• Anonym (Amanda)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

• Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?
  • Egon den stora
    mari123 skrev 2022-10-12 19:32:48 följande:
    Okej! Ja vi har väl aldrig uteblivit! Aldrig behövt betala för gratis besök.
    Det normala är ju att man sköter avbokningarna enligt det regelverk som finns och då behöver man ju inte tänka på sådana saker. 
    Vad jag inte fattar riktigt här är varför hon inte gick in och röjde runt ordentligt. Någon måste ju kunna svara på var eleven befinner sig, eller i alla fall se till att ta reda på det. Tyvärr finns det vissa lärare som mer eller mindre håller på med någon form av maktmissbruk och bara måste visa sin ställning oavsett konsekvenser.
    Här hände det att en ny lärare höll över tiden en gång så att vissa elever missade bussen och då fick rektor och en lärare snällt lasta in ungarna i bilen och köra hem dom. 
  • Marie7

Vad är det för konstig skola??! Självfallet bör ett viktigt läkarbesök för barnet gå före en kvarsittning. En löjlig sådan måste jag säga. Vad händer om något värre händer? Tex mobbing. Som andra nämt tycker jag du ska maila el ringa rektorn. Lyssnar inte hen så gå till huvudman. Alltså kommunen skolan ligger i. Sen ringer du läkare stället och förklarar situationen och ber de snällt skriva av räkningen.

• mari123
    Marie7 skrev 2022-10-12 19:46:49 följande:

Vad är det för konstig skola??! Självfallet bör ett viktigt läkarbesök för barnet gå före en kvarsittning. En löjlig sådan måste jag säga. Vad händer om något värre händer? Tex mobbing. Som andra nämt tycker jag du ska maila el ringa rektorn. Lyssnar inte hen så gå till huvudman. Alltså kommunen skolan ligger i. Sen ringer du läkare stället och förklarar situationen och ber de snällt skriva av räkningen.

OCH förekommer "kvarsittning" i den moderna skolan 2022? Fanns inte ens när jag gick i skolan och jag gick ut 1970.
  • Anonym (Samma)
    mari123 skrev 2022-10-12 17:46:48 följande:
    Okej! Så hur mkt får man betala om det inte kostar ngt in the first place?
    Normalt pris. 
  • Anonym (oklart)
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 11:41:49 följande:

Självklart vill jag veta om/varför mitt barn blir sen!? 

Ja hen sa till och även jag när jag ringde. De brydde sig inte.
    Skolan är stor och jag hade ingen aning om var hen var.

Men högstadiebarn rör sig väl hem från skolan utan att stå i ständig kontakt med sina föräldrar?? 
  • Egon den stora
    mari123 skrev 2022-10-12 19:53:43 följande:
    OCH förekommer "kvarsittning" i den moderna skolan 2022? Fanns inte ens när jag gick i skolan och jag gick ut 1970.
    Ja det gör det, men under kontrollerade former. Givetvis håller man inte kvar barn så att dom missar skolbussar eller läkartider. 
  • Anonym (Galet)
    Anonym (oklart) skrev 2022-10-12 20:13:04 följande:
    Men högstadiebarn rör sig väl hem från skolan utan att stå i ständig kontakt med sina föräldrar?? 
    Det får de förstås lov att göra. Men ibland har de, som TS barn, stämt träff med någon. Och då behöver de kunna meddela den personen att de fått förhinder.

Tänk dig själv att du stämt möte med ditt barn och hen inte dyker upp och inte går att få tag på. Hade du inte blivit väldigt orolig då?
  • Anonym (Ghj)
    Anonym (Samma) skrev 2022-10-12 19:56:44 följande:
    Normalt pris. 
    I min region betalar man dubbelt för uteblivet besök, 350kr. Alltså 150x2 plus fakturaavg med snigelpost, även om man registrerat e-faktura. 
  • Jemp
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 10:08:49 följande:
    Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

Jag hade blivit förbannad. Fakturan är väl en del av det men att förneka barn vård (som bestraffning dessutom)- absolut inte okej i mina ögon. 
  • Jemp
    Funderar jag också på. Är visserligen yngre än dig men ansågs förlegat när jag gick där. 
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?