022-10-19 06:05:05 följande:
    Jag tycker inte det är idiotiskt att jobba som städare. Det är ett väldigt viktigt jobb.
    :)
    Jag menade mest att vissa tycker att mitt val var idiotiskt. Tungan ute
  • fluu

Det finns ju annat i livet som lockar. Alla vill inte leva för arbetet. Nu lever vi väl kanske inte riktugtvså längre, men när vi hade småbarn levde vi på nästan ingenting. Jag pluggade hemma utan lån och maken var först lastbilschaufför och jobbade sedan 75% i en lastbilsverkstad för nästan ingen lön alls. Men tänk vad mycket tid vi hade tillsammans och med barnet.  Det var värt allt och ingen av oss upplevde oss som det minsta fattiga eller som slavar(snarare som oerhört fria och oberoende). Sedan jobbade maken upp sig(jag jobbade hemifrån) så man kan väl inte säga att vi är fattiga längre, men det är väldigt skönt att han tog den hem istället för att dra på sig en massa studieskulder som många av hans kollegor )under åren) gjort utan att de tjänar mer än maken för det. Vi kunde ha det  bättre ekonomiskt än vad vi har det nu, men vi har återigen valt friheten i att jag är hemma. Och maken började nyss ett nytt jobb. Två företag drog i honom. Det ena företaget erbjöd en hög chefstjäns med mycket hög lön och bonus. Men det arbetet innebar mycket resor, kontorstid och en massa social "hysterisk medelklass-press" i form av obligatorisk padel,  fin-aw:ande och meeedveeeetenheeeeet ...ovh det pallar vi inte med. Nä,  maken valde det fria arbetet med lägre lön(men tillräckligt med övertid och jourtillägg) där han sköter sig och företaget själv och kollegorna och VD:n är rediga no nonsense-peeps. 

Alla(nåja, de flesta) jobb behövs. Var glad att någon  vill göra det du vill slippa.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

För övrigt klagar alla mina nya ingenjörs-vänner på att de har så låg lön när "alla" pluggar till ingenjörer och det finns ett överskott. 

Jag tror på det här med att inga jobb är onödiga, men inte sällan utbildning i det oändliga onödigt. Vi borde ha ett system där det är enklare att tidigt komma in på arbetsmarknaden. Ta min farfar, han började jobba som springpojke när han var 13 år och slutade som platschef i samma bransch.  Att jkbba sig till kunskaper är värdefullt och måste få vara ett alternativ(inte överallt såklart).

• Kockobello
    fluu skrev 2022-10-19 17:38:15 följande:

För övrigt klagar alla mina nya ingenjörs-vänner på att de har så låg lön när "alla" pluggar till ingenjörer och det finns ett överskott. 

Jag tror på det här med att inga jobb är onödiga, men inte sällan utbildning i det oändliga onödigt. Vi borde ha ett system där det är enklare att tidigt komma in på arbetsmarknaden. Ta min farfar, han började jobba som springpojke när han var 13 år och slutade som platschef i samma bransch.  Att jkbba sig till kunskaper är värdefullt och måste få vara ett alternativ(inte överallt såklart).

Absolut har det gått inflation i utbildning.
  • Kockobello
    fluu skrev 2022-10-19 17:38:15 följande:

Du hade likaväl kunnat vara hemma med barnen om maken tjänat mer på sitt 75% jobb. Du hade kunnat vara hemma ännu längre dessutom.
  • fluu
    fluu skrev 2022-10-19 17:33:53 följande:

Det finns ju annat i livet som lockar. Alla vill inte leva för arbetet. Nu lever vi väl kanske inte riktugtvså längre, men när vi hade småbarn levde vi på nästan ingenting. Jag pluggade hemma utan lån och maken var först lastbilschaufför och jobbade sedan 75% i en lastbilsverkstad för nästan ingen lön alls. Men tänk vad mycket tid vi hade tillsammans och med barnet.  Det var värt allt och ingen av oss upplevde oss som det minsta fattiga eller som slavar(snarare som oerhört fria och oberoende). Sedan jobbade maken upp sig(jag jobbade hemifrån) så man kan väl inte säga att vi är fattiga längre, men det är väldigt skönt att han tog den hem* istället för att dra på sig en massa studieskulder som många av hans kollegor )under åren) gjort utan att de tjänar mer än maken för det. Vi kunde ha det  bättre ekonomiskt än vad vi har det nu, men vi har återigen valt friheten i att jag är hemma. Och maken började nyss ett nytt jobb. Två företag drog i honom. Det ena företaget erbjöd en hög chefstjäns med mycket hög lön och bonus. Men det arbetet innebar mycket resor, kontorstid och en massa social "hysterisk medelklass-press" i form av obligatorisk padel,  fin-aw:ande och meeedveeeetenheeeeet ...ovh det pallar vi inte med. Nä,  maken valde det fria arbetet med lägre lön(men tillräckligt med övertid och jourtillägg) där han sköter sig och företaget själv och kollegorna och VD:n är rediga no nonsense-peeps. 

Alla(nåja, de flesta) jobb behövs. Var glad att någon  vill göra det du vill slippa.

