Anonym (Fri) skrev 2022-10-18 14:51:29 följande:
Kan hålla med TS, har själv arbetat med ett slitigt arbete många år, fick chansen att gå upp några snäpp, livet blev mycket lättare, man fick flextid, möjlighet jobba hemifrån, samt 10k mer i månaden. Utöver det 1 vecka mer semester.
Kraven gick även ner, ingen berättar hur man ska jobba. Märker av att samanhållningen är förändrad, tjänstemän vs arbetare, man får direktiv upp ifrån att förändra till det sämre för arbetaren, man ska bli mer effektiv.
Man får kurser hur man bemöter o ser personal.
Kommer aldrig mer bli en arbetare, det är slav arbete om man jämför.
När jag jobbade på golvet skämtades det mycket om det där med bemötande. De flesta är inte dummare än att man ser igenom härskartekniken som lärs ut.
Intressant också att du ser på ditt tidigare arbete som slavarbete. Jag känner igen mentaliteten både från vissa på golvet som därmed blir självhatiska, och från andra som kommit upp sig ett par snäpp för att låta golvet falla i glömska.
Jag kan förstå glädjen över att ha fått det bättre det på ett individuellt plan, samtidigt som jag upplever det som cyniskt och osolidariskt att inte stå på arbetarnas sida. Men det är klart, ingen är skyldig att ansluta sig till ett kollektiv i ett demokratiskt och liberalt samhälle.