• Anonym (Amanda)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

• Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Olika) skrev 2022-10-15 19:11:44 följande:
    Beroende på barnets ålder och hur trafikerad väg det är så ..ja..du kan få gå 4 km antingen till skolan eller till en busshållplats  där en buss hämtar upp dig för att ta dig till skolan om du går på högstadiet.. går du på gymnasiet är ofta gränsen 6 km ..upp till 6:e klass är det ofta 2 km som gäller.
    sen om vägen bedöms som trafikfarlig - räcker inte med att det är en landsväg utan krävs tex mycket tung trafik på en landsväg så kan du vara berättigad skolskjuts trots att sträckan understiger de gränser kommunen satt .

Men är de ingen som håller med om att reglerna är galna??vilken unge går upp till en MIL om dagen? 

spöregn, 25- grader ?? 

• Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 18:22:21 följande:
    Jaja? bussen går förbi här o skolbarn åker. skillnaden är att jag betala för mitt barn
    Ja, såna är reglerna. Gilla läget eller flytta.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2022-10-15 19:30:08 följande:
    Ja, såna är reglerna. Gilla läget eller flytta.
    Fortfarande inte skolans fel.
  • Anonym (Mamma)

Herregud! 

vad är ni för okänsliga morsor.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 19:29:52 följande:

Men är de ingen som håller med om att reglerna är galna??vilken unge går upp till en MIL om dagen? 

spöregn, 25- grader ?? 

De flesta föräldrar jag känner hjälper sina barn att ta sig till skolan på ett trevligt och säkert sätt. Vårt barn kommer om ett par år få 3,5 km till skolan. Det är en självklarhet för oss att då se till att hon har en bra cykel, bra kläder och om vintern ett busskort (som vi föräldrar betalar). 

Men än så länge följer vi barnen till skolan (yngsta är 7). Att få barnen till skolan är vårt ansvar som föräldrar.  

• Xlr8
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 10:08:49 följande:
    Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

Shit vad många skruvade moral kärringar det är här inne (ej du ta)
    Nej skolan saknar lagstöd för sitt handlande, dra det till sin spets så handlar det om frihetsberövande. Jävligt vågat av personalen, vid sådant förfarande har individen (personal) inget skydd/immunitet från arbetsgivaren eller av dennes försäkringsbolag. Individen får således ta hela juridiska smällen själv.

jag hade bara klivit på och hämtat mitt barn.
    Deras löjliga regler kan dom förvara där solen ej skiner.
    Dom står ej över svensk lagstiftning.
    Dom kan lätt omplanera och ge ditt barn kvarsittning nästa dag eller vecka. Sen är det en separat diskussion varför ditt barn fått kvarsittning.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-16 07:17:07 följande:

De flesta föräldrar jag känner hjälper sina barn att ta sig till skolan på ett trevligt och säkert sätt. Vårt barn kommer om ett par år få 3,5 km till skolan. Det är en självklarhet för oss att då se till att hon har en bra cykel, bra kläder och om vintern ett busskort (som vi föräldrar betalar). 

Men än så länge följer vi barnen till skolan (yngsta är 7). Att få barnen till skolan är vårt ansvar som föräldrar.  

Ja så klart. Men det är lite svårare om man jobbar, börjar tidigt o är ensamstående 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-16 09:52:03 följande:
    Ja så klart. Men det är lite svårare om man jobbar, börjar tidigt o är ensamstående 

Jo, det förstår jag. Men det är varken skolan eller kommunen som valt yrke åt dig eller orsakat ditt civilstånd. 

• Anonym (K)
    Xlr8 skrev 2022-10-16 08:12:38 följande:
    Shit vad många skruvade moral kärringar det är här inne (ej du ta)
    Nej skolan saknar lagstöd för sitt handlande, dra det till sin spets så handlar det om frihetsberövande. Jävligt vågat av personalen, vid sådant förfarande har individen (personal) inget skydd/immunitet från arbetsgivaren eller av dennes försäkringsbolag. Individen får således ta hela juridiska smällen själv.

jag hade bara klivit på och hämtat mitt barn.
    Deras löjliga regler kan dom förvara där solen ej skiner.
    Dom står ej över svensk lagstiftning.
    Dom kan lätt omplanera och ge ditt barn kvarsittning nästa dag eller vecka. Sen är det en separat diskussion varför ditt barn fått kvarsittning.
    Du har fel. Skolan kan kräva kvarsittning och det har de lagstöd för.

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/trygghet-studiero-och-disciplinara-atgarder
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?