Anonym (Petronella) skrev 2022-10-19 05:14:31 följande:
Jag har självvalt gått från ett "bättre" jobb till ett "sämre".
Fick helt enkelt nog en dag, kände att jag inte orkar ta med mig jobbet hem längre. Ville bara ha ett jobb som börjar när jag kommer dit och är slut när jag går hem.
Så jag sa upp mig från min tjänst inom elekronikbranschen, med relativt bra lön och goda villkor. För att börja jobba med lokalvård.
Jo, det är sant. Jag har berättat om det här i andra trådar, har också skrivit en egen tråd om det för ett tag sedan. (Nog ett bra tag om jag tänker efter.)
Visst, jag tjänar mindre men det är lungt. Jag klarar mig fint.
Visst, tidigare morgnar men det är lugnt. Jag slutar tidigare också. OCH jag behöver inte ta med mig jobbet hem.
Sen kanske någon ser mig som en idiot som går där med min städvagn. Men vet ni vad? Det skiter jag fullständigt i.
En släkting gjorde samma val! Dock i samband med en flytt så ist för att pendla fyra mil till sitt gamla jobb som tjänsteman sa hon upp sig. Tog jobb som lokalvårdare på nya orten och njöt av att komma hem tidigt och ha gott om tid och inga måste på eftermiddagen/kvällen.
Hennes mamma som tyckte status var viktigt var inte direkt impad. Själv tycker jag det var ett bra och medvetet val som togs med full koll på alla parametrar inklusive ekonomin.
Men så tillhörde hon ju heller inte de som gnällde över sitt jobb som lokalvårdare eller lönen hon fick. Det var ju hennes egna aktiva val.