• Anonym (Amanda)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

• Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-16 10:18:00 följande:

Jo, det förstår jag. Men det är varken skolan eller kommunen som valt yrke åt dig eller orsakat ditt civilstånd. 

Vad fan har du för problem? Så jävla okänslig o hård
    usch för dig
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-16 10:30:11 följande:
    Vad fan har du för problem? Så jävla okänslig o hård
    usch för dig

Poängen är att det rent krasst är föräldrarnas ansvar att få barnen till skolan. Om du av någon anledning inte kan det så är det kommunen du måste prata med. Det är inte skolan som bestämmer vem som får skolskjuts.

De har sina regler, men jag vet fall där det gjorts undantag. Ring kommunen och prata med dem.

• Anonym (förälder till barn med täta läkartider)

Det kan givetvis finnas skäl för kvarsittning i vissa fall dock måste även skolan vara lyhörd när det gäller viktiga saker.

En läkartid är just en sådan viktig tid att skolan måste ta hänsyn till det.
    Det är ju inte bara eleven eller föräldern det drabbar.
    Det är slöseri med en läkartid som även kan drabba andra, den tiden är slöseri med läkarens tid som nu inte hade en patient , nu måste tiden bokas om 1 månad framåt en tid som en annan patient kunde ha fått och det kanske är svårt med tider.

Det är också ett för stort straff att missa en viktig läkartid, nu vet vi inte vad det gällde men det kan handla om uppföljning av mediciner, viktig kontroll osv.
    Det kan komma att påverka eleven. Ska skolan verkligen få styra läkartider?
    En förälder kanske tagit ledigt ifrån jobbet osv och ordnat för att kunna följa med.

Är en dricka verkligen så viktig att skolan får bestämma över att eleven inte får träffa sin läkare som faktiskt kan vara väldigt viktigt?
    Nej då får man ta kvarsittning en annan dag eller göra annat.

Nu har inte mina barn någonsin haft kvarsittning men mitt ena barn har epilepsi, ett läkarbesök med kontroller, diskutera medicin mm kan vara av stort betydande, tror inte ens läkaren skulle tycka att det vore ok om skolan höll kvar barnet.
    Min väns barn har diabetes och har också viktiga läkarbesök.

Nej man ska givetvis följa regler och jag skulle inte ha något emot om skolan sa att något av mina barn fick kvarsittning om dom gjort något men ett läkarbesök som kan påverka hälsan ska inte skolan utan medicinska kunskaper få styra över.

I det här fallet om det inte har upprepats flera gånger hade det räckt med en tillsägelse och att läraren beslagtagit flaskan, nu verkar det ju inte ens ha varit en energi dryck.

Någon måtta får det vara på vilka konsekvenser skolan får ge.
    Ett läkarbesök ska inte skolan få avgöra om eleven ska gå eller ej.
    Slöseri även med läkarens tid.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 19:29:52 följande:

Men är de ingen som håller med om att reglerna är galna??vilken unge går upp till en MIL om dagen? 

spöregn, 25- grader ?? 

Precis som anonym mamman skrev..man ser till att barnen / ungdomarna har vettiga kläder och reflexväst o cykelhjälm ( under sommarhalvåret) man skjutsar när man kan.   Det är också långt ifrån säkert  om man bor på landet att det finns en buss det funkar att åka med till skolan så alternativet att själv köpa ett busskort till barnen om man tycker det är för långt att gå/ cykla 2-6 km eller vad kommunen nu satt för gränser .. 

Du som förälder har valt var ni bor och vad du jobbar med och därmed även valt barnens skolväg rent krasst är det ditt ansvar att se till att barnen kommer till skolan om du valt att bo närmare skolan än vad kommunen anser vara en orimlig skolväg så är det ditt ansvar att se till att barnen kommer dit på ett säkert sätt.
    kommunen kan också använda dessa avstånd när de planerar de olika anvisade påstigningsplatserna …så även om du bor 1 mil eller mer från skolan kan du ha en gångväg på 2-6 km till skolbussen