Bah, hatar autocorrect... tog en den vägen...skulle det stå. 
  • fluu
    Kockobello skrev 2022-10-19 18:00:27 följande:
    Du hade likaväl kunnat vara hemma med barnen om maken tjänat mer på sitt 75% jobb. Du hade kunnat vara hemma ännu längre dessutom.
    Jag var ju hemma. Först pluggade jag hemma och sedan jobbade jag hemma. Barnet gick lite på dagis för det sociala. När maken hade gått ner i tid kunde han täcka upp för när jag absolut var tvungen  att göra något på en specifik tid och sedan hade han själv en massa ork med barnet. Och så mycket tid tillsammans för oss som par och för hela familjen tillsammans. 
  • cosinus
    Anonym (Petronella) skrev 2022-10-19 05:14:31 följande:

Jag har självvalt gått från ett "bättre" jobb till ett "sämre".
    Fick helt enkelt nog en dag, kände att jag inte orkar ta med mig jobbet hem längre. Ville bara ha ett jobb som börjar när jag kommer dit och är slut när jag går hem.

Så jag sa upp mig från min tjänst inom elekronikbranschen, med relativt bra lön och goda villkor. För att börja jobba med lokalvård.
    Jo, det är sant. Jag har berättat om det här i andra trådar, har också skrivit en egen tråd om det för ett tag sedan. (Nog ett bra tag om jag tänker efter.)

Visst, jag tjänar mindre men det är lungt. Jag klarar mig fint.
    Visst, tidigare morgnar men det är lugnt. Jag slutar tidigare också. OCH jag behöver inte ta med mig jobbet hem.

Sen kanske någon ser mig som en idiot som går där med min städvagn. Men vet ni vad? Det skiter jag fullständigt i.

En släkting gjorde samma val! Dock i samband med en flytt så ist för att pendla fyra mil till sitt gamla jobb som tjänsteman sa hon upp sig. Tog jobb som lokalvårdare på nya orten och njöt av att komma hem tidigt och ha gott om tid och inga måste på eftermiddagen/kvällen.

Hennes mamma som tyckte status var viktigt var inte direkt impad. Själv tycker jag det var ett bra och medvetet val som togs med full koll på alla parametrar inklusive ekonomin.

Men så tillhörde hon ju heller inte de som gnällde över sitt jobb som lokalvårdare eller lönen hon fick. Det var ju hennes egna aktiva val.
  • Kockobello
    fluu skrev 2022-10-19 18:06:54 följande:
    Jag var ju hemma. Först pluggade jag hemma och sedan jobbade jag hemma. Barnet gick lite på dagis för det sociala. När maken hade gått ner i tid kunde han täcka upp för när jag absolut var tvungen  att göra något på en specifik tid och sedan hade han själv en massa ork med barnet. Och så mycket tid tillsammans för oss som par och för hela familjen tillsammans. 
    Exakt. Och om han hade tjänat, låt säga, 90 000 per månad på sin 75% tjänst kunde du ha varit hemma ännu längre, menar jag.
  • fluu
    Kockobello skrev 2022-10-19 18:09:22 följande:
    Exakt. Och om han hade tjänat, låt säga, 90 000 per månad på sin 75% tjänst kunde du ha varit hemma ännu längre, menar jag.
    Mitt hemmavarande var inte beroende av hans jobb. Jag pluggade och jobbade hemma ändå och barnet gick korta dagar på dagis för att få den sociala biten. 
    Han tjänade inte ens i närheten av så mycket och det hade han inte gjort om han jobbat 100% heller. Jag pluggade och jobbade inte för pengarnas skull. Vår frihet då handlade ju just om att leva på väldigt lite och vara väldigt oberoende av andra plikter än familjen. Dessutom var det skönt att han hade ett så simpelt jobb som drog noll energi eller hjärnkapacitet. All ork kunde läggas på familjen. 
  • fluu
    Kockobello skrev 2022-10-19 18:09:22 följande:
    För övrigt så hade jag inte velat sätta mig i en situation där vi är beroende av en stor inkomst nu heller. Maken må tjäna ganska bra nu,  men om livet förändras så vill jag kunna downshifta utan att allt behöver vänds upp och ner.
  • Anonym (B)

Jag hatar att plugga. Kunde knappt utbilda mig till uska pga mina koncentrationsvårigheter. svårt att fatta att alla inte tycker att det är lätt att plugga? Och jag är inte korkad, även om säkert en sån som du tror det  

vet du vad Jag är rik på då? TID!  Tiden är för mig guld värt och bra mkt mer värt än 20-50.000 mer i månadslön.senaste 10 åren har jag jobbat med samma schema.  Jag jobbar natt som uska och är långledig 10 dagar var 3e vecka. Där å mellan jobbar jag 7 dagar. 

får ut i snitt 20.000 sambon med. Men men barnbidragen har vi 30.000 att leva på efter räkningarna för dom ligger bara runt 10.000

jag skiter i om folk anser att det är ett lågstatusjobb. jag älskar mitt jobb inom lss. 

• Anonym (Trött)

Varför är ens en sådan intelligensbefriad värdelös trådstart kvar? Familjeliv är uruselt på att moderera. 

• Xenia
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 23:09:50 följande:

Vad jag menar är att det är så enkelt att plugga i Sverige med studielån och ändå väljer normalbegåvade människor att byta blöjor på gamlingar? 

Och det ska du vara jäkligt tacksam för! Vem tycker du ska ta hand om dina gamla föräldrar, du själv?

Vem tror du kommer att ta hand om dig när du blir gammal och hjälplös? Jo, just de som du föraktar.

Tycker du att efterblivna ska göra det jobbet? Tror du inte att det behövs både omdöme och empati för att ta hand om gamla?
Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?