De yngre barnen gå som regel på fritids.. är du över fritidåldern så JA då ska du kunna gå 2-6 km även om det spöregnar eller är minusgrader…inte i de moderiktigaste kläderna..men med bra vattentäta skor/ gummistövlar , mössa, vantar ,termobyxor,vinterjacka etc så funkar det…
    sen har man råd o möjlighet tar man moppekort o kör moppe eller EPA till skolan/ påstigningsplatsen så fort man har åldern inne ..
    mina egna tonåringar går / cyklar/ tar moppen  5 km till närmsta busshållplats där de tar bussen in till stan..då de går på gymnasiet nu så finns inte längre alternativet skolbuss utan det är landsvägsbussarna som gäller…så oavsett om de börjar kl 8 eller kl 10 så går bussen 6.30… o bussen hem går oavsett när de slutar ,kl 16….busskort får de från skolan o det går att köpa till fritidskort…men eftersom det i princip inte går några bussar efter skoltid …med rimlig restid och rimlig tid hem ( jag anser inte att det är rimligt att komma  hem vid 22.30 en vanlig skoldag ) så är det ingen idé.. kan inte jag hämta dem så kan de inte göra vad det nu är efter skoltid 
    under högstadiet hade de samma påstigningsplats o därmed samma skolväg,enda skillnaden då var att det var skolbuss i stället för linjebuss o att den då,var avpassad efter skolans tider..

• molly50
    Anonym (K) skrev 2022-10-16 10:19:58 följande:
    Du har fel. Skolan kan kräva kvarsittning och det har de lagstöd för.

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/trygghet-studiero-och-disciplinara-atgarder
    Men har de verkligen stöd för att hindra barnen från att gå på en bokad läkartid,som kanske är viktig?
    Oavsett vad som föranledde kvarsittningen så kan de väl skjuta upp den till nästa dag t ex. 
  • Anonym (K)
    molly50 skrev 2022-10-16 17:38:15 följande:
    Men har de verkligen stöd för att hindra barnen från att gå på en bokad läkartid,som kanske är viktig?
    Oavsett vad som föranledde kvarsittningen så kan de väl skjuta upp den till nästa dag t ex. 
    Ja det har de. Man kan så klart tycka att man kan vara lite human men skolan har mandat att hålla kvar eleverna efter lektionstid, oavsett vilken förklaring föräldrarna har till varför man inte borde det. Hade ts hört av sig innan så kaaaanske (eller så hade de sagt nej ändå) men har man påbörjat kvarsittningen så kan jag tänka mig att de ville slutföra den också.
    Xlr8 skrev 2022-10-16 17:24:58 följande:
    Nu ska jag vara väldigt omanlig.. 
    -Det var något jag inte visste.
    Men pluspoäng iaf för att du erkänner det :)
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (K) skrev 2022-10-16 17:46:13 följande:
    Ja det har de. Man kan så klart tycka att man kan vara lite human men skolan har mandat att hålla kvar eleverna efter lektionstid, oavsett vilken förklaring föräldrarna har till varför man inte borde det. Hade ts hört av sig innan så kaaaanske (eller så hade de sagt nej ändå) men har man påbörjat kvarsittningen så kan jag tänka mig att de ville slutföra den också.
    Men pluspoäng iaf för att du erkänner det :)

Och hur skulle jag kunna veta det innan när de inte hörde av sig?
    Helt sinnessjukt om det är så att de får hålla barn ifrån läkartider.

• molly50
    Anonym (K) skrev 2022-10-16 17:46:13 följande:
    Men om läkartiden är väldigt viktig så borde skolan kunna göra ett undantag,tycker jag.
    Kvarsittning kan skjutas på.
    Och det är ju dessutom något man som förälder inte alltid vet om innan.
    Då kan det också bli svårt att informera skolan om att barnet inte kan sitta kvar just den dagen.
    Däremot så brukar man ju informera skolan om att barnet har en läkartid.
    Så det ska ju även skolan ha koll på.
    Läkartider är ju giltiga skäl till att gå från skolan.
  • Anonym (Vem är beredd att bråka mest?)

Den här typen av dispyter brukar vinnas av den som är beredd att bråka mest för sin sak, inte egentligen vem som har rätt. Det är den som envisaste och längst kan hävda ha rätt. Så bråkar du bara tillräckligt så kommer skolan ersätta.

Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